شروع رمضان در 5 کشور آسیایی
کد خبر: 3809042
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰

شروع رمضان در 5 کشور آسیایی

گروه بین‌الملل ــ ماه رمضان در 5 کشور مسلمان‌نشین آسیایی از جمله هند، اندونزی،‌ قزاقستان،‌ ازبکستان و آذربایجان بین روزهای 16 و 17 اردیبهشت اعلام شده است.

به گزارش ایکنا؛ مسلمانان کشورهای مختلف یکی از روزهای دوشنبه یا سه‌شنبه 16 و 17 اردیبهشت (6 و 7 مه) را به عنوان اولین روز از ماه رمضان اعلام کرده‌اند که در زیر به اعلام این روز در 5 کشور آسیایی و برخی از آداب آنها پرداخته شده است؛

آذربایجان

در جمهوری آذربایجان فردا 16 اردیبهشت (6 آوریل) به عنوان نخستین روز ماه مبارک رمضان اعلام شده است.

شروع رمضان در 5 کشور آسیایی

در این ماه اكثر دینداران روزه‌دار آذربایجانی، با توجه به اینكه شیعه دوازده امامی هستند به انجام فرایض دینی می‌پردازند و به دستورالعمل‌های شرعی توجه دارند و تلاش می‌کنند آنچه را كه شارع مقدس گفته و احكام و آموزه‌های دینی مبتنی بر سیره اهل بیت(ع) را به درستی اجرا كنند.

ازبکستان

در ازبکستان،‌ سه‌شنبه 17 اردیبهشت (7 مه) به عنوان اولین روز ماه صیام در نظر گرفته شده است. ماه رمضان و روزه‌داری در ازبکستان نیز با تشریفات و رسوم خاص همراه است؛ مردم قبل از ورود به این ماه به صله‌رحم و زیارت خویشاوندان به ویژه بزرگسالان می‌روند و بیشتر به قرآن کریم توجه می‌کنند.

شروع رمضان در 5 کشور آسیایی

مردم در منازل یکدیگر دور هم جمع می‌شوند و یکی از آنها که می‌تواند قرآن را بخواند، به تلاوت می‌پردازد و باقی افراد که با حروف عربی آشنا نیستند به امید کسب ثواب به قرائت وی گوش می‌دهند. قاریان نیز به مساجد اعزام می‌شوند تا مردم به همراه آنان روزانه یک جزء از قرآن کریم را تلاوت کنند.

هند

در هند نیز چنانچه امشب 15 فروردین (5 مه) هلال ماه رؤیت شود، روز دوشنبه به عنوان اول ماه رمضان اعلام می‌شود، در غیر این صورت سه‌شنبه اول ماه روزه‌داری خواهد بود. مسلمانان هند در این ماه به آذین‌بندی مساجد می‌پردازند و توجه ویژه‌ای در برگزاری هر چه بهتر عبادت‌ها دارند؛ همچنین آنها تلاش می‌کنند که نماز جماعت خود را در این ماه ترک نکنند.

شروع رمضان در 5 کشور آسیایی

تلاوت قرآن و برگزاری محافل انس با کلام‌الله یکی دیگر از عبادات مهم مردم مسلمان در کشور هند است؛ بر این اساس مردم مسلمان تلاش می‌کنند که این محافل را در منازل، مساجد و مکان‌های مذهبی برگزار کنند.

اندونزی

این کشور،‌ پرجمعیت‌ترین کشور اسلامی به شمار می‌رود و 90 درصد از مردم اندونزی مسلمان هستند. اولین روز ماه رمضان در این کشور،‌ 16 اردیبهشت (6 آوریل) اعلام شده است.

شروع رمضان در 5 کشور آسیایی

در این کشور یک شب و روز به عنوان «شب نزول قرآن» و «روز نزول قرآن» شناخته می‏شود. مسلمانان اندونزی برای این روز ارزش بسیار قائل هستند و آن را گرامی می‏دارند و به همین مناسبت مراسم ویژه‏ای در قصر ریاست جمهوری برگزار می‏‌شود.

قزاقستان

اداره دینی مسلمانان قزاقستان نیز فردا 16 اردیبهشت (6 آوریل) را به عنوان نخستین روز از ماه رمضان اعلام و جدول زمانی روزه برای همه شهرها در این کشور را اعلام و منتشر کرده است.

شروع رمضان در 5 کشور آسیایی

همچنین بنا به اعلام این اداره،‌ 5 ژوئن به عنوان روز عید فطر در نظر گرفته شده و میزان فطریه برابر 300 تنگه (واحد پول قزاقستان که برابر 400 ريال است) اعلام شده است.

انتهای پیام

captcha