گمشدگانمان را در خواب بیابیم
کد خبر: 3809171
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۳

گمشدگانمان را در خواب بیابیم

گروه معارف ــ مدیر حوزه علمیه شهرستان لردگان گفت: در روایات عنوان شده است که اگر گمشده‌ای دارید و می‌خواهید آن را در خواب بیابید قبل از خواب اعمالی از قبیل طهارت و وضو، تلاوت ۱۱ بار سوره توحید، تسبیحات حضرت زهرا(س) با این تفاوت که بعد از ۳۴ بار الله اکبر، ۳۳ بار سبحان‌الله و بعد ۳۳ بار الحمد الله را بخوانید.

گمشدگانمان را در خواب بیابیم

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن زمانی، مدیر حوزه علمیه شهرستان لردگان در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، در رابطه با خواب و تعبیر آن، بیان کرد: بر اساس یافته‌های علم روانشناسی خواب یک رفتار روانی است و از آن در قرآن کریم به عنوان رویا نام برده شده است و در واقع یکی از نشانه‌های خداوند است.

مدیر حوزه علمیه شهرستان لردگان تصریح کرد: از داستان‌های انبیاء که در قرآن آمده از جمله داستان حضرت یوسف(ع) و روایات از جمله خوابی که در رابطه با فتح مکه دیده‌اند و یا زمانی که امام حسین(ع) قصد داشت به کربلا برود در جواب مخالفت دوستانشان بیان کردند: جدم رسول الله(ص) در خواب به من فرمود به کربلا حرکت کن، پس خواب‌هایی از این قبیل که انبیاء، امامان و انسان‌های پاک می‌بینند وحی محسوب می‌شوند که در عالم رویا به آن‌ها نازل می‌شود.

وی ادامه داد: مردم معمولی نیز خواب می‌بینند که به این قبیل خواب‌ها رویای صادقانه می‌گویند که هرچه فرد باطنی پاک‌تر داشته باشد و در تقرب الهی در درجه بالاتری باشد خوابی که می‌بیند صادق‌تر است و هرچه از تقرب الهی دور باشد و باطن شیطانی داشته باشد قطعاً خوابی که می‌بیند شیطانی خواهد بود. البته برخی از افراد نیز بر اساس غلبه مزاج، رفتارها و حالات روزانه و ... خواب می‌بینند که این قبیل خواب‌ها زیاد واقعیت ندارند.

ارتباط انسان با عالم ملکوت
‌زمانی با بیان اینکه ارتباط انسان با عالم ملکوت سبب صادق بودن خواب می‌شود زیراکه با عالم غیب ارتباط برقرار می‌کند، گفت: در روایات داریم که اگر گمشده‌ای دارید و می‌خواهید آن را در خواب بیابید قبل از خواب اعمالی از قبیل طهارت و وضو، تلاوت 11 بار سوره توحید، تسبیحات حضرت زهرا(س) با این تفاوت که بعد از 34 بار الله اکبر، 33 بار سبحان‌الله و بعد 33 بار الحمدالله را بخوانیم. همچنین بر نوع خوابیدنمان نیز دقت داشته باشیم به‌طور مثال سعی کنیم با شکم پر نخوابیم زیراکه سبب غلبه مزاج می‌شود  و بر روی پهلوی سمت راست به گونه‌ای که سمت راست بدن روبه قبله باشد بخوابیم که انجام این اعمال و دعا و نیایش سبب می‌شود تا خواب مورد نظر را ببینیم که البته با یک یا دو بار انجام این اعمال میسر نمی‌شود و نیاز به یک ماه یا چهل شب عبادت دارد.

مدیر حوزه علمیه شهرستان لردگان با اشاره به اینکه خواب صادق دیدن به زمان خواب و غذای قبل از خواب نیز بستگی دارد اظهار کرد: بهترین زمان خوابیدن از سر شب تا قبل از اذان صبح است و خواب قیلوله که بهترین زمانش بعد از نماز ظهر و قبل از نماز عصر است که خوابیدن در این ساعات به دیدن رویای صادقه بیشتر کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه خواب بعد از نماز صبح مکروه است و کراهت دارد، افزود: بهترین ساعت خوابید از ساعت 22 تا 3 الی 4 صبح است و هر چه به اذان صبح نزدیک‌تر می‌شود صادق‌تر است زیراکه این ساعات ویژگی خاصی دارد و در علم فقه به «فجر کاذب» معروف هستند زیراکه در این ساعات خواندن نماز شب نیز فضیلت دارد.

علم تعبیر خواب مختص به انبیاء و اولیاء ‌است
زمانی با اشاره به اینکه علم تعبیر خواب مختص به انبیاء و اولیاء خداوند است، تصریح کرد: علم تعبیر خواب علمی است که خداوند به بزرگان دیدنی عطا فرموده است البته برخی از انسان‌های معمولی نیز از این علم برخوردار شده‌اند مانند «محمدبن‌سیرین» که همه افرادی که این علم را دارند چه انبیاء و چه انسان‌های عادی کسانی هستند که توانستند بر هوای نفس خود غلبه کنند و از انجام گناه فرار کرده‌اند مانند حضرت یوسف(ع).

وی گفت: البته گاهی انسان‌های معمولی نیز خواب‌ها را تعبیر می‌کنند که پایه درستی ندارند و بیشتر بر پایه حدس و گمان است زیراکه متوجه رابطه خواب با عالم غیبت نمی‌شوند.

مدیر حوزه علمیه شهرستان لردگان در پایان بیان کرد: انسان‌های معمولی می‌توانند به صورت اتفاقی انبیاء و حتی گذشتگان خود را در خواب ببینند و این رویا صادقه است اما اگر شبی قصد کنند یکی از انبیاء را در خواب ببینند و چاره مشکل خود را از او بخواهند به راحتی برای هر کسی میسر نمی‌شود بلکه دستورات و اعمال خاصی را باید انجام دهد.

انتهای پیام

captcha