کد خبر: 3805836
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
کانون خبرنگاران نبأ ــ پژوهشگر عرصه مهدویت گفت: جمکران به پایگاه بزرگی برای گردهمایی منتظران ظهور تبدیل شده و این امر سبب شده دشمنان چشم دیدن بزرگ‌ترین پایگاه نشر معارف مهدویت و اجتماع منتظران را نداشته باشند.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام نصرت‌الله آیتی، پژوهشگر عرصه مهدویت در نشست «پاسخ به شبهات مهدویت»، که به همت تشکل فرهنگی تمنای وصال روز گذشته، دوم اردیبهشت در حسینیه مجتمع آموزش عالی بنت‌الهدی برگزار شد، با بیان این که شبهه، مشتبه‌ترین باطل به حق است، اظهار داشت: شبهات مهدویت را در تقسیم‌بندی کلی می‌توان در دو دسته شبهات دور و شبهات عصر معاصر تعریف کرد که وهابیت دامن می‌زند. «شیخ مفید»، «سیدمرتضی»، «شیخ طوسی» و... در کتاب‌ها و رساله‌های خویش پاسخ‌های دقیقی به شبهات مهدویت مطرح کرده‌اند.

وی ضمن اشاره به برخی از شبهات معاصر، مسجد جمکران را از موضوعات مطرح در شبکه‌های اجتماعی دانست و اظهار داشت: در قضیه تأسیس مسجد مقدس جمکران، از «حسن‌بن مصلح جمکرانی» نقل شده است: من خواب بودم که ناگهان درب منزل زده شد و...»، که در این میان، برای بسیاری از افراد مشتبه شده است که حسن‌بن مصلح جمکرانی گفته است: من خواب دیدم! و ایشان همه این موارد را در خواب دیده است! قدیمی‌ترین کتاب‌های تاریخی، داستان تأسیس مسجد جمکران را به درستی نقل کرده‌اند.

سخنران این نشست با بیان این که جمکران به پایگاه بزرگی برای گردهمایی منتظران ظهور تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: این امر سبب شده است دشمنان چشم دیدن بزرگ‌ترین پایگاه نشر معارف مهدویت و اجتماع منتظران را نداشته باشند. هر مکانی که یاد امام زمان(عج) در آن صورت گرفته، قلب‌ها به ذات اقدس الهی وصل شود، به محلی برای نزول فرشتگان تبدیل خواهد شد.

وی ضمن اشاره به فلسفه عریضه‌نویسی، با بیان این که چاه جمکران هیچ فرقی با چاه‌های دیگر ندارد، ابراز داشت: همان گونه که خداوند متعال در عین اطلاع از نیازها و تقاضای مخلوقات خویش، برای ایجاد حس حضور و ارتباط قوی‌تر، بر توجه به دعا و راز و نیاز سفارش کرده است، در روایات اسلامی نیز ضمن اهتمام به عریضه‌نویسی، آدابی برای آن ذکر کرده‌اند.

حجت‌الاسلام آیتی در ادامه، به موارد دیگری از شبهات مطرح درباره موضوع مهدویت اشاره و خاطرنشان کرد: فراگیری ظلم و جور، از ویژگی‌های آخرالزمان به شمار می‌رود؛ در روایات اسلامی تأکید شده است که ظهور صاحب‌الزمان(عج) در بستر فراگیری ظلم و جور صورت خواهد گرفت؛ از این رو، نباید این ویژگی را شرط ظهور تلقی کرد؛ با توجه به این که ظلم و جور هیچ حد مشخصی ندارد، نمی‌تواند شرط ظهور قرار گیرد.

پژوهشگر حوزه مهدویت افزود: همان گونه که وجود ظلم در جامعه اسلامی سبب غیبت امام دوازدهم شد، از نظر عقلی امکان ندارد عاملی که سبب غیبت و مانع حضور امام(عج) می‌شود، شرط ظهور در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: آنچه در روایات اسلامی مهم شمرده می‌شود، رویدادهایی است که در بستر ظلم رخ می‌دهد؛ در این بستر، عده‌ای در برابر ظلم ایستادگی کرده، جامعه صالحان را تشکیل می‌دهند و حضرت حجت(عج) با اعتماد به آن‌ها، ظهور و حکومت عدل جهانی را تأسیس می‌‌کنند.

حجت‌الاسلام آیتی با تأکید بر این که مردم باید ضمن شناخت مسیر درست و نادرست، با میل و انتخاب خویش، راه را از بیراهه بشناسند، اظهار داشت: آموزه‌های روایی را باید در سایه‌سار آموزه‌های دینی و دیگر روایات اسلامی فهم کرد.

وی به روایتی از امام صادق(ع) درباره قیام «زید» اشاره کرد و ابراز داشت: امام صادق(ع) ضمن تأیید قیام عمویشان، زید، ویژگی‌هایی همچون عالم بودن، صادق بودن و دعوت به حق و راه اهل‌بیت(علیهم‌السلام) و... را برای آن بیان فرموده‌اند.

پژوهشگر حوزه مهدویت ادامه داد: از سوی دیگر، این امام همام در حدیثی دیگر، ضمن تأیید قیام «یمانی»، از مردم آخرالزمان درخواست یاری ایشان را مطرح می‌کنند؛ این موضوعات در کنار هم نشان می‌دهد امام صادق(ع) در روایت طاغوت بودن حکومت‌های دوران غیبت، بر اهمیت شاخصه‌های مدعو و دعوت تأکید می‌کنند، زیرا طاغوت دیگران را دعوت به خود می‌کند.

وی به شبهات مطرح درباره تولد امام مهدی(عج) نیز اشاره و ابراز کرد: روایات مطرح درباره تولد امام زمان(عج) را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد؛ دسته‌ای از این روایات مربوط به کسانی است که امام حسن عسکری(ع)، فرزند خویش را به آنها نشان دادند و بدین وسیله، راویان صاحب‌الزمان(عج) را ملاقات کردند.

حجت‌الاسلام آیتی تصریح کرد: دسته دیگری از روایات، ناظر به معرفی امام زمان(عج) از زبان امام حسن عسکری(ع) و مرقومات ایشان و دسته زیادی نیز مربوط به گزارش افرادی است که در دوران غیبت، خدمت امام زمان(عج) رسیده‌اند.

مریم بشیری 

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی: