بیانیه شورای عالی امنیت ملی؛ هشدار ایران به اروپا و تقابل مؤثر با آمریکا
کد خبر: 3810023
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۴:۴۱
هانی‌زاده بیان کرد:

بیانیه شورای عالی امنیت ملی؛ هشدار ایران به اروپا و تقابل مؤثر با آمریکا

گروه سیاسی ــ کارشناس مسائل سیاسی، بیانیه شورای عالی امنیت ملی را نشانه هوشمندی و عقلانیت ایران در تعامل با جامعه جهانی خواند و گفت: این گام ایران هشدار به اروپا و تقابل مؤثر با فشارها و تحریم‌های آمریکاست. اکنون توپ در زمین پنج کشور است و اگر این کشورها بندهای توافقنامه برجام را اجرا نکنند، ایران با قدرت بیشتری به سمت اقدامات مهم بعدی می‌رود.

شورای عالی امنیت ملی در بیانیه‌ای به کشورهای عضو برجام، اقدامات متقابل جمهوری اسلامی ایران را در برابر خروج آمریکا از برجام و نقض مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد دانست و اعلام کرد که بر این مبنا طبق بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام، ایران برخی اقدامات خود را در توافق برجام متوقف می‌کند و لذا ایران در مرحله فعلی دیگر خود را متعهد به رعایت محدودیت‌های مربوط به نگهداری ذخائر اورانیوم غنی شده و ذخایر آب سنگین نمی‌داند و به کشورهای باقی مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را عملیاتی کنند. چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند، در مرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی‌سازی اورانیوم و اقدامات مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل سیاسی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره ارزیابی خود از ابعاد بیانیه شورای عالی امنیت ملی در سالگرد خروج آمریکا از برجام گفت: اقدام جمهوری اسلامی ایران و ارسال نامه‌های هشداردهنده از سوی رئیس‌جمهور و شورای عالی امنیت ملی به سران پنج کشور امضاکننده برجام نشان می‌دهد که ایران با هوشمندی و عقلانیت در حال تعامل با جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: درست در 18 اردیبهشت سال گذشته، دونالد ترامپ خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد، اما با این وجود ایران در طول یکسال گذشته تمام تلاش‌های دیپلماتیک خود را برای همکاری با جامعه جهانی و پنج کشور چین، روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس به کار برد و انتظار این بود که این کشورها خارج از فشارهای آمریکا به تعاملات و ارتباطات اقتصادی خود با ایران ادامه دهند، ولی این اتفاق رخ نداد. با این اوصاف ایران با ادامه خویشتنداری همچنان درصدد تعامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهای اروپایی برآمد اما این تعامل یکسویه بود و سایر کشورها تحت فشارهای آمریکا همکاری‌های خود را با ایران یا کاهش دادند یا قطع کردند.

هانی‌زاده اظهار کرد: این بیانیه نشان داد که ایران در طی یکسال گذشته با درایت و صبر، خود را برای چنین روزی آماده کرده است و امروز در واقع روز تصمیم‌گیری نهایی دولت و ملت ایران است. با توجه به ضرب‌الاجل 60 روز شورای عالی امنیت ملی برای پنج کشور باقی‌مانده در برجام، اگر این کشورها گام عملی برای همکاری برندارند ایران هم حق دارد که براساس بندهای 26 و 36 برجام فعالیت غنی‌سازی را از سر بگیرد و فروش آب سنگین اراک و کیک زرد را متوقف کند و پس از مهلت 60 روزه و عدم اقدام عملی از سوی آن کشورها، به غنی‌سازی با درصد بالاتر از توافق برجام مبادرت ورزد.

این کارشناس مسائل سیاسی با هشداردهنده دانستن این گام به کشورهای اروپایی و تقابل با فشارها و تحریم‌های آمریکا، گفت: این اقدام در کنار تعامل گام به گام ایران با جامعه جهانی یک استراتژی هوشمندانه و حساب‌شده از سوی ایران است و باید در انتظار پایان این 60 روز بود و دید اتحادیه اروپا به تعهدات خود عمل می‌کند یا خیر که در آن صورت ایران گام بعدی را برخواهد داشت و تصمیمات جدی‌تری خواهد گرفت.

وی یادآور شد: ایران در طی چهار سالی که از توافق برجام می‌گذرد طبق 14 گزارش مدیرکل آژانش بین‌المللی انرژی هسته‌ای به تمامی تعهدات خودش عمل کرده و این ثابت می‌کند ایران علی‌رغم یکسویه بودن برجام در عمل، به تعهدات خود در برجام کاملا پایبند بوده و اکنون توپ در زمین پنج کشور است و اگر این کشورها بندهای توافقنامه برجام را اجرا نکنند، ایران با قدرت بیشتری به سمت اقدامات مهم بعدی می‌رود.

هانی‌زاده درباره اهمیت برجام به لحاظ امنیتی برای اروپا و نقش ایران در حفظ این امنیت در مسائلی مانند مبارزه با تروریسم، قاچاق مواد مخدر و مهاجران غیر قانونی و تأثیر این مهلت 60 روزه در وادار کردن اروپا به حفظ عملی برجام گفت: ایران در طول چهار دهه گذشته شهدای زیادی را در راه مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر تقدیم کرده است. به عبارتی ایران خط مقدم مباره با تروریسم و به ویزه قاچاق مواد مخدر بوده و در این مدت نهادهای بین‌المللی و کشورهای اروپایی کمک چندانی به ایران نکردند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: ایران با وجود بدعهدی‌ و انفعال اروپا در مسئله برجام، همچنان مانع ترانزیت مواد مخدر به اروپا شده و اگر اروپایی‌ها در پایان این مهلت 60 روزه اقدام عملی خاصی را برای حفظ برجام انجام ندهند این حق ایران است که تمام مسیر را برای ترانزیت مواد مخدر به سمت اروپا باز بگذارد. متأسفانه اروپایی‌ها تمام مسائل را با ایران سیاسی کرده‌اند و اگر اروپایی‌ها عقلانیت به خرج دهند و با ایران همکاری کنند جامعه آنها نیز از آسیب‌های مواد مخدر در امان خواهد ماند، اما اگر بخواهند این مسئله را سیاسی کنند با آسیب‌های جدی اجتماعی مواجه می‌شوند.

هانی‌زاده بیان کرد: به نظر می‌رسد که ایران تا به امروز به صورت عملی در برجام هزینه داده ولی اروپا جز در حرف و سخن هزینه‌ دیگری را پرداخت نکرده و تا به امروز جز وعده و وعید به ایران در زمینه تعاملات بانکی و نفتی اقدام خاص دیگری نکرده است.

انتهای پیام

captcha