انتظار جامعه از عدالت اجتماعی برآورده نشده است/ مدیریت منابع را به مردم بسپاریم
کد خبر: 3805708
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۲

انتظار جامعه از عدالت اجتماعی برآورده نشده است/ مدیریت منابع را به مردم بسپاریم

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت اجتماعی و تقسیم بیت‌المال به شکل مطلوب اعمال نشده، گفت: واگذاری مدیریت منابع کشور به مردم یکی از راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های کشور است.

انتظار جامعه از عدالت اجتماعی برآورده نشده است/ مدیریت منابع را به مردم بسپاریمبه گزارش ایکنا از زنجان، علی وقف‌چی، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی، روز گذشته، 2 اردیبهشت‌ماه در نشست خبری اظهار کرد: برخی مسائل ساده و از پیش‌پا افتاده از نظرها دور مانده در حالی که اگر به آن‌ها بی‌توجه باشیم، چالش‌های پیش‌رو همچنان باقی می‌ماند.
وی اختلاف طبقاتی، حاشیه‌نشینی و اشتغال جوانان را از چالش‌های مهم در کشور برشمرد و گفت: توسعه عدالت همه‌جانبه در کشور ضروری است. متاسفانه انتظار جامعه اسلامی که تقسیم عادلانه بیت‌المال در بین آحاد مردم است را شاهد نیستیم.
وی واگذاری مدیریت منابع کشور به مردم را یکی از راهکارهای برون‌رفت از چالش‌ها دانست و گفت: درآمدهای دولت به خزانه واریز و از آنجا به وزرتخانه‌ها برای ارائه خدمات به مردم تزریق می‌شود اما معتقدیم باید به جای دادن یارانه به وزارتخانه‌ها، مدیریت منابع را مستقیم به مردم واگذار کنیم تا مردم برای انرژی یا موارد دیگر آن را هزینه کنند و پیشنهاد داریم به جای پول نقد، کارت اعتباری برای مردم در نظر گرفته شود.
 
نامطلوب بودن اقدامات پیشگیرانه در سیل
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه سیل اخیر که تعدادی از استان‌های کشور را درگیر کرد، افزود: متأسفانه اقدامات در بحث‌های پیشگیرانه که هزینه کمتری دارد، مطلوب نبوده و باید از تملک، تصاحب و ساخت و سازهای غیرمجاز در بستر رودخانه‌ها و مکان‌های پرخطر جلوگیری شود.
این مسئول با بیان اینکه عدم مدیریت انتقال آب کشاورزان را در سیل اخیر متضرر کرده است، گفت: در حادثه سیل اخیر مشاهده کردیم که مهار آب در بالادست به درستی انجام نشد. تالاب هورالعظیم بسته بود و آب به جای جاری شدن در تالاب، به سمت شهر رفت.
وی به مشکل اسکان سیل‌زدگان نیز اشاره کرد و افزود: به دلیل نبود زمین خشک در مناطق سیل‌زده، اسکان مردم با مشکلاتی مواجه بود. در مورد تامین منابع مالی و تسهیلات برای بازسازی خانه‌ها و مقاوم‌سازی منازل در معرض خطر، می‌توان از ضامن زنجیره‌ای استفاده کرد.
وقف‌چی در مورد مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت کالاها تصریح کرد: متأسفانه امار موجود در کشور کاربردی نیست و اطلاعات درستی از میزان مصرف، تولید داخل و صادرات نداریم که بر اساس آن تولیدات و بازار را مدیریت کنیم‌. البته با کاهش ارزش پول ایران در دنیا، تصمیم‌گیری‌ها، تیغ دولبه است؛ چرا که فرصت صادراتی بهتری ایجاد شده اما از طرف دیگر تولید ما به حدی نیست که برای مصرف داخلی کافی باشد.
وی با اشاره به اینکه درآمد مردم با افزایش قیمت‌ها تناسبی ندارد و این موضوع مردم را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است، اظهار کرد: باید از وضعیت موجود به درستی استفاده کرده و شرایط را مدیریت و مازاد تولید را صادر کنیم.
این نماینده ادامه داد: بنده با ارز چندنرخی چندان موافق نیستم؛‌ چراکه وقتی به واردکننده ارز 4000 تومانی اختصاص می‌دهیم، این کار تولیدکننده داخلی را متضرر می‌کند. ۱۴ هزار میلیارد برای کالاهای اساسی اختصاص یافته و اگر می‌خواهیم ارزی اختصاص دهیم باید به تولیدکننده تعلق گیرد.
 
ظرفیت اشتغال صنایع دستی
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت اشتغال موجود کشور در بخش صنایع‌دستی، تصریح کرد: تولید فرش بالای ۱.۵ میلیون نفر شغل دارد، در حالی که می‌بینیم در کشور به خودروسازی سرمایه هنگفتی اختصاص می‌دهند و نشانگر آن است که هنوز به این باور نرسیدیم که فرش و صنایع‌دستی می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند و از طرفی مسیرهایی که برای حمایت از صادرات فرش وجود دارد، محدود است.
وی در مورد توقف عملیات احداث سد مشمپا، یادآور شد: در شهریور سال ۹۶ تکمیل این سد و تامین ۱۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای آن در دستور کار قرار گرفت و تاکنون بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده اما تکمیل آن با مخالفت محیط زیست روبه‌رو شده است‌.
وقف‌چی  در مورد حضور فرزندان مسئولان در خارج از کشور، بیان کرد: تحصیل در خارج از کشور ایرادی ندارد اما چیزی که مهم است تصاحب و سوء استفاده از بیت‌المال است‌. ما باید با خوی استکباری مبارزه کنیم‌‌. اولین اولویت کشور ما اصلاح روابط خارجی است‌.
انتهای پیام
captcha