کشور وارد دوره ترسالی نشده است
کد خبر: 3807213
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۷

کشور وارد دوره ترسالی نشده است

گروه اجتماعی - عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد گفت: به هیچ عنوان دوره خشکسالی به اتمام نرسیده و بارندگی‌های اخیر دلیل بر ترسالی نیستند و در این شرایط با تغییر اقلیم مواجه نیستیم و تنوع اقلیم بر منطقه حاکم شده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، به نقل از ایسنا، مهدی پژوهش، عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد، در پاسخ به اینکه آیا دوره خشکسالی در کشور به اتمام رسیده و وارد دوره ترسالی شده‌ایم یا خیر، گفت: به هیچ عنوان دوره خشکسالی به اتمام نرسیده و بارندگی‌های اخیر دلیل بر ترسالی نیستند و در این شرایط با تغییر اقلیم مواجه نیستیم و تنوع اقلیم بر منطقه حاکم شده است.
پژوهش با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی مبنی بر خشکسالی 30 ساله در کشور، اظهار کرد: تاکنون حدود 10 سال از این خشکسالی‌ها طی شده و 20 سال دیگر باقی مانده است ولی برخی با وجود بارندگی اخیر تصور بر پایان این دوران دارند.
این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: با ذخیره‌سازی صحیح آب ناشی از بارندگی‌ها، می‌توان روند خشکسالی 10 سال آینده را به خوبی پشت سر گذاشت.
وی به بارش‌های مطلوب چند وقت گذشته اشاره کرد و افزود: اگر مدیریت صحیحی بر آ‌ب‌ها و روان‌آب‌ها صورت نگیرد ممکن است شرایط سال‌های آینده وخیم‌تر شود، بنابراین لازم است آب‌های ناشی از بارندگی‌ها را ذخیره کرد.
پژوهش در ادامه با اشاره به اینکه 85 درصد منطقه چهارمحال و بختیاری شیب‌دار است، تصریح کرد: بارندگی‌ به صورت باران مزایایی برای استان و تغذیه منابع آب‌های زیرزمینی نداشته و تنها موجب تغذیه رودخانه‌های زاینده‌رود و کارون شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد بیان کرد: در این راستا دولت باید به اندازه 3/1 هزینه خسارت‌های ناشی از سیل، صرف آبخیزداری در استان‌های بالادست همچون چهارمحال و بختیاری کند تا آب‌های ناشی از بارندگی بتواند سفره‌های آب زیرزمینی را تغذیه کند، در صورتی که اگر اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرایی شده بود، سیلاب این میزان خسارت و ویرانی بر جای نمی‌گذاشت و از طرفی موجب خروج بخش زیادی از آب به خلیج فارس نمی‌شد.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه با اشاره به مدیریت صحیح استفاده از آب از سوی مردم، تصریح کرد: مردم با توجه به بارش‌هایی که در کشور رخ داده گمان می‌کنند آب‌ها نگه داشته شده است، در صورتی که بخش عمده‌ای از آن‌ها از حوضه خارج و وارد خلیج فارس شده است، بنابراین لازم است برای حفظ و بقایای خود و آیندگان آب را به نحو احسن استفاده کرد.
وی اضافه کرد: حدود 90 درصد آب ناشی از بارش‌ها جریان پیدا کرده است، از طرفی به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و کاهش شدید بارش،‌ خاک خشک شده و آب به جای نفوذ در عمق خاک، تنها در لایه‌های سطحی خاک نفوذ کرده است.
پژوهش در پایان با اشاره به اینکه آب‌های ناشی از بارندگی در شهرکرد وارد دشت شهرکرد نمی‌شود، بیان کرد: آب‌ها توسط کانال‌های سیلابی به دشت شهرکرد منتقل و به دلیل ایجاد زهکش‌هایی در فرودگاه آب‌ها به سمت بهشت‌آباد روانه و وارد حوزه کارون می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که هر منزل مسکونی جدیدالاحداث را ملزم به حفر چاه کرده بودند، علاوه بر تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی با انتقال آب چاه‌ها به دشت شهرکرد، مشکلاتی همچون ریزگردها و ممنوعه بحرانی شدن این دشت وجود نداشت.
عضو هیات علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: در سال جاری سیل در مناطقی رخ داده که از مهم‌ترین تولید کنندگان محصولات کشاورزی در کشور محسوب می‌شوند و شرایط تولید در استان‌های درگیر سیل نیز به هم خورده است، بنابراین دولت باید برای جبران کمبود محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی کند.
پژوهش ادامه داد: استان خوزستان تامین کننده 38 درصد دانه‌ها و غلات کشور، تامین کننده 40 درصد شکر کشور، 74 درصد از تولید محصولات کشاورزی، 40 درصد تولید زیتون و 10 درصد گندم تولیدی در استان گلستان و 30 درصد از تولید محصولات باغی و کشاورزی در استان لرستان انجام می‌شده که اکنون به دلیل سیلاب بخش عمده‌ای از اراضی کشاورزی آن‌ها از بین رفته است.
وی بیان کرد: باید دولت تمهیداتی برای استان‌های تولید کننده کشور بیندیشد تا در تولید محصولات استراتژی دچار مشکل نشود، زیرا امسال سال رونق تولید است و نباید به سال واردات تبدیل شود، همچنین نباید موجب وارد کردن محصولاتی که زمینه تولید آن در کشور وجود دارد، شود.
پژوهش تاکید کرد: باید از پتانسیل استان‌هایی همچون چهارمحال و بختیاری که دارای آب و زمین مناسب برای کشت هستند، استفاده و سرمایه‌‎گذاری در این استان‌ها انجام شود تا کمبود محصولات برای سال پیش‌رو جبران شود، همچنین در استان‌هایی که تبخیر بالا بوده از کشت برنج در آن‌ها خودداری شود.

انتهای پیام

captcha