عطر فرهنگ و هنر در اصفهان می‌پیچد
کد خبر: 3805479
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

عطر فرهنگ و هنر در اصفهان می‌پیچد

گروه فرهنگی ــ معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان جزئیات برنامه‌های این معاونت در هفته فرهنگی اصفهان را تشریح کرد.

عطر فرهنگ و هنر در اردیبهشت اصفهان می‌پیچد

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، رضا روحانی با تبریک اعیاد شعبانیه درباره رویکرد برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: امسال تصمیم گرفته شد برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان که از سوم تا نهم اردیبهشت‌ماه هر سال برگزار می‌شود، حول محور فرهنگ عامه شکل بگیرد.
وی افزود: فرهنگ عامه اصفهان به‌عنوان بخش مهمی از میراث معنوی یا میراث ناملموس، ظرفیت بسیار گسترده‌ای برای ایجاد هویت و معنابخشی به زندگی شهروندان دارد و پرداختن به آن یکی از اهداف اصلی فرهنگی شهرداری اصفهان و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی است.
وی ادامه داد: در راستای موضوع فرهنگ عامه پرداختن به جلوه‌های گوناگون فرهنگ عامه مانند ضرب‌المثل، داستان، آداب و رسوم و غیره به‌دلیل ایجاد پیوند تاریخی و هویت‌بخشی به زندگی شهروندان اصفهانی بسیار مهم و موثر است.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان همچنین تصریح کرد: اگر با رویکرد گردشگری به فرهنگ عامه بپردازیم، اثرگذاری آن بر دو طیف مخاطب کودک و سالمند نمایان خواهد شد، چون اصفهان به‌عنوان شهر دوستدار کودک و سالمند نیز شناخته می‌شود و فرهنگ عامه با رویکرد گردشگری حتی ظرفیت خلق چرخه‌های جدید ثروت را نیز دارد.

فرهنگ عامه، محور مشترک برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان
روحانی گفت: با توجه به برنامه‌های شهرداری در هفته فرهنگی اصفهان، فرهنگ عامه مانند یک نخ تسبیح در نظر گرفته شد تا برنامه‌های گوناگون این هفته حول این محور عمومی، انسجام معنایی پیدا کند.
او اضافه کرد: با وقوع حادثه سیل در استان‌های گلستان، لرستان و خوزستان و پس از تأکید شهردار اصفهان برای کمک‌رسانی به هم‌وطنان سیل‌زده، عملاً تعدادی از برنامه‌های شاد و فرح‌انگیز هفته فرهنگی اصفهان که شامل برنامه‌های عرصه‌محور بود را حذف کردیم و از برنامه‌هایی که ظرفیت شکل‌گیری پویشی مردمی در جهت تشویق شهروندان برای همدلی با هم‌وطنان سیل‌زده را داشت، استفاده کردیم و شعار هفته فرهنگی امسال را «همدلی برای ایران» عنوان کردیم.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان بیان داشت: این شعار مشترک در تمام پوسترهای برنامه‌های هفته اصفهان گنجانده شده و اطلاع‌رسانی عمومی نیز در قالب طرح نقشه ایران و شعار همدلی برای ایران، این پویش را در سطح شهر تبلیغ می‌کند.
او گفت: امیدوارم بتوانیم از ظرفیت این برنامه‌ها و سرمایه‌های نمادین اصفهان از جمله ادبا، شعرا، هنرمندان و شخصیت‌های علمی که در این برنامه‌ها حضور می‌یابند، برای همراه کردن شهروندان اصفهانی با پویش همدلی برای ایران و دریافت کمک‌های مردمی در فرهنگسراها و در برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان استفاده کنیم.

اعلام برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان
روحانی درباره جزئیات برنامه‌های اداره فرهنگی در هفته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: مسابقه دابسمش «آونگ نوجوانی» درباره فرهنگ عامه توسط خانه نوجوان برگزار می‌شود که مهلت ارسال آثار تا 31 اردیبهشت ماه است. مرحله نهایی مسابقه «از کی بپرسم» با موضوع فرهنگ عامه نیز توسط خانه نوجوان و با همکاری فرهنگسرای پرسش، 12 اردیبهشت ماه انجام می‌شود. مسابقه هنرهای تجسمی با موضوع فرهنگ عامه اصفهان با عنوان «فراتر از واژه» سومین برنامه خانه نوجوان است که مهلت شرکت در آن تا 31 اردیبهشت است.
او اظهار داشت: «جشنواره نذر و نیاز» به‌منظور آشنایی با آداب و رسوم عامه درباره نذر 11 اردیبهشت ماه در فرهنگسرای پرسش برگزار می‌شود. همچنین برنامه «مناجات‌نامه» به همراه پخت نذری پنجم اردیبهشت در محل آرامگاه یوشع نبی (ع) در گلستان شهدا و برنامه «هم‌عهدان شهدا» با حضور خادمان افتخاری شهدا به همراه تشکل‌های مرتبط جهت جمع‌آوری کمک‌های مردمی برای سیل‌زدگان به نیابت از شهدا، 7 اردیبهشت ماه از سوی فرهنگسرای پایداری برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، «رادیو نجوم» و «نمایشگاه عکس‌های نجومی» را دو برنامه مرکز آموزش نجوم ادیب در هفته فرهنگی اصفهان دانست و افزود: برنامه رادیو نجوم درباره نجوم در فرهنگ عامه از 3 تا 9 اردیبهشت در رادیو صدای شهر، رادیو اصفهان و شبکه‌های مجازی پخش می‌شود و نمایشگاه عکس‌های نجومی نیز از 7 تا 11 اردیبهشت در حمایت از هم‌وطنان سیل‌زده در گالری کتابخانه مرکزی و خانه صفوی برگزار می‌شود و عواید حاصل از فروش این عکس‌ها به آسیب‌دیدگان از سیل اختصاص می‌یابد.
روحانی ادامه داد: مرکز اصفهان‌شناسی برنامه «ایران‌بانوی اصفهان» در تجلیل از دکتر ایران کلباسی پیشکسوت اصفهانی زبان‌شناسی و فرهنگ عامه را 4 اردیبهشت در کتابخانه مرکزی برگزار می‌کند و دیگر برنامه این مرکز با عنوان «آیین‌‌نگاری آیین‌ها» که فراخوان ارسال مقاله، نماهنگ و عکس با موضوع آداب و رسوم مردم اصفهان است، 8 اردیبهشت در کتابخانه مرکزی برگزار خواهد شد.
او گفت: نمایشگاه «قاب‌های همدلی» شامل عکس‌های عکاسان به‌نام کشور از مناطق سیل‌زده در حاشیه‌ برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان و از 6 تا 11 اردیبهشت در کتابخانه مرکزی برگزار شده و درآمد فروش این عکس‌ها به نفع هم‌وطنان سیل‌زده جمع‌آوری می‌شود.
روحانی بیان داشت: بانوسرای آفتاب نمایشگاه «نقش و رنگ» با موضوع لباس زنان اصفهانی در ادوار مختلف تاریخی را با همکاری عصارخانه شاهی از 5 تا 9 اردیبهشت در خانه تاریخی مشیرالملک برگزار می‌کند. «رادیو مادرانه» با محوریت فرهنگ عامه ساعت 18 نهم اردیبهشت ماه از رادیو صدای شهر پخش می‌شود و برنامه «قصه‌هایی برای رفع غصه‌ها» نیز در قالب مشاوره داستانی از 4 تا 9 اردیبهشت در مناطق 3، 5، 7، 8 و 10 شهر اصفهان از سوی این مرکز برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان درباره برنامه‌های مراکز هنری تصریح کرد: نمایشگاه کتاب با موضوع فرهنگ عامه از 3 تا 9 اردیبهشت، نمایشگاه «ازدواج در آیینه اسناد استان اصفهان» از 3 اردیبهشت تا 3 خرداد و نشست تخصصی فرهنگ عامه (مسأله فولکلور) با همکاری اداره گردشگری 4 اردیبهشت در عصارخانه شاهی برگزار می‌شود.
او رونمایی از کتاب وقف‌نامه حمام و مسجد علیقلی آقا و موقوفات را برنامه موزه علیقلی آقا در هفته فرهنگی اصفهان دانست و خاطرنشان کرد: موزه حمام رهنان در ادامه برنامه آیینه‌داران که به تجلیل از مداحان سنتی اصفهان می‌پردازد، ساعت 10 صبح ششم اردیبهشت ماه و در کتابخانه مرکزی آیین تجلیل از حاج رضا مغزیان را در دستور کار دارد.
روحانی تصریح کرد: دفتر تخصصی سینما 7 اردیبهشت ماه فیلم «چشمه زاون» را در پردیس سینمایی ساحل اکران می‌کند. همچنین نشست تخصصی «شهر و فرهنگ عامه به روایت سینما»، 7 اردیبهشت در کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود.
او اضافه کرد: آیین رونمایی از یادنامه مرحوم استاد محمدباقر کتابی در قالب 40 اثر و مقاله، نهم اردیبهشت از سوی مرکز ادبی قلمستان در کتابخانه مرکزی برگزار می‌شود. همچنین این مرکز پخش نماهنگ‌هایی درباره فرهنگ عامه اصفهان در شبکه‌های مجازی را در این هفته در دستور کار دارد. تالار هنر نیز برنامه تئاتر محیطی درباره عصر قاجار را از 9 تا 14 اردیبهشت در موزه علیقلی آقا برگزار می‌کند.
روحانی با بیان اینکه نمایشگاه سلیمان ساسون با عنوان «رود زنده هنر» از 9 اردیبهشت تا 17 خردادماه در موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب با موضوع فرهنگ عامه نیز در کتابخانه مرکزی (از 3 تا 10 اردیبهشت) و برنامه کتاب‌شناسی فرهنگ عامه در قالب کارگاه منبع‌شناسی در کتابخانه تخصصی هنر (7 اردیبهشت ماه) از سوی اداره کتابخانه‌ها برگزار می‌شود.

انتهای پیام 

captcha