نرم‌افزار مجموعه آثار شهيدين تولید و عرضه شد
کد خبر: 3809019
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۴

نرم‌افزار مجموعه آثار شهيدين تولید و عرضه شد

گروه فناوری اطلاعات ـ نرم‌افزار مجموعه آثار شهيدين قدّس سرّهما، شامل متن كامل 58 عنوان كتاب در 189 جلد، به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، تولید و عرضه شد.

به گزارش ایکنا؛ نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما، متن کامل ۵۸ عنوان کتاب در ۱۸۹ جلد، از آثار محمد‌بن‌مکی (معروف به شهید اول) و زین‌الدین‌بن‌علی (معروف به شهید ثانی) و دیگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی تولید و عرضه شد. 

این نرم‌افزار برگرفته از آثار محمد‌بن‌مکی معروف به شهید اول و زین‌الدین‌بن‌علی معروف به شهید ثانی و دیگر آثار مرتبط، به زبان عربی و فارسی در موضوع کلام، اخلاق، حدیث، فقه، اصول فقه و در موضوع کلام، اخلاق، حدیث و فقه به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) است.

کتاب «اللمعة الدمشقیة از شهید اوّل، الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة از شهید ثانی، الجامع البین من فوائد الشرحین (مجلدات ۱۶ و ۱۷ موسوعة الشهید الأول)»، برای نخستین‌بار، در این نرم‌افزار ارائه شده است. 

از خصوصیات قابل توجه نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما، ارائه آن در قالب جدید کتابخانه استاندارد است که این قالب، علاوه بر قابلیت‌های فنی و پژوهشی تولیدات گذشته مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی‌(نور)، مانند جست‌وجوی ساده و پیشرفته در کتاب‌ها، انتقال متن به نرم‌افزار word، دسترسی سریع به بخش‌های مفید لغت‌نامه، قرآن، کتابشناسی، ویژگی‌های تازه و مفیدی را در خود جای داده است.

https://www.noorsoft.org/images/screenshots/15823/3shahidayn%20(3)-noorsoft.jpg

 

برطرف شدن محدودیت در خصوص ابعاد صفحه نمایش دستگاه‌های مختلف، امکان به‌روزرسانی مستقیم نرم‌افزار از طریق اینترنت توسط کاربر، در نظر گرفتن میز پژوهشی برای محقق، جستجو در متن کتاب‌ها با قابلیت اولویت‌دهی به نتایج و با عملگر‌های استاندارد، بهبود نتایج جستجو براساس کتاب، نویسنده و زبان و ... از جمله قابلیت‌های این قالب جدید به شمار می‌رود.

همچنین این قالب به کاربران نرم‌افزار مجموعه آثار شهیدین قدّس سرّهما، این اجازه را می‌دهد که بر هر قسمت دلخواه از متن کتاب، یادداشت‌نویسی کنند؛ همچنین امکان رنگی کردن، نوشتن عنوان و انتساب چند نمایه برای جستجوی سریع‌تر نیز برای کاربر فراهم شده است که همه این یادداشت‌ها، نمایه‌ها و ... در یک ابزار واحد به نام پژوه‌نگار جمع آوری شده و قابل مدیریت توسط کاربر است.

انتهای پیام

captcha