دانشگاه‌ها در ایجاد جریان معناگرا مبتنی بر قرآن نقش اساسی دارند
کد خبر: 3810985
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۳
فقهی‌زاده در آیین افتتاحیه بخش دانشگاهی:

دانشگاه‌ها در ایجاد جریان معناگرا مبتنی بر قرآن نقش اساسی دارند

گروه دانشگاه ــ رئیس نمایشگاه قرآن در افتتاحیه بخش دانشگاهی گفت: بسنده کردن به تلاوت قرآن، وافی به مقصود نیست و باید از معانی، پلی به عمل ساخت.

بسنده کردن به تلاوت قرآن، وافی به مقصود نیستبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین افتتاحیه بخش دانشگاهی بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز، ۲۲ اردیبهشت‌ماه، در سالن نشست‌های بخش دانشگاهی با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس نمایشگاه قرآن، غلامرضا غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم، حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و سایر مسئولان دستگاه‌های دانشگاهی برگزار شد.

فقهی‌زاده در این مراسم با اشاره به شعار نمایشگاه قرآن با عنوان «قرآن معنای زندگی» گفت: در آیه «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» در برخی روایات معتبر، مراد از «قول» قرآن است. این روایت معتبر در کتاب کافی، معتبرترین کتاب حدیثی شیعه آمده است، البته هیچ‌گاه در درازنای تاریخ این رأی شهرت نیافته است. اما ارتباط تنگاتنگی با شعار و نگاه ما در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن دارد.

وی با بیان اینکه قرآن احسن الحدیث است، افزود: به نظر می‌رسد درباره نامگذاری کتاب «نهج‌البلاغه» جفا شده است، چرا که بیش و پیش از آنکه این کتاب نهج بلاغت باشد، نهج تربیت، نهج ایمان و نهج اندیشه است و پس از آن نهج بلاغت در عالی‌ترین سطح است.

فقهی‌زاده در ادامه به آیه «اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِیثِ کِتَابًا مُتَشَابِهًا مَثَانِیَ» اشاره کرد و گفت: این آیه به این معنی است که قرآن، کتاب منسجم بوده و نظام مستحکم از پیش تعیین‌شده برآن حاکم است و هیچ خلل و فرجی در آن راه ندارد. اگر مؤمنیم، باید این کارایی قرآن در ما نیز روشن باشد و سراسر خضوع و خشوع برای ما بیاورد.

معاون وزیر ارشاد ادامه داد: حال چه رویکردی به این کتاب داریم؟ بدون شک علوم ظاهری قرآنی و هنر‌های قرآنی دروازه متعالی مفاهیم قرآنی است، اما بسنده کردن به تلاوت، وافی به مقصود نیست و باید از معانی، پلی به عمل ساخت.

بسنده کردن به تلاوت قرآن، وافی به مقصود نیست

وی تصریح کرد: قرآن معنای زندگی، شعاری است تا جریانی معناگرا در زندگی ایجاد شود و دانشگاه‌ها نقش اساسی در این زمینه ایفا کنند که در سال گذشته در حوزه قرآن، ۶۰ نشست تخصصی برگزار کردیم تا این نگاه را ایجاد کنیم.

رئیس نمایشگاه قرآن گفت: مطالعات قرآنی سه دسته‌اند؛ هنجاری، غیرهنجاری و ضدهنجاری. مطالعات هنجاری، مطالعاتی همدلانه، معتقدانه، راهجویانه و درمان‌طلبانه است. مطالعات غیرهنجاری، مطالعاتی خنثی است، مانند مطالعات ایزوتسو که محققی غیرمسلمان است. در حوزه مطالعات ضدهنجاری، روزانه ده‌ها مقاله و کتاب و مطالب هدایتی قرآنی نوشته می‌شود تا دل‌ها را بلرزاند و گام‌ها را سست کند و ما وظیفه داریم، با زبان هنر و رسانه و دانش پرده از قرآن برداریم تا بینش بیافرینیم.

وی یادآور شد: در عرصه جهانی، زمان دیکته کردن و عرضه کردن گذشته و امروز وظیفه داریم با ابزار‌های هنری و رسانه‌ای و ... تلاش کنیم تا حقایق قرآن را آشکار کنیم و عروس حقیقت را به آغوش طالبان حقیقت واصل کنیم.

غفاری: نباید از آموزه‌های قرآنی در حوزه تدبر و تأمل غفلت کرد

غلامرضا غفاری نیز در ادامه با اشاره به پژوهش‌های گسترده در حوزه علوم قرآن در دانشگاه‌ها بیان کرد: جایگاه این تحقیقات و پژوهش‌ها به اندازه‌ای گسترده است که شاید نتوان حد و حدودی برای آن تصور کرد.

وی افزود: نوشته‌ها و آثاری که درباره این کتاب آسمانی در اختیار داریم، گواه بر این است که با دریای بیکرانی مواجه هستیم، اما وقتی درباره آموزه‌های قرآنی صحبت می‌کنیم، دانشگاه عرصه مهمی برای این امر است؛ چرا که استعداد‌های خوبی در این عرصه وجود دارد، اما نباید از آموزه‌های قرآنی در حوزه تدبر و تأمل غفلت کرد.

غفاری ادامه داد: در دانشگاه‌ها کانون‌های قرآنی و فرهنگی از جایگاه خوبی برخوردارند، هر چند جای کار بیشتری دارند، اما فعالیت‌هایی که در این زمینه در دانشگاه‌ها صورت می‌گیرد، می‌تواند در مناسبات اجتماعی مؤثر باشد. گفتمان‌سازی این موضوع در دانشگاه‌ها حائز اهمیت است.

وی در ادامه بیان کرد: علاوه بر حفظ، تلاوت و ... باید جامعه دانشگاهی را ترغیب کنیم تا در عرصه‌های پژوهشی نیز ورود کنند و ما در این زمینه‌ها دستاورد‌های خوبی داشته‌ایم.

خنیفر: قرآن قانون اساسی و اساس قانون است

حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان و رئیس ستاد عالی بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن نیز در ادامه این مراسم با تکریم قرآن گفت: قرآن سخن خدا با ما است و قانون اساسی و اساس قانون است. از این رو باید با تکریم آن، بتوانیم آموزه‌ها و معارف آن را در زندگی خود ساری و جاری کنیم.

بسنده کردن به تلاوت قرآن، وافی به مقصود نیست

وی افزود: مستشرقین قرآن مانند گوته، آنه ماری شیمل، هانری کربن و ... در برابر این کتاب آسمانی متحیر ماندند. تولستوی هم وقتی به قرآن می‌رسد، آن را کتاب اول و آخر بشر می‌داند.

خنیفر ادامه داد: شاید بتوان گفت، اولین نمایشگاه قرآن در زمان پیامبر(ص) برپا شد، زمانی که سلمان فارسی، سوره حمد را ترجمه کرد و خدمت پیامبر(ص) ارائه کرد، پیامبر(ص) آن را به همگان نشان داد.

وی در ادامه تصریح کرد: قرآن یک نسخه ابدی و نسخه‌ای برای درمان بحران‌ها است؛ همان‌طور که امام علی (ع) فرمود، هر گاه آشوب و فتنه به سمت شما بیاید، به قرآن پناه ببرید. در شب دهم محرم، امام حسین(ع) که می‌توان گفت به بطن قرآن دست یافته است، در آن شرایط جنگ، یک شب فرصت بیشتر می‌خواهد تا با قرآن باشد و این کلام وحی را بخواند.

سیدکامران میرمعینی، دبیر ستاد عالی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن در این مراسم با ارائه گزارشی از این بخش گفت: توجه ویژه به بخش عترت، حضور حداکثری بدنه دانشگاهی به ویژه کانون‌های قرآن و عترت، فراخوان طرح‌ها و ایده‌های برتر دانشگاهی برای غنای بیشتر این بخش و توجه به جلوه‌های ویژه هنری از سیاست‌های این بخش است.

وی افزود: امسال تلاش می‌کنیم به فعالیت‌های قرآنی دانشجومحور توجه بیشتری کنیم و کرسی‌های نظریه‌پردازی در راستای گسترش گفتمان قرآنی را راه‌اندازی کنیم و همچنین نشست‌هایی با حضور اساتید دانشگاهی و مناظرات دانشجویی برگزار خواهیم کرد. همان‌طور که پیش از این در ۳۱ نمایشگاه استانی حضور موفقی داشتیم، امیدواریم در این نمایشگاه نیز به همین صورت باشد.

میرمعینی ادامه داد: امسال تمام مجموعه‌های دانشگاهی اعم از دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، جهاددانشگاهی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه جامع علمی ـ کاربردی، سازمان بسیج دانشجویی، دانشگاه علوم و معارف قرآن، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه قرآن و حدیث، دانشگاه سوره، دانشگاه هنر و پژوهشکده اعجاز قرآن گرد هم آمده‌اند و در این نمایشگاه حضور دارند.

میرمعینی ادامه داد: برای ساماندهی بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن، ۱۲ کمیته اجرایی تشکیل شده است.

یادآوری می‌شود، بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه قرآن از روز گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه آغاز به کار کرد و از امروز تا روز سوم خردادماه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

انتهای پیام

captcha