شاهنامه متنی آکنده از حکمت دینی است
کد خبر: 3811898
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰

شاهنامه متنی آکنده از حکمت دینی است

گروه فرهنگی ــ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: شاهنامه یک متن با مضامین حکمت دینی است که این اثر ادبی احیاگر فرهنگ و ادب فارسی است.

شاهنامه متنی آکنده از حکمت دینی استبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت الاسلام سیدجلال حسینی، رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، شامگاه گذشته، ۲۴ اردیبهشت‌ماه، در مراسم رونمایی از شاهنامه‌های ارزشمند آستان قدس رضوی بیان  کرد: اولین لقبی که به فردوسی داده شده، حکیم بوده و به تعبیر قرآن کسی که به او حکمت داده می‌شود، خیر کثیر را به‌دست آورده است.
وی ادامه داد: تا به حال به میزان کمی روی اثر فردوسی که  همان شناخت حکمت فردوسی کار شده است که پژوهش زیادی را در این زمینه می‌طلبد. باید روی این سند ملی و اسلامی ایرانی‌ها کار کرد. حکمت فردوسی، حکمت اعتماد به خدا و توکل و مجاهدت در راه خداست که همه این‌ها از آموزه‌های دینی و اسلامی ما گرفته شده است.
۵۱ شاهنامه نفیس و خطی در آستان قدس رضوی
حسینی اضافه کرد: کتابخانه آستان قدس به‌عنوان بزرگترین منبع ذخایر شاهنامه در جهان قریب به ۵۱ شاهنامه خطی در مجموعه موقوفه‌ای خود نگهداری می‌کند. علاوه بر متون مضمون، آثاری مصور و همراه با شرح و مقدمه نیز در این گنجینه نفیس وجود دارد.
وی اظهار کرد: دنیا باید بداند که شاهنامه زیر سایه حضرت رضا(ع) نگهداری و پژوهش می‌شود به همین علت ما شعار «هر پژوهشگر در دنیا با یک کتابخانه رضوی» را مطرح کردیم و از طریق منابع نسخه‌های اطلاعاتی الکترونیک، ارتباط بین اسناد و گنجینه‌های نفیس آستان قدس و پژوهشگران خارجی را برقرار می‌کنیم.
رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: ما نگهبان این نسخه‌های نفیس نیستیم و این آثار برای کار پژوهشگران است.
در ادامه این مراسم محمدرضا کلایی، شهردار مشهد گفت: شهرداری مشهد مفتخر به همکاری با آستان قدس رضوی برای تداعی و ارائه گنجینه‌های موجود در حرم رضوی است. امیدواریم هر جا که لازم است، بتوانیم هم به حضرت رضا(ع) و هم به شهروندان مشهدی آنگونه که در شأن آن‌هاست، خدمت ارائه کنیم.
محمدجعفر یاحقی، پژوهشگر عرصه ادبی و نسخ خطی و قرآنی نیز در بخشی از این مراسم بیان کرد: یکی از قرآن‌های نفیس موجود در آستان قدس رضوی قدمتی هزار ساله دارد و یک‌چنین گنجینه‌های هزار ساله‌ای برای ما و جهان مغتنم است.
وی افزود: من از ۵۰ سال پیش میان قرآن‌های آستان قدس دانشجو کار و پژوهش کرده‌اند، افتخار این را دارد که اولین حق‌الزحمه خود را از این راه به‌دست آوردم. بر اساس این تلاش‌ها که حدود ۲۷ سال به طول انجامید، فرهنگنامه قرآنی را بر اساس این ذخایر ارزشمند تدوین کردیم.
این پژوهشگر ادبی ـ قرآنی اظهار کرد: این ارتباط یعنی ارتباط و پیوند فردوسی و اثر او با آستان قدس رضوی که همان سنت پیوند زبان فارسی و قرآن است و تشیع به عنوان مذهب ما در اندیشه فردوسی تبلور پیدا کرده است.
شاهنامه؛ تبلور اندیشه اسلامی و شیعی
یاحقی گفت: زبان فارسی با تشییع و شاهنامه گره می‌خورد و ما ایران اسلامی را در شاهنامه داریم. باید این نکته را متذکر شد که اولین متون مدون ما در زبان فارسی، ترجمه‌ها و تفاسیر قرآنی است و شاهنامه تبلورگر اندیشه اسلامی است.
وی اضافه کرد: سرمایه ارزشمند کتابخانه آستان قدس رضوی سرمایه این مملکت و اسلام است و متعلق به همه جهان است. نسخه‌های مصور مختلف، کتاب‌های رشته‌های مختلف از جمله پزشکی، کشاورزی و مهندسی در این مجموعه وجود دارد که مناسب پژوهشگران جهانی است. در واقع از هر شخصیت در جهان اسلام در این گنجینه کتاب وجود دارد.
این پژوهشگر فرهنگی افزود: هرکس با هر تخصص و هر رشته‌ای می‌تواند تخصص علمی خود را در شاهنامه پیدا کند. این کتاب برای معلم، مهندس، پزشک و ریاضیدان و همه افراد مورد نیاز است.
یاحقی با بیان اینکه شاهنامه‌های مصور ارزش ویژه‌ای دارند، گفت: شاهنامه در چشم‌انداز هنر صحنه زیباست؛ از جمله هنرهایی که می‌توان به آن اشاره کرد، هنر نگارگری و خط است؛ شاهنامه هنر نگارگری را به سایر آثار منتقل کرد. این اثر یکی از جلوه‌های خاص بعد از قرآن برای ما فارسی‌زبانان به حساب می‌آید که تمام شئون زندگی پیشینیان ما در حوزه نقاشی شاهنامه تبلور داشته است.
وی با اشاره به اهمیت فضاسازی شهری فعالیت فرهنگی در رابطه با شاهنامه فردوسی بیان کرد: دو سوم بودجه شهرداری صرف زائران امام رضا(ع) می‌شود و این خدمتی که شهرداری به زائران می‌کند، بسیار ارزشمند است و چه خوب است که این خدمت به زائران رضوی را در رابطه با فردوسی هم انجام دهیم. برای این منظور باید در خدمت فرهنگ مردم بود و انتقال این فرهنگ نمونه‌ای از خدمت فرهنگی است که البته شهرداری مشهد در این زمینه گام‌های مناسبی را برداشته است.
در پایان این مراسم نیز از شاهنامه نفیس خطی موجود در آستان قدس رضوی با حضور پژوهشگران و هنر داخلی و خارجی رونمایی شد. از مهم‌ترین این آثار می‌توان به کهن‌ترین و کامل‌ترین شاهنامه موجود در گنجینه آستان قدس و همچنین شاهنامه خطی ارزشمند اهدایی از سوی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد.
انتهای پیام
captcha