کد خبر: 3805802
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۶
گروه اجتماعی ــ وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر انحلال، ادغام و تجمیع برخی واحدهای دانشگاهی گفت: این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و ضرورت صورت خواهد گرفت.

به گزارش ایكنا از فارس، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر دیروز، 2 اردیبهشت‌ماه در نشست با رؤسای دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی استان فارس در پاسخ به پرسش‌های مطرح شده در‌خصوص طرح ساماندهی آموزش عالی گفت: اگرچه انحلال، ادغام و تجمیع برخی واحدهای دانشگاهی در مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شده، اما در مرحله اولیه اجرای طرح ساماندهی قرار نیست مرکز آموزشی منحل شود.
وی با بیان اینكه این موارد تنها با رعایت اصل وجاهت و ضرورت صورت خواهد گرفت، افزود: در‌خصوص طرح ساماندهی آموزش عالی اطلاع‌رسانی به صورت کامل رخ نداده است؛ زیرا طرح نهایی در حال حاضر به‌صورت پیش‌نویسی اولیه نگاشته شده است.
غلامی بیان كرد: برای نهایی‌کردن این طرح با رؤسای مؤسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها حتما مشورت خواهیم کرد؛ به ویژه ستاد ساماندهی در استان فارس باید نظرخواهی انجام دهد.
وزیر علوم با تأكید بر اینكه همه مسئولان مربوطه باید درباره طرح نهایی توجیه شوند، اما هنوز به مباحث بیشتر نیاز است، گفت: این طرح به معنای کیفیت‌بخشی، جلوگیری از موازی‌کاری، افزایش هم‌افزایی در ارائه خدمات و از این قبیل موارد است.
وی افزود: پیش‌نویس اولیه این طرح در شوراهای مختلف ستادی ذیل شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرخواهی شده است؛ اما در مراحل بعدی با دانشگاه‌ها وارد گفت‌وگو می‌شویم.
غلامی اظهار كرد: به جز دانشگاه‌های علمی و کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی که باید تعطیل می‌شدند، هیچ فشاری برای تعطیلی مراکز آموزش عالی نیست، ولی برخی این موسسات آموزش عالی به دلایل مختلف از جمله کاهش آمار دانشجویان تعطیل شده‌اند.
وزیر علوم در ادامه این جلسه در‌خصوص عملکرد دانشگاه‌های علمی و کاربردی نیز گفت: اینکه دانشگاه علمی و کاربردی از طریق کنکور به دنبال جذب دانشجو باشد، درست نیست؛ بلکه عملکرد این مراکز باید برنامه‌ریزی برای حرفه‌های مختلف و صنایع باشد.
وی یادآور شد: در این امر باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری صورت گیرد؛ همچنین بخش خصوصی نیز وارد شود و یک فعالیت غیردولتی جدی برای مهارت‌افزایی شکل دهد.
غلامی تاکید کرد: قرار نیست با اجرای طرح آمایش آموزش عالی دانشگاه پیام‌نور تعطیل شود، بلکه تکلیفی جدیدی برای این دانشگاه تعریف شده و آن آموزش مجازی است.
وزیر علوم گفت: زمانی که دانشگاه پیام‌نور در رقابت با دانشگاه آزاد واحدهای متفرقه ایجاد کرد باید پیش‌بینی می‌شد چه وضعی ایجاد می‌شود، امروز نیز باید باید ظرفیت‌های خالی شده در این دانشگاه را پر کنیم و در حوزه فناوری و اشتغال خدمات‌رسانی کنیم، با این حساب، دانشگاه پیام‌نور باید زیرساخت‌های آموزش مجازی را در کشور فراهم کند.
وی بر ضرورت آینده‌پژوهی در آموزش عالی تأکید کرد و گفت: مسائل روزمره بیش از حد ما را سرگرم کرده است؛ در حالی که باید نقشه راهی را تعریف کنیم که منطبق با پیش‌بینی‌های علمی باشد.
وزیر علوم در بخش دیگری از صحبت‌های خود در جمع ر‌ؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس با اشاره به ضرورت مشارکت دانشگاهیان در مسائل اقتصادی و اجتماعی گفت: دانشگاه‌ها بدون آنکه انتظار دعوت داشته باشند، در این‌گونه مسائل اظهارنظر کنند.
وی افزود: در این زمینه نیز به دانشگاه‌ها نامه‌ای ارسال شده‌ است؛ به ویژه با توجه به سیل اخیر در کشور استادان دانشگاه باید مباحث مربوط به بارش‌های هر استان را مدنظر داشته باشند و همه جوانب آن را مورد بررسی قرار دهند.
برومند، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم هم در جمع رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی استان فارس گفت: ۵۲ درصد فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه هستند که این آمار نشان می‌دهد مراکز آموزشی ما باید در جذب فارغ‌التحصیلان در مناطق و رشته‌های مختلف بازنگری کنند.
برومند تاکید کرد: جذب فارغ‌التحصیلان دکترا و کارشناسی ارشد شرایط خود را می طلبد و در این زمینه ‌مراکز باید با توجه به مزیت های منطقه خود طرح دهند.
وی اظهار كرد: در صورتی که دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان حوزه‌های مزیت دار را جذب کنند، جذب منابع از وزارت علوم نیز آسان تر خواهد بود.
دبیر کل شورای عالی عتف (علوم، تحقیقات و فناوری) درخصوص تجهیز دانشگاه‌های کشور نیز گفت: در سال گذشته، یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها درنظر گرفته شد، دانشگاه ها نیز طرح‌هایی ارائه کردند؛ اما فقط دو طرح فاینانسور (حامی مالی) داشتند.
برومند با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند با اخذ وام از بانک‌های عامل برای تامین تجهیزات اقدام کنند، افزود: در عین حال، تجهیز کامل همه آزمایشگاه‌ها میسر نیست.
وی با بیان اینكه تهیه برخی تجهیزات توجیه‌پذیر نیست؛ چراکه قیمت بسیاری دارد و به راحتی تعمیر نمی‌شود، گفت: ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما با این مبلغ نمی‌توان همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روش‌هایی متفاوت از گذشته دست یابیم؛ دراین زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های موضوعی در هر استان می‌تواند راهگشا باشد.
وی ادامه داد: با این حال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاه‌های موضوعی را به صورت کامل در کشور ایجاد کرد و بودجه موجود جوابگوی نیازها نیست.
برومند همچنین با اشاره به توسعه رشته‌ها و آموزش های بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مسئله اصلی در این زمینه سرمایه‌گذاری است. دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها ورود کنند و اعضای هیات علمی نیز طرح‌هایی برای سرمایه گذاری با هدف توسعه استان ارائه دهند.
معاون وزیر علوم گفت: در این حوزه می‌توان از بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایه‌های سرگردان این بخش به جای روانه شدن به بازار ارز و طلا و مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استان‌ها به کار گرفته شود.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور طی یک ماه گذشته گفت: مراکز آموزش عالی موظف شده‌اند از طریق دانشگاه‌های معین در هر استان مسائل مربوط به سیل را به صورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند.
محمدجواد دهقانی، رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز در این نشست گفت: این مرکز در بحث آمایش آموزش عالی طبق ابلاغ وزیر علوم موضوع ارزیابی مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی کل کشور را رسما در سال ۹۸ انجام خواهد داد.
وی افزود: در این زمینه شاخص‌های ارزیابی مراکز و موسسات مشخص خواهد شد و به تصویب می‌رسد و پس از آن با درنظر گرفتن ماموریت مراکز و نوع عملکرد آن‌ها ارزیابی می‌شوند و نتایج این ارزیابی در پایان سال جاری به اطلاع مراکز تصمیم‌گیرنده ارائه خواهد شد.
انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: