نشست «آشنایی با روش تحلیل محتوای متون دینی» برگزار می‌شود
کد خبر: 3810741
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵

نشست «آشنایی با روش تحلیل محتوای متون دینی» برگزار می‌شود

گروه اندیشه ــ «آشنایی با روش تحلیل محتوای متون دینی(مطالعه موردی مفاهیم قرآنی» با سخنرانی حسین بشیر و محمد عترت‌دوست در نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار می‌شود.

به گزارش ایکنا؛ نشست «آشنایی با روش تحلیل محتوای متون دینی(مطالعه موردی مفاهیم قرآنی» با سخنرانی حسن بشیر، عضو هیئت علمی گروه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) و محمد عترت‌دوست، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می‌شود.
این نشست روز دوشنبه 23 اردیبهشت‌ماه، در مصلی امام خمینی، روبروی محراب، زیرپله شبستان، بین ستون 42 و 45، سالن نشست‌ها برگزار می‌شود و پنل نخست این نشست از ساعت 18 تا 20 و پنل دوم از ساعت 21 تا 23:30 برگزار خواهد شد.
یادآور می‌شود، این کارگاه با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری انجمن ایرانی مطالعات قرآنی و فرهنگ اسلامی دانشکده الهیات دانشگاه تهران به صورت رایگان برگزار می‌شود و به کسانی که در این کارگاه آموزشی شرکت می‌کنند گواهینامه معتبر اعطا می‌شود.

روش‌های بسیاری برای فهم و نقد متون دینی وجود دارد که می‌توانیم از طریق آن‌ها به مطالعه و بررسی معارف دینی بپردازیم، ولیکن از میان روش‌های تحقیق، روش «تحلیل محتوا» (Content Analysis) از امتیازها و ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است که باعث شده بسیاری از پژوهشگران برای پژوهش‌های عمیق خود در حوزه معارف اسلامی و فهم متون دینی از این روش تحقیق استفاده کنند. متن محوری، انجام فرآیند پژوهش بدون پیش‌فرض و پیش‌داوری اولیه، تجزیه عمیق لایه‌های معرفتی یک متن، تحلیل متون و اطلاعات بسیار در قالب گزارش‌های کمی و جداول آماری، دسته‌بندی مناسب و طبقه‌بندی همگون یافته‌های تحقیق، کشف موضوعات اصلی و مقوله‌های کلی یک متن، بررسی گونه‌های مختلف و متنوع محتوا، استنادهای دقیق در تحلیل یافته‌ها، گویاسازی نتایج تحقیق به‌صورت نموداری و کاربرد آسان و سهل آن در پژوهش‌های میان‌رشته‌ای بخشی از ویژگی‌های قابل توجه این روش است.
این روش به محقق کمک می‌کند با گویاسازی متن و کشف لایه‌های عمیق و کدهای مرموز آن، به دریافت صحیح محتوایی برسد که متکلم یا مؤلف به دنبال ترسیم آن بوده و از پیش‌داوری‌های اولیه نجات پیدا کند. به همین دلیل از این روش برای ترسیم ساختار هندسی سوره‌های قرآن کریم، کشف غرض اصلی سوره و نیز کشف روابط میان آیات و سیاق‌های مختلف یک سوره استفاده می‌شود.

انتهای پیام

captcha