محبت اهل بیت(ع)؛ مهم‌ترین شرط رسیدن به تقوا
کد خبر: 3811951
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۲

محبت اهل بیت(ع)؛ مهم‌ترین شرط رسیدن به تقوا

گروه معارف- مدرس اخلاق حوزه علمیه قم گفت: ولایت اهل بیت(ع) و محبت ایشان یکی از پنج بنیان اسلام و مهم‌ترین آن است چرا که انسان را به تقوا نائل می‌کند و تقوا، زاد و توشه سلوک طریق إلی الله است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد همتیان، مدرس اخلاق حوزه علمیه قم، امروز، 29 اردیبهشت‌ماه در سخنرانی بعد از نماز ظهر و عصر در دانشگاه شهرکرد، اظهار کرد: انسان برای طی کردن راه خداوند و سلوک إلی الله باید به دو چیز مسلح باشد، «تقوا» که زاد و توشه او و «محبت» که مرکب اوست.
وی با اشاره به اینکه تقوا سبب حفظ کرامت انسانی می‌شود، راه‌های کسب تقوا را برشمرد و تصریح کرد: در گام نخست نباید تن و دل را به گناه سپرد و سپس مراقبت از خود و محاسبه اعمال و نیز حفظ و مدیریت زبان در نیل به تقوای الهی مهم هستنند.
‌همتیان با قرائت آیه 119 سوره مبارکه توبه «یَاأَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ کُونُوا مَعَ الصَّادِقِینَ»، بیان کرد: کسی که در جستجوی تقواست باید بتواند با صادقین ارتباط روحی و عملی پیدا کند و در روایتی از پیامبر(ص) داریم که فرمودند مراد از «صادقین» ائمه معصومین(ع) و حضرت فاطمه زهرا(س) است.
وی همچنین با اشاره به آیه 35 سوره مبارکه مائده «یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیهِ الْوَسِیلَةَ»، تصریح کرد: در این خصوص نیز روایتی از پیامبر(ص) داریم که در پاسخ به پرسش «مراد از وسیله در این آیه چیست؟»، فرمودند «نحن الوسیله» از اینرو همه مؤمنان در قبال اهل بیت(ع) و پذیرش ولایت و محبت ایشان مسئولند.

ولایت اهل بیت(ع)؛ اساس اتصال به اسلام
این کارشناس مذهبی با تأکید بر اشاره قرآن به محبت اهل بیت و ائمه معصومین(ع)، گفت: ولایت ایشان، اصل و اساس اتصال به اسلام است و بر اساس قرآن، بدون ولایت، توبه، عبادت، توحید، نبوت و معاد و ... فاقد ارزش و اعتبارند.
‌همتیان خصوصیت اصلی موحد واقعی و امت پیامبر(ص) را دل دادن به اهل بیت(ع) عنوان کرد و ادامه داد: محبت ایشان از واجبات است و در روایتی داریم که اصل و اساس اسلام همانا محبت اهل بیت(ع) است و در حدیث دیگری از پیامبر اسلام(ص) پذیرش ولایت اهل بیت(ع) و محبت ایشان در کنار نماز، روزه، حج و زکات، یکی از پنج بنیان اسلام و مهم‌ترین آن است چرا که انسان را به تقوا نائل می‌کند.
مدرس حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 9 سوره مبارکه الأسرا «إِنَّ هذَا القُرآنَ يَهدي لِلَّتي هِيَ أَقوَمُ»، گفت: مراد از صراط اقوم در این آیه اهل بیت(ع) است و قرآن مؤمنان را به سمت صراط اقوم رهنمون می‌سازد بنابراین قرآن و اهل بیت(ع) همسو و همگام برای سعادت انسان هستند.
وی حدیث «ثقلین» را گواه بارز همسویی این دو میراث گرانبهای پیامبر دانست و اضافه کرد: این حدیث شریف که مورد تأیید همه فرق و مذاهب اسلامی است، به صراحت اعلام می‌کند که انسان‌ها با تمسک‌جویی به این دو میراث گرانبها از گمراهی و ضلالت نجات می‌یابند و تمسک جستن به قرآن و اهل بیت(ع)، توأمان، بسیار اهمیت دارد چراکه قرآن بدون اهل بیت(ع) یا اهل بیت(ع) بدون قرآن جز ضلالت و گمراهی نیست.

تبیین واژه تمسک
‌همتیان با تشریح معنای «تمسک»، بیان کرد: در فرازی از صلوات شعبانیه، تمسک و چنگ زدن به اهل بیت(ع) به کشتی نجات تشبیه می‌شود که هر کسی از آن جدا شود به نابودی کشانده خواهد شد.
وی ادامه داد: در زیارت «جامعه کبیره» و در فراز «َالرّاغِبُ عَنْكُمْ مارِقٌ وَ اللاّزِمُ لَكُم لاحِقٌ ...»، نیز بر این مهم تأکید شده که ملازم اهل بیت(ع) به سعادت می‌رسد و او که از آنها جدا شود، هلاک می‌شود که مراد از ملازم در اینجا یعنی ثابت که به همراهی همیشگی دائمی و جدایی‌ناپذیر اشاره دارد.
‌همتیان به مشکل بسیاری از فرق اسلامی اشاره و بیان کرد: امروز بسیاری از مذاهب و گروه‌های انحرافی مانند داعش، با نام خدا و پیامبرش ادعای دینداری می‌کنند اما به سبب ملازم اهل بیت(ع) نبودن، با دین بیگانه و از آن دورند.
مدرس اخلاق حوزه علمیه قم ادامه داد: نظیر همین امر را در واقعه شهادت سیدالشهدا(ع) و یارانشان می‌توان دید که امت با نام دین، با ذکر تکبیر، با اقامه نماز، به قصد قربت إلی‌الله و برای رسیدن به رضایت خداوند، دستش به خون پاک بهترین فرزندان پیامبر آلوده شد که دلیل آن، دوری از ملازمت قرآن و اهل بیت(ع) بود.
انتهای پیام

captcha