نقش هویتی میراث فرهنگی/ میراثی که جایگزینی ندارد
کد خبر: 3805707
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۳

نقش هویتی میراث فرهنگی/ میراثی که جایگزینی ندارد

گروه فرهنگی ــ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان گفت: میراث فرهنگی نقش هویتی را داراست و اگر از بین برود جایگزینی برای آن وجود ندارد.

به گزارش ایکنا از کردستان، محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان شامگاه دوشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار کرد: میراث فرهنگی نقش هویتی را داراست و اگر از بین برود جایگزینی برای آن وجود ندارد.
وی افزود: این حوزه شامل بخش پژوهش، مرمت و موزه‌ها می‌شود که این اداره‌کل در بخش پژوهش فعال‌تر عمل کرده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان بیان کرد: با توجه به توسعه سدسازی در استان، کاوش‌های باستان‌شناسی خوبی را در نزدیکی سدهای تلوار و داریان انجام دادیم؛ در نتیجه کارهای باستان‌شناسی در اورامان مشخص شد که قدمت این منطقه به 60 هزار سال پیش برمی‌گردد و تاریخ جدیدی را از قدمت کردستان برای ما مشخص کرد.
وی همچنین به انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در قله ایمام و قبرستان روستای دره تفی مریوان نیز اشاره و تصریح کرد: چندین همایش را هم طی چند سال اخیر با همکاری دانشگاه‌های استان برگزار کرده‌ و در زمینه پژوهش‌های مردم‌شناسی نیز در سطح اکثر نقاط استان فعال‌تر عمل کرده‌ایم.
علوی در ادامه سخنان خود گفت: استان کردستان دارای روستاهای نمونه و هدف گردشگری بسیاری است که پارسال 10 روستا و امسال نیز 11 روستای استان را به ثبت ملی رسانده‌ایم.
وی ذکر کرد: سیما و منظر طبیعی روستاها برای بحث ثبت ملی و هدف گردشگری بسیار مهم است که باید مورد حفاظت قرار گیرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان همچنین از انجام اقداماتی در موزه‌های استان به ویژه خانه کُرد سنندج اشاره و اضافه کرد: زمین موزه فرش بیجار نیز به مساحت 11 هزار و 800 مترمربع تملک شده و امسال کار احداث آن آغاز می‌شود.
وی همچنین به بخش صنایع‌دستی نیز گریزی زد و بیان کرد: خانه صنایع دستی در استان راه اندازی شده و 17 هزار نفر نیز هم اکنون در استان، کارت صنعتگری دارند.
علوی همچنین از راه‌اندازی مرکز خلاق صنایع دستی در عمارت مشیر دیوان سنندج در آینده نزدیک خبر داد و گفت: متأسفانه بازارچه دایمی برای فروش محصولات صنایع‌دستی در استان نداریم که چندین مکان را در این مورد به شهرداری پیشنهاد دادیم اما با آنها موافقت نشد و در نهایت امکان راه‌اندازی آن در نزدیکی قبرستان تایله سنندج وجود دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان در پایان با اشاره به راه‌اندازی 11 اقامتگاه بوم‌گردی در سال گذشته در روستاهای استان، یادآور شد: با توجه به ثبت‌نام‌های صورت گرفته، احتمال افزایش اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان به 45 اقامتگاه تا پایان امسال وجود دارد.
انتهای پیام

captcha