انتظار مؤسسات قرآنی خراسان رضوی برای دریافت مجوز یک‌ساله شد
کد خبر: 3806193
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

انتظار مؤسسات قرآنی خراسان رضوی برای دریافت مجوز یک‌ساله شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: برای راه‌اندازی مجدد سامانه اعطای مجوزها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وعده شفاهی برای ابتدای اسفند‌ماه ذکر شد اما تاکنون این سامانه به‌صورت مجدد راه‌اندازی نشده و با این توصیف می‌توان گفت حدود یک سال است که هیچ مجوزی برای مؤسسات قرآنی از سوی ارشاد خراسان رضوی صادر نشده است.

انتظار موسسات قرآنی خراسان رضوی برای دریافت مجوز یک‌ساله شدحجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی‌ در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی با اشاره به پایش موسسات قرآنی طی یک سال گذشته در خراسان رضوی عنوان کرد: ۲۷۲ مؤسسه مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که طی آن و به دلیل ناقص بودن مدارک و پرونده‌ها به حدود ۱۰۳ مؤسسه مجوزدار قرآنی فعال در استان رسیده‌ایم.
وی گفت: در یک سال گذشته و بعد از مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی مبنی بر انحلال دبیرخانه مشترک اعطای مجوز به موسسات قرآنی بین سازمان تبلیغات اسلامی و ارشاد و بازگشت روند اعطای مجوز به موسسات به‌صورت جداگانه در این دو نهاد وقفه‌ای در صدور مجوز به موسسات ایجاد شده و ما برای از سرگیری روند سابق، نیازمند راه‌اندازی مجدد سامانه مجوزها هستیم.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اضافه کرد: در سطح استان خراسان رضوی بین مدیران و مسئولان قرآنی یک وحدت رویه احساس می‌شود و ابهاماتی که نسبت به برخی تصمیم گیری‌ها در کشور دیده می‌شود، در استان ما نیست.
روند پرماجرای اعطای مجوز به مؤسسات قرآنی
کاظمی‌نسب بیان کرد: ۱۷۲ موسسه متقاضی دریافت مجوز برای فعالیت در استان خراسان هستند که از این میان، تعداد ۲۰ موسسه که موافقت اصولی آنان ثبت شده و برای وزارتخانه ارسال شده است. البته متقاضیانی نیز داریم که روند درخواست آنان به علت عدم فعالیت سامانه مسکوت مانده است.
وی با بیان اینکه فرآیند ثبت مجوز مؤسسات قرآنی یک روند طولانی است، افزود: تعریف یک درگاه برای موسسات قرآنی در میان موسسات فرهنگی هنری که از سوی وزارت ارشاد مجوز می‌گیرند نباید به این اندازه زمان ببرد.
کاظمی‌نسب گفت: اگر با پیشنهاد ما مبنی بر اعطای مجوز موسسات قرآنی در استان‌ها موافقت شود، شاهد روند طولانی اعطای مجوز از سوی وزارتخانه نخواهیم بود.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ضمن انتقاد از برخی رفتارهای غیر قانونی در قبال موسسات قرآنی عنوان کرد: مشکل مالیات و تعرفه های خدماتی مثل آب و برق که قانون آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است، هنوز به درستی انجام نمی شود و مدیران و مسئولین موسسات قرآنی همچنان با این مشکلات رو به رو هستند از طرفی اکثر موسسات که در ساختارهای مسکونی به فعالیت خود ادامه می‌دهند با مشکلاتی از جمله تغییر کاربری از مسکونی به تجاری مواجهند.
کاظمی‌نسب ادامه داد: صدور مجوزها به صورت ناهماهنگ برای بازرس و هیات مدیره موسسات و همچنین تمدید پروانه فعالیت موسسات در روند اجرایی فعالیت این ساختار های قرآنی مشکل ایجاد می‌کند. از طرفی چند سال است که دیگر مجوز موسسات قرآنی تک منظوره صادر نمی شود و این عدم صدور مجوز باعث می شود تا بخش اعظمی از فعالان قرآنی روستایی و عشایر که توان ایجاد موسسه چند منظوره را ندارند از فعالیت قرآنی باز بمانند.
وی افزود: پیشنهادی به وزارتخانه ارائه داده‌ایم که طی آن در اعطای مجوز موسسات چند منظوره متناسب با شرایط زمان جامعه تغییر کند و البته افزایش موضوع نیز داشته باشد چرا که جامعه دینی ما در حوزه‌هایی مثل فضای مجازی نیاز به فعالیت تخصصی قرآنی دارد.
کاظمی‌نسب با اشاره به برگزاری آزمون حفظ و مفاهیم قرآن در سال ۹۷ ادامه داد: خراسان رضوی بالاترین آمار ثبت نام در سطح کشور را داشته است؛ ما نیاز داریم تا این آزمون به صورت واقعی به موسسات قرآنی واگذار شود و هدایت نظارت و حمایت برعهده نهادی همچون وزارت ارشاد باشد چراکه ثبت نام این آزمون بر عهده موسسات قرآنی است و اجرا با نهادهای دولتی که این روند نوعی تداخل کاری ایجاد می‌کند.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: اگر این آزمون به سازمان سنجش آموزش کشور واگذار شود شرایطی بهتری خواهد داشت البته این کار هزینه را بالا می‌برد اما باید برای کار قرآنی خوب هزینه کرد؛ آزمون حفظ و مفاهیم قرآن یک تصمیم گیری درست و بازنگری در اجرا را نیازمند است.
پیگیری فعالیت‌های قرآنی در خراسان رضوی بر اساس سند راهبردی 
وی با اشاره به تصویب سند راهبردی قرآنی خراسان رضوی در سال ۹۷ ادامه داد: برای تصویب این سند شش جلسه با کارگروه های مشورتی تشکیل شد و پس از آن سند به شورای فرهنگ عمومی رفت و در آنجا به تصویب رسید این سند به همراه ریز برنامه‌های هر دستگاه برای اعضای شورا ارسال شد، پیگیری‌های ما از نهادها نیز در سال 98 بر اساس این سند و برنامه‌های موجود در آن انجام خواهد شد.
کاظمی‌نسب ادامه داد: اولین نتایج از عمل سند راهبردی قرآنی خراسان رضوی را می‌توان بعد از ۶ ماه پیگیری کرد چرا که اولین خروجی های عمل به این سند در طی این زمان حاصل خواهد شد، البته ما تلاش داریم تا در سه ماهه دوم سال جاری سند راهبردی فعالیت های قرآنی استان را به صورت کتاب و در حدود ۱۰۰ صفحه منتشر کنیم.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت:‌ اعتبارات قرآنی در نظر گرفته شده برای خراسان رضوی در سال ۹۵ مبلغ ۱۷۲ میلیون تومان بوده است از این میزان 69 میلیون در سال ۹۶ به عنوان اولین قسط پرداخت شده و اقساط دیگر آن تاکنون وصول نشده است و علاوه بر این اعتبارات سال ۹۶ و ۹۷ نیز تخصیص نیافته است.
وی با بیان اینکه تخصیص اعتبارات قرآنی بر اساس شرح هزینه‌ها و با استانداردهای بیان شده از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور تخصیص می یابد ادامه داد: ما برنامه‌ها و مسابقات خود را به تهران فرستاده ایم اما تا به حال به این اساس بودجه جدیدی در یک سال گذشته برای ما واریز نشده البته برای امسال هم خبرهای خوبی نمی‌شنویم.
انتهای پیام
captcha