رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآنی تا سحرخوانی
کد خبر: 3807595
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
ایکنا گزارش می‌دهد؛

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآنی تا سحرخوانی

گروه بین‌الملل ــ برپایی محافل قرآنی در طول ایام ماه رمضان از سوی مسلمانان هند از چنان اهمیتی برخوردار است که آنان تلاش می‌کنند در هر شرایطی به برگزاری این مجالس در منازل،‌ مساجد و اماکن مذهبی اهتمام ورزند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانیبه گزارش ایکنا؛ فریضه روزه طی ماه مبارک رمضان در سراسر جهان به یک صورت انجام می‌شود، اما آداب، جشن‌ها و سنت‌های مسلمانان  در هر منطقه از هند که در مجموع 150 میلیون مسلمان دارد، ویژه است و این ماه به شکل متفاوتی در این کشور نسبت به کشورهای عربی برگزار می‌شود.

مذاهب هند

150 میلیون نفر از مردم هند مسلمان هستند و بر همین اساس می‌توان هند را یکی از بزرگترین کشورهای مسلمان روی زمین به شمار آورد. اسلام مذهب غالب کشورهای همسایه هند همچون پاکستان و بنگلادش است و البته اکثر مردم مسلمان این کشور در شهرهای جامو و کشمیر (واقع در شمال غربی هند) اقامت دارند.

مردم مسلمان هند اثرگذاری بسیاری در حوزه معماری،‌ هنر و تغذیه این کشور دارند. در کنار مسلمانان، تعداد سیک‌ها (پیروان دین یکتاپرستی که از تازه‌ترین ادیان اصلی جهان است) 18 میلیون نفر است که اغلب آنها در پنجاب (استانی در شمال‌غربی هند) ساکن هستند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

اصول اولیه این دین شبیه به هندوئیسم است که اصلاحات مهمی دارد همانند اینکه سیک‌ها با تمایز مخلوقات مخالف هستند و مهمترین مرکز مقدس آنها معبد طلایی در آمریتسار (مرکز شهرستان امرتسر در استان پنجاب) است.

هندوئیسم دین اصلی هند است که 80 درصد مردم این کشور پیرو آن هستند و از نظر تعداد پیروان می‌توان آن را بزرگترین دین در آسیا برشمرد. این دین مشتمل بر تعدادی کتاب مقدس و معبد بزرگ خدایان است. هندوئیسم را نمی‌توان یک مذهب دانست.

در کنار این ادیان،‌ بودیسم دین دیگری است که حدود 500 سال پیش از میلاد در شمال هند پایه‌گذاری شد و با پذیرش آن از سوی امپراطور وقت، به سرعت گسترش یافت. اکنون شش شش میلیون بودایی در هند زندگی می‌کنند.

رمضان در هند

در هند پیروان همه ادیان از جمله هندوها، سیک‌ها، بودایی‌ها و مسیحیان، احترام و جایگاه ویژه‌ای برای ماه رمضان قائل هستند و طی این ماه می‌توان همدلی و تعامل بسیاری را میان ادیان مختلف شاهد بود.

. پیروان بسیاری از ادیانی که با دین اسلام نقاط مشترک اندکی دارد، هم در این ماه، سعی می‌کنند روزه‌ داری کنند و مسلمانان را همراهی نمایند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

اقامه نماز جماعت در تاج محل (بنایی بسیار مشهور در جنوب دهلی)

ماه رمضان در میان مسلمانان هند دارای جایگا، آداب و سنت‌های ویژه خود است؛ طی این ماه،‌ مساجد و مکان‌های عبادت مملو از جمعیت شده، سفره‌های رنگین برپا می‌شود و بازارها رونق می‌گیرد.

هر منطقه از هند از نظر زبان، آداب و سنت‌ها، رسوم خاص خود را دارند، ولی در ماه رمضان اغلب مردم رسم و رسوم مشترکی را دنبال می‌کنند.

روزه و عبادت

مسلمانان هند در این ماه به آذین‌بندی مساجد می‌پردازند و توجه ویژه‌ای در برگزاری هر چه بهتر عبادت‌ها دارند؛ همچنین آنها تلاش می‌کنند که نماز جماعت خود را در این ماه ترک نکنند.

تلاوت قرآن و برگزاری محافل انس با کلام‌الله یکی دیگر از عبادات مهم مردم مسلمان در کشور هند است؛ بر این اساس مردم مسلمان تلاش می‌کنند که این محافل را در منازل، مساجد و مکان‌های مذهبی برگزار کنند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

سفره‌های افطاری

یکی از آدابی که در ماه رمضان انجام می‌شود آن است که طبق یک سنت قدیمی، افرادی به نام سحرخوان طی این ماه در اوقات پیش از نماز صبح و هنگام سحر، مردم را با صدا کردن، شیپور زدن و درآوردن صدای طبل برای خوردن سحری بیداری می‌کنند.

اعتکاف

مردم مسلمان هند طی 10 روز پایانی ماه رمضان اقدام به برگزاری مراسم اعتکاف می‌کنند؛ این مراسم با تأکید مسلمانان این کشور بر شب‌های قدر برگزار و به آئین ویژه شب بیست و هفتم ماه رمضان ختم می‌شود. در شب 27 ماه رمضان مردم برای فاتحه‌خوانی به زیارت قبور می‌روند و در این شب‌ها بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

دعا پس از اعتکاف

افطاری

سنت افطاری دادن در هند از سوی مسلمانان به منظور بهره‌برداری از فضیلت‌های این ماه برگزار می‌شود؛ علاوه بر مساجد که سفره‌های افطاری برای نمازگزاران تدارک دیده می‌شود، می‌توان مشاهده کرد که مسلمان‌ها در گوشه و کنار این شهر به تهیه افطاری و سحری مشغول هستند و در برخی از مناطق مردم محل از سوی ساکنان برای افطار کردن به منازل دعوت می‌شوند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

آماده کردن افطار برای همسایگان

مردم به صورت داوطلبانه و بر اساس وسع مالی خود در مساجد به افطار دادن روزه‌داران می‌پردازند و معمولاً با شربت،‌ میوه‌،‌ فرنی و بریانی (غذای معروف هند) از نمازگزاران پذیرایی می‌شود.

اماکن توریستی در رمضان

هتل‌های هندوستان نیز در طول روزهای ماه رمضان، غذاهای مناسب برای روزه‌داران را آماده می‌کنند. همچنین مغازه‌های اغذیه‌فروشی دستور تهیه غذاهای ویژه این ماه را در برنامه خود قرار می‌دهند.

در مناطقی که اکثر ساکنان آنجا را مسلمان‌ها تشکیل می‌دهند، هتل‌ها و رستوران‌ها تلاش می‌کنند که به حرمت این ماه، درب‌های خود را نیمه‌باز بگذارند و یا بر روی درب‌ها پرده بکشند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

محفل انس با قرآن

مردم مسلمان هند در رمضان، بیشتر اوقات روز را به عبادت می‌پردازند؛ محل اصلی عبادت مردم هند نیز مانند سایر کشورهای مسلمان، مساجد است که در اغلب اوقات به ویژه سحر و افطار مملو از جمعیت است.

تغذیه

همانند دیگر کشورهای جهان تنوع نوشیدنی‌ها و خوراکی‌ها در ماه رمضان هند نیز مختلف و متنوع است؛ مسلمانان هند بر اساس اعتقادات اسلامی، روزه‌ خود را با آب گرم و خرما افطار می‌کنند؛ البته در برخی از مناطق هند، افطار با شیر و میوه‌های خرد شده نیز مرسوم است.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی

کیما، غذاهای مورد استفاده مسلمانان هند در هنگام افطار

هندی‌ها برای افطار خود غذاهای سنتی همانند چانا دال (شلغم پخته به همراه حبوبات)، پاکورا (اسنک با ترکیب پیاز سرخ‌کرده، هویج و سیب‌زمینی)، داهی وادا (اسنک عدسی آغشته به ماست و آرد)، میوه‌ها، فرنی، حلیم که در حیدرآباد استفاده می‌شود و همچنین هریسه که شباهتی به حلیم دارد و در کشمیر استفاده می‌شود تهیه می‌کنند.

رمضان در هند؛ از برگزاری محافل قرآن تا سحرخوانی/ آماده

پاکورا (اسنک با ترکیب پیاز سرخ‌کرده، هویج و سیب‌زمینی) که در افطار استفاده می‌شود

همچنین مردم مسلمان این کشور برای سحر نیز غذاهای سنتی مانند کچیدی (برنج پخته به همراه عدس)، کیما (گوشت چرخ‌کرده سرخ‌شده)، پاراتا (لایه‌هایی برشته از گندم) را تهیه می‌کنند.

تنظیم از آزاده غلامی

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha