«قرآن؛ معنای زندگی»؛ شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن در طلیعه دهه پنجم انقلاب
کد خبر: 3810655
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۷
سیدعباس صالحی اظهار کرد:

«قرآن؛ معنای زندگی»؛ شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن در طلیعه دهه پنجم انقلاب

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن بر ضرورت آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی با توجه به شعار «قرآن؛ معنای زندگی» تأکید کرد.

«قرآن؛ معنای زندگی»؛ شعار نمایشگاه بین‌المللی قرآن در طلیعه دهه پنجم انقلاببه گزارش خبرنگار ایکنا؛ سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که عصر امروز 21 اردیبهشت‌ماه در محل سالن چهل‌سرای تهران برگزار شد، با بیان اینکه واژگانی در قرآن وجود دارد که پرتکرار و پربسامد هستند، اظهار کرد: به همین دلیل، این واژگان جایگاه خود را در مقام معرفت الهی و قرآنی نشان می‌دهند که یکی از این واژگان کلمه «الله» است که 2700 بار در قرآن تکرار شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این تکرار نشان‌دهنده این است که در شبکه آیات قرآنی، کلمةالله یک کلمه کانونی و محوری است و قرآن بر پایه توحید بنا شده است. لذا یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به ما نشان دهد که لفظ در نگاه قرآن چه جایگاهی دارد، پرتکرار بودن آن است.

صالحی گفت: البته طیف دیگری هم وجود دارد و آن واژه‌هایی هستند که تنها یک بار در قرآن به کار رفته‌اند و مانند درّی در صدف می‌درخشند که به خاطر همان تک‌دانگی، این واژه‌ها ما را به سوی خود می‌کشانند که کلمات «کوثر» و «رمضان» از این نوع واژگان به شمار می‌روند.

وی در رابطه با واژه «رمضان» که تنها یک بار در قرآن به کار رفته، اظهار کرد: هیچ یک از ماه‌ها نامشان مانند رمضان در قرآن نیامده است که این امر نشان‌دهنده این است که ماه رمضان دردانه‌ ایام الهی است و همان طور که حضرت صدیقه طاهره(س) دردانه خلقت الهی است، ماه رمضان نیز دردانه ایام‌الله است و این درخشش را می‌توان در آیه «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ...: ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن قرآن فرو فرستاده شده است [كتابى ] كه مردم را راهبر و [متضمن] دلايل آشكار هدايت و [ميزان] تشخيص حق از باطل است» مشاهد کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همه ملت‌ها و امت‌ها برنامه روزه را داشته‌اند، اما تفاوت روزه در اسلام و شریعت پیامبر(ص) این است که این روزه طی یک ماه و در ماه رمضان انجام می‌شود. چون ماه رمضان ماه نزول قرآن است و تجلی اعظم خداوند متعال نیز قرآن کریم است، ما از این نعمت برخوردار شده‌ایم.

صالحی ادامه داد: امسال وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شدیم. اگر به ریشه‌های انقلاب بازگردیم، مشاهده می‌کنیم که انقلاب اسلامی ما بر سفره قرآن شکل گرفته است. بدون تردید هنگامی که به تاریخچه جنبش امام خمینی می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که تمامی معماران انقلاب اسلامی حرکت خود را به گونه‌ای با قرآن پیوند داده‌اند. افرادی نظیر مقام معظم رهبری، شهیدان مطهری ، بهشتی و مفتح، مرحوم طالقانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله خزعلی و ... از جمله یاران امام بودند که مسیر حرکت خود را بر مبنای قرآن قرار دادند.

صالحی اظهار کرد: در دهه‌های چهل و پنجاه، موج قرآنی در کشور مسجد به مسجد و مدرسه به مدرسه حرکت می‌کرد و انقلاب اسلامی بر سر این سفره نشست. این رویکرد معتقد بود که قرآن تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و با نیازهای روز و معاصر پیوند دارد. از دل محافل قرآنی دهه‌های چهل و پنجاه بود که حرکت انقلابی مردم ایران به ثمر نشست و صدای امام بر سفره قرآن نشست و از سفره قرآن لبیک پیدا کرد.

وی افزود: اکنون در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم و باید رجعت‌هایی به آنچه که از دل آن برخواسته‌ایم، داشته باشیم. بازگشت به سفره‌های انقلاب این عظمت را به وجود آورد که در این راستا باید مساجد، محافل، مدارس و کلاس‌های قرآنی به همان شیوه سنتی پیش بروند. خوشحالم از اینکه امسال شعار نمایشگاه قرآن «قرآن؛ معنای زندگی» قرار گرفت و باید با این نگاه، دهه پنجم انقلاب اسلامی را شروع کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه قرآن کریم در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی، نقطه تأسیس انقلاب نیازمند خط اتصالی بین قرآن و زندگی است. قرآن کریم آمده است تا ناپاکی‌ها را از وجود ما پاک کند. امیدواریم این حرکت عظیم قرآنی در کشور به شکل احسن تداوم داشته باشد و رویدادهایی مانند برپایی نمایشگاه قرآن کریم محدود به زمان نباشد و در طول سال و ایام مختلف ادامه داشته باشد و ما بتوانیم نسبت‌های قرآنی خود را در حوزه فردی و اجتماعی بیشتر کنیم.

انتهای پیام

captcha