کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند
کد خبر: 3806259
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱

کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند

گروه اجتماعی نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی، گفت: کشورهای اسلامی باید از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند، لازم است متولیان سازمان گردشگری براساس تحقیقات از ظرفیت‌های موجود و دستاوردهای علمی این همایش برای برنامه‌ریزی و اجرایی کردن سیاست‌های درآمدزا در زمینه‌ی گردشگری حلال بهره ببرند.

کشورهای اسلامی از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه تبریز، امروز، 4 اردیبهشت‌ماه در نخستین همایش بین‌المللی «فقه گردشگری» در تالار وحدت دانشگاه تبریز، با بیان این‌که همایش فقه گردشگری همایشی نو و ابتکاری کم‌نظیر است، گفت: کشورهای اسلامی نیز باید از ظرفیت‌های گردشگری استفاده کنند، لازم است متولیان سازمان گردشگری براساس تحقیقات از ظرفیت‌های موجود و دستاوردهای علمی این همایش برای برنامه‌ریزی و اجرایی کردن سیاست‌های درآمدزا در زمینه‌ گردشگری حلال بهره ببرند.

وی، ضمن قدردانی از حمایت‌ها و همکاری دانشگاه تبریز و نهادهای دولتی استان برای برگزاری این همایش، با اشاره به اهمیت پرداخت مراکز علمی حوزوی، دانشگاهی و نخبگان به مسئله‌‌ تخصصی فقه مضاعف به‌ویژه موضوع گردشگری، اظهار کرد: سیر و سفر یکی از مهم‌ترین عوامل شکوفایی تمدن اسلامی بود که در گذشته به دلیل فراگیری علم و دانش انجام می‌شد، در قدیم حتی مسافرت به کشورهای غیرمسلمان نیز مطرح بود به طوری‌که پیامبر اعظم اسلام(ص) در این رابطه فرمودند: «علم را جستجو کنید حتی اگر در چین باشد».

وی افزود: زمانی که اروپا در قرون وسطا یعنی از قرن پنجم تا ۱۵ میلادی گرفتار جنون علمی و عقلی شده بود، مسلمانان به‌سوی ترویج علم و پژوهش و نهضت ترجمه گام نهاده و خلأ علمی جهان را پر کردند و تمدن درخشان اسلامی را بنا کرده و به جهان عرضه کردند، برخلاف بسیاری از کشورها که با احداث دیوار و دروازه مانع سفر ملل می‌شدند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: اسلام مسلمانان را به گردش و سفر دعوت و به تفکر و عبرت از سرنوشت فرمانروایان طغیان گر در تاریخ تشویق کرده است.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم، با اشاره به بهره‌گیری از سیره‌ علمی و عملی معصومین که علاوه بر سلوک معنوی، حاوی غنی‌ترین مسائل و راه‌حل‌های راهبردی جهت بهبود معیشت مسلمین است، گفت: مولای متقیان علی(ع) می‌فرمایند؛ از شهری به شهری از کشوری به کشوری دیگر نمی‌روم مگر برای سه چیز که آن ساماندهی امور معیشت، گام نهادن در اصلاح آخرت و برخورداری از لذت تفریح حلال است.

وی با اشاره به پیشینه‌ تاریخی مسلمانان در جذب گردشگر، ادامه داد: روش شناخت تاریخ بر محور توحید در قرآن کریم بر روی دو پایه استوار است که یکی از آن‌ها مشاهدات عینی است، اگر ملت‌ها و دولت‌های اسلامی از ظرفیت‌های تاریخی گردشگری استفاده نکنند، همین ظرفیت‌ها هم به مرور زمان از دست خواهد رفت.

امام جمعه تبریز‌ با تأکید بر اهمیت نگهداری و حفط آثار تاریخی، افزود: حفظ کتاب‌ها و آثار علمی از اهمیت زیادی برخوردار است، معتقدم می‌توان این آثار را با استفاده از رسانه به ملت‌های جهان معرفی کرد و با ایجاد زیرساخت های حقوقی و سیاسی و اجتماعی برای جذب گردشگران گام موثری در این مسیر برداشت.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان این‌که در حوزه فرهنگی و هنری اسلامی، حج، بزرگ ترین انگیزه‌ جهانگردی و سفر در دنیای اسلام است، افزود: در هیچ دین دیگری، سفری مانند سفر حج وجود ندارد، حج یکی از واجبات اسلام بوده که بر محور سیر و گردشگری نهاده شده است.

وی ادامه داد: حج مجمع منحصر بفرد مسلمانان عالم است، زمانی که هزاران مسلمان از نژادهای مختلف، هم کیشان خود را در آن همایش بزرگ دینی ملاقات می‌کنند بیشتر با دنیای بزرگ اسلام آشنا می‌شوند و فرصت‌های فراوانی برای تبادل نظر و نقل تجربه‌ها و انتشار فرهنگ اسلامی در اختیار آن‌ها قرار می‎‌گیرد.

حجت‌الاسلام آل‌هاشم با بیان این‌که گردشگری سومین صنعت درآمدزای جهان پس از نفت و خودروسازی است، گفت: کشورهای غیرمسلمان مانند تایلند و ژاپن فعالیت چشم‌گیری در حوزه گردشگری و گردشگری حلال دارند و از این طریق درآمد بالایی کسب می‌کنند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ادامه داد: امروز شاهد مشارکت فعال اساتید و دانشجویان جامعه المصطفی در این همایش هستیم، امیدوارم از نتایج و برکات آن بهره‌ی کافی را در ارتباط با گردشگری ببریم.

انتهای پیام

captcha