نمایشگاه قرآن؛‌ فرصتی برای معرفی تذهیب
کد خبر: 3811670
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۴
یک هنرمند تذهیب‌کار:

نمایشگاه قرآن؛‌ فرصتی برای معرفی تذهیب

گروه هنر ــ مربی غرفه تذهیب نمایشگاه قرآن گفت: نمایشگاه قرآن، کارکردهای متعددی دارد که یکی از آنها آشنایی نوجوانان با تذهیب و هنر قرآنی است.

سمیه قاسمی، مربی غرفه تذهیب بخش نوجوان بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره فعالیت‌های غرفه خود اظهار کرد: با وجود این‌که این غرفه در ظاهر عنوان نوجوان را دارد، اما از هر طیف سنی، مخاطب داریم، به نحوی که از کودک ۷ ساله تا جوان بیست‌ساله میهمان غرفه ما هستند. در این غرفه علاقمندان به تذهیب با این هنر آشنا می‌شوند و می‌آموزند که چگونه می‌توان با تذهیب به قرآن زیبایی بیشتری داد.
وی افزود: در غرفه تذهیب قرار نیست در ۲ ساعت تذهیب به نوجوانان آموزش داده شود، چون این اتفاق غیرممکن است، اما می‌توان نوجوانان را با اصول ابتدایی هنر تذهیب و این‌که چرا این هنر به وجود آمده، آشنا کرد. در ضمن در این هنر مخاطبان با رنگ‌ها آشنا می‌شوند و می‌آموزند چگونه می‌توان طراحی قرآنی را یاد گرفت.
این مربی قرآنی درباره تجربه ۱۰ ساله خود در نمایشگاه قرآن اظهار کرد: امسال دهمین دوره‌ای است که در نمایشگاه حضور دارم. جالب است بدانید که برخی از شاگردان من از دوره اول حضورم در نمایشگاه هستند. این موضوع نشان می‌دهد اگر هنر قرآنی به شکلی صحیح آموزش داده شود، نوجوانان آن را به صورت حرفه‌ای در آینده ادامه خواهند داد.
وی متذکر شد: درباره اشتیاق نوجوان به تذهیب می‌خواهم نکته‌ای را بیان کنم. برخی از هنرآموزان ما وقتی با این هنر آشنا می‌شوند، در روز بعد پیش از ما به غرفه می‌آیند تا به محض آغاز نمایشگاه فعالیت خود را آغاز کنند. جالب است که در هنگام افطار هم برخی مواقع آن‌ها حاضر نیستند کار خود را ترک کنند. این مسئله نشان از اهمیت و جذابیت هنر قرآنی دارد، اما افسوس که ما از این ظرفیت به درستی بهره نمی‌بریم.
این هنرمند در بخش پایانی سخنانش تاکید کرد: من از اتفاقاتی که در جشنواره رخ می‌دهد، رضایت دارم، اما یک انتقاد هم در این زمینه وجود دارد. در دوره‌های ابتدایی حضورم در نمایشگاه، کارگاه‌های بسیاری در نمایشگاه بر پا بود، اما متأسفانه هر اندازه که زمان گذشت، از میزان این کارگاه‌ها کاسته شد. این مسئله نیز با توجه به جذابیت هنر قرآنی منطقی نیست.
انتهای پیام
captcha