موقوفه گوهرشاد؛ به‌روزترین موقوفه جهان اسلام
کد خبر: 3811846
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

موقوفه گوهرشاد؛ به‌روزترین موقوفه جهان اسلام

گروه فرهنگی ــ مدیرکل اوقاف خراسان‌رضوی با بیان اینکه در طول تاریخ افراد زیادی با وقف اموال خود باعث استمرار برکات و خیرات شده‌اند، گفت: یکی از به‌روزترین و بزرگترین موقوفات کشور و جهان اسلام موقوفه بانو گوهرشاد است.

موقوفه گوهرشاد؛ به‌روزترین موقوفه جهان اسلامبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، شامگاه 24 اردیبهشت‌‎ماه در همایش بزرگداشت «بانو گوهرشاد» که همزمان با سالروز وفات این بانوی واقف در تالار نور اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی برگزار شد، بیان کرد: در طول تاریخ افراد زیادی با وقف اموال خود باعث استمرار برکات و خیرات شده‌اند و جلسه امروز یادبود و بزرگداشت بانویی ارزشمند و با فضیلت است.
وی ادامه داد: بانو گوهرشاد در سال 821 هجری قمری موقوفات ارزشمندی را در خدمت و برای مسجد گوهرشاد قرار داد. این بانو مدرسه علمیه‌ای را نیز در هرات وقف کرد و در پایان عمر نیز در همان مدرسه مدفون شد.
احمدزاده بیان کرد: این بانوی با فضیلت موقوفات زیادی شامل اراضی و مزارع مختلف که امروز در مناطق مسکونی قرار گرفته را برای مسجد گوهرشاد وقف کرد که این موقوفات در حوزه‌های مختلف است و به بهترین نحو تلاش شده تا بهره‌برداری شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی تصریح کرد: موقوفات بانو گوهرشاد در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی، دامپروری، باغداری و آبزی‌پروری است که این امر نیز باعث اشتغال‌زایی شده است.
وی اظهار کرد: می‌توان گفت که یکی از به‌روزترین و بزرگترین موقوفات کشور و جهان اسلام موقوفه بانو گوهرشاد است.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام جمال ایزدی، معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی طی سخنانی افزود: وفات بانو گوهرشاد و حضرت خدیجه کبری(س) به فاصله یک روز از هم است و این دو بانوی بزرگوار نیز یک ویِژگی مشترک داشتند و آن اینکه هر دو خیر و نیکوکار بودند.
وی اظهار کرد: حضرت خدیجه کبری(س) مال کثیری را برای اسلام و در راه خدا صرف کرد و خداوند نیز کوثر یعنی حضرت فاطمه زهرا(س) را به ایشان عطا فرمود.
ایزدی افزود: بانو گوهرشاد نیز اموال خود را در راه خدا وقف کرد و موقوفه‌اش در جوار فرزند کوثر حضرت علی بن موسی الرضا(ع) قرار گرفت و این یک توفیق بزرگ است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی ادامه داد: همه ما انسان‌ها برای آخرتمان دو سرمایه شامل اعمالی مانند انجام تکالیف و واجبات و دوم انفاق و وقف مال و اموال داریم.
وی بیان کرد: کسانی که از دنیا می‌روند از مال دنیا با خود چیزی نبرده‌اند. ثروتمند و فقیر هر دو با یک کفن این دنیا را ترک می‌کنند، بر همین اساس تنها کسانی دست پر می‌روند که اموال خود را وقف کنند و مرحوم گوهرشاد از این دسته از افراد هستند.
معاون فرهنگی و اجتماعی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی بیان کرد: واقفان برکات زیادی را برای جامعه به ارمغان می‌آورند. نمونه بارز همین وقف بانو گوهرشاد است. نماز جماعت، برنامه‌های فرهنگی و قرآنی، اعتکافات و تمامی فعالیت‌هایی که در این مسجد برگزار می‌شود.
ایزدی گفت: به برکت موقوفات ایجاد اشتغال صورت گرفته که خانواده‌های زیادی از این برکت بهره‌مند هستند و اتفاقات زیادی در این مقوله می‌افتد.
انتهای پیام

captcha