درک مفاهیم قرآنی به طهارت باطنی نیاز دارد
کد خبر: 3809824
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹

درک مفاهیم قرآنی به طهارت باطنی نیاز دارد

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر این موضوع که ما باید برای قرائت قرآن مقدماتی را مد نظر قرار دهیم، گفت: پس از اینکه از نظر ظاهر ما مقدمات قرائت قرآن را رعایت کردیم باید طهارت باطنی نیز داشته باشیم تا از این طریق به ادراک مفاهیم قرآنی در جامعه برسیم. فردی که اهل گناه و فسق و فجور باشد دریافت او از آیات قرآن نیز درست نخواهد بود و یا اصلاً نمی‌تواند مفاهیم قرآنی را درک کند.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی خاموشی‌ در پاسخ به این سوال که قرائت قرآن چگونه می‌تواند مقدمه فهم و تدبر در قرآن باشد و قرآن که کتابی است برای زندگی را چگونه می‌توانیم در زندگی به عملیاتی اجرا کنیم؟ اظهار کرد: خود قرآن این سوال را پاسخ داده است. خداوند در آیه ۷۹ سوره واقعه می‌فرماید: «لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ»؛ مطهرون در این آیه یعنی کسانی که قلب آنان از تعلق به غیر خداوند پاک است و نمونه کامل آن معصومین (ع) هستند. حقایق باطنی قرآن بدون طهارت نفس و رذائل و آلودگی‌های نفسانی امکان‌پذیر نیست. با طهارت دل است که می‌توانیم به حس باطنی قرآن راه پیدا کنیم. فهم قرآن یک مقدماتی می‌خواهد همچنان که در ظاهر ما باید با طهارت ظاهری در محضر قرآن حاضر شویم وضو بگیریم و با دقت قرائت قرآن را داشته باشیم برای فهم قرآن نیز باید از طریق این مقدمات به درک آیات الهی برسیم.

وی یادآور شد: خداوند در آیاتی از قرآن می‌فرماید اگر فرد طهارت باطن نداشته باشد ادراک مفاهیم قرآنی برای آن فرد سخت است. مثلاً اگر اهل گناه یا فسق و فجور باشد دریافت او از آیات قرآن درست نخواهد بود. خداوند در آیه ۱۸ سوره بقره می‌فرماید: «صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لَا یَرْجِعُونَ؛ یعنی آنها آنها کر و گنگ و کورند و (از ضلالت خود) بر نمی‌گردند.» همچنین در آیه ۱۰ سوره بقره نیز خداوند می‌فرماید: «فی قُلوبِهِم مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضًا ۖ وَلَهُم عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانوا یَکذِبونَ؛ در دل‌های آنان یک نوع بیماری است؛ خداوند بر بیماری آنان افزوده؛ و به خاطر دروغ‌هایی که می‌گفتند، عذاب دردناکی در انتظار آنهاست.» این جنبه فردی است، اگر فردی خود را از لحاظ طهارت باطنی مهیا نکند و برای پاکیزگی قلب و زبانش کاری نکند ادراک او از قرآن محدود خواهد بود و یا حتی ادراکی ندارد.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه یادآور شد: در آیات قرآنی وارد شده است که اگر می‌خواهید درک صحیحی از آیات داشته باشید باید به محضر عترت یعنی ائمه طاهرین (ع) مراجعه کنید. چرا که آنها مفسر واقعی قرآن هستند یعنی علاوه بر تمام مقدماتی که فرد طی می‌کند برای فهم واژگان تلاش کرده است، برای فهم مفاهیم نیز باید به محضر ائمه طاهرین و قول آنها برسند و آنها در تفسیر و فهم قرآن به فرد کمک کنند چرا که طبق آیات قرآنی ائمه (ع) از هر پاکی و آلودگی به دور هستند؛ خداوند در آیه ۳۳ سوره احزاب می‌فرماید: «إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً؛ خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملاً شما را پاک سازد.»

خاموشی تاکید کرد: انسان باید یک مقدمات داخلی و باطنی فراهم کند بعد از راهی که خدا معرفی کرده است برای فهم قرآن اقدام کند. در عرصه فرهنگی تمام نهادها و ارگان‌ها باید از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری که در خدمت‌شان است بهره ببرند تا در ماه مبارک رمضان حلقه‌های قرآنی تشکیل بدهند و در آن حلقه‌ها به تدریج به فهم مفاهیم قرآنی اقدام کنند. آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و همچنین سایر نهادها می‌توانند در این عرصه فعال باشند. در حلقه‌های قرآنی باید سعی داشته باشیم که تفسیر و فهم قرآن را رشد و نمو بدهیم و مفسرینی که از قم و سایر مراکز حوزوی در این حلقه‌های قرآنی حضور دارند باید به بیان منطق و تفسیر قرآن بپردازند تا از این طریق فهم و تدبر در قرآن فراهم شود و قرآن که کتابی برای زندگی است را در جامعه ترویج بدهیم چرا که اگر کلام قرآن و ائمه (ع) برای مردم بازگو شود خود مردم به سمت اسلام و قرآن حرکت می‌کنند.

انتهای پیام

captcha