بازی در خدمت آموزش مفاهیم قرآنی/ احیای آموزش هجی‌خوانی قرآن به شیوه یزدی‌ها
کد خبر: 3811681
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۰
در نمایشگاه قرآن انجام می‌شود؛

بازی در خدمت آموزش مفاهیم قرآنی/ احیای آموزش هجی‌خوانی قرآن به شیوه یزدی‌ها

گروه جامعه ــ بخش کودک نمایشگاه قرآن امسال با بهره‌گیری از هنرهایی مانند تصویرگری، سفال، شعر و قصه به آموزش مفاهیم قرآنی می‌پردازد.

گل بازی، شعر و قصه‌خوانی در خدمت آموزش مفاهیم قرآنی به کودکان/ احیای مکتب آموزش هجی خوانی قرآن به شیوه یزد در بخش کودکبه گزارش ایکنا؛ باغ قرآن، حیوانات قرآنی، آموزش قرآن با قصه‌خوانی، گل بازی و سفالگری و ساخت ماکت کعبه و بازی و آموزش قرآن به شیوه مکتب‌های قدیمی یزد امسال در بخش کودک بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن جمع شده‌اند تا هم کودکان با زبان کودکی قرآن و مفاهیم آن را بیاموزند و هم والدینی که به همراه کودکان خود به نمایشگاه قرآن می‎‌آیند بتوانند کودکان خود را در لذت بازدید از نمایشگاه قرآن شریک کنند.

بخش کودک بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن در ۶۰۰ متر مربع فضا در شبستان اصلی مصلای تهران ایجاد شده و شامل شش قسمت است. نخستین غرفه آن قسمت باغ قرآن است که طی آن راوی یک قصه قرآنی را برای کودکان روایت می‌کند و کودکان با شعر و کاردستی حیوانات قرآنی پیام قصه قرآنی را فرا می‌گیرند.
 
قسمت دیگر بخش کودک، شهر نماز نام دارد. این شهر دارای چهار میدان با نام‌های میدان وضو، میدان ذکر، میدان مسجد و میدان مسابقه و بازی است. در این میدان کودکان با نحوه صحیح وضو گرفتن آشنا شده و اقدام به فراگرفتن ساخت ماکت کعبه می‌کنند. کودکانی که در بازی‌ها و مسابقه‌های این بخش برنده می‌شوند یک پیکسل نماز جایزه می‌گیرند.

هنر و تصویر گری قرآنی نیز فسمت سوم بخش کودک نمایشگاه بین‌المللی قرآن است که در آن کودکان از طریق تصویرگری قصص قرآنی، شعر و قصه‌گویی سبک زندگی را با زبانی کودکانه فرا می‌گیرند.
 
سفالگری و گل‌بازی قسمت دیگر این بخش است که در آن یک روحانی سفالگر با شعر‌های کودکانه ساخت پرنده، ستاره، ماهی و ظروف سفالی را به کودکان آموزش می‌دهد و یک داستان در مورد این ساخته‌ها برای کودکان خوانده می‌شود و چنانچه کودکان حاضر بتوانند آیه مرتبط با این موجودات را در قرآن کریم حدس زده یا اشاره کنند به آنان جایزه‌ای تعلق می‌گیرد، ارتباط گیری از طریق گل‌بازی و آموزش مفاهیم قرآنی یکی از اهداف این قسمت است.

در زمان‌های قدیم بعضی از شهر‌های ایران به ویژه در یزد یک شیوه منحصر به فرد برای آموزش روخوانی و روان‌خوانی قرآن وجود داشت، که در آن لغات قرآن هجی می‌شد، این شیوه سال‌هاست که رنگ باخته، اما در بخش کودکان نمایشگاه قمستی با نام خانه ملا فاطمه زهرا برای احیای این سبک ایجاد شده است.
 
کتابت قرآن کریم توسط کودکان نیز از جمله برنامه‌هایی است که در بخش کودک به آن توجه شده است. همچنین قصه‌خوانی با جعبه نیز برنامه دیگری است که در بخش کودک برای والدین در نظر گرفته شده است.

بخش کودک را شاید بتوان یکی از بخش‌های زنده نمایشگاه قرآن دانست که با استقبال بسیاری از بازدیدکنندگانی که به این نمایشگاه می‌آیند قرار گرفته است.

یادآوری می‌شود، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت‌ماه تا چهارم خردادماه، در مصلای حضرت امام خمینی(ره) در حال برپایی است.
 
انتهای پیام
captcha