حضرت خدیجه؛ الگویی برای دین‌داری
کد خبر: 3812087
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸

حضرت خدیجه؛ الگویی برای دین‌داری

گروه معارف - عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان گفت: حضرت خدیجه همان‌گونه که الگوی حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت بود، باید الگوی زنان و مردان ما برای گسترش دین و ایمان باشد.

حضرت خدیجه الگویی برای نشر و ترویج اسلام است

اصغر فروغی، عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان درباره شخصیت حضرت خدیجه اظهار کرد: حضرت خدیجه به سبب اینکه از یک شناخت عمیق نسبت به پیامبر(ص) برخوردار بود و نبوت پیامبر را بلافاصله درک کرد، بانوی بی‌نظیری در تاریخ اسلام است.
وی افزود: ایشان از نظر موقعیت سیاسی، اجتماعی و مالی که در مکه داشت، برای نشر دعوت به اسلام هزینه کرد و تمام محرومیت‌ها را به جان خرید، زیرا درک کرد که پیامبر(ص) فرستاده حقیقی است و هرچه در این راه هزینه کند، سرمایه جاودانه‌ای برای خودش‌ و باعث گسترش دین اسلام می‌شود.
حضرت خدیجه بانویی آینده‌نگر بود
این عضو هیئت‌علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: حضرت خدیجه از یک هوش سرشار و آینده‌نگری دقیق برخوردار بود که در آن شرایط با پیامبر(ص) ازدواج کردند و همچنین از زمانی که بحث رسالت پیامبر(ص) پیش آمد، در کنار ایشان ایستادگی کرد. ایشان علاوه بر اینکه سابقه‌ای از خانواده اشرافی و به تبع آن ثروت فراوانی داشت، سه سال در شبه ابی طالب پیامبر را همراهی کرد، به همین دلیل در سالی که حضرت خدیجه و به دنبال آن ابوطالب از دنیا رفتند، سال حزن نامیده شده و حضرت محمد(ص) پشتیبانی معنوی و روحی خود را از دست ‌دادند.
فروغی خاطرنشان کرد: دینی که پیامبر(ص) معرفی کردند، حاصل یک حرکت خانوادگی بود، یعنی پیامبر(ص) از طرف خداوند برگزیده شد، اما برای گسترش آن نیاز به امکانات داشت که بخش قابل توجه آن را حضرت خدیجه در اختیار پیامبر(ص) گذاشت. اگر به زندگی پیامبر(ص) و امام علی(ع) توجه کنیم، متوجه می‌شویم که حرکت برای رسیدن به نقطه عالی در راه خداوند یک حرکت جمعی و خانوادگی است.
وی ادامه داد: حضرت خدیجه این درس را به تمام بشریت دادند که اگر یک خانواده با یک عقیده استوار در کنار هم بمانند، گرچه شرایط سختی را می‌گذارنند، ولی آینده روشنی خواهند داشت، زیرا نقطه آغازین با اراده خدا و برای رضای خدا آغاز می‌شود، وهدف هرچه که به سمت بالاتر می‌رود قوی‌تر باشد، به همین دلیل هر آنچه که از بعثت پیامبر(ص) گذشت، به دلیل آن نقطه قوتی که درآغاز بعث و گرویدن حضرت خدیجه به او داشت، این را به یک درخت قوی تبدیل کرد تا اینکه توانست خود را از شرک و بت پرستی نجات دهد.
حضرت خدیجه الگویی برای ترویج آموزه‌های اسلام است
وی افزود: اگر شیوه حضرت خدیجه را مسلمانان در همان آغاز به عنوان الگو قرار می‌دادند، خودشان را تسلیم پیامبر می‌کردند و هر آنچه که داشتند در اختیار رسول خدا(ص) می‌گذاشتند، قطعا شرایط امروز اسلام در جهان متفاوت بود و شاید جهانی به شدت اسلامی در همان سال‌ها تحقق پیدا می‌کرد، ولی این موضوع را نادیده گرفتند و حضرت خدیجه را با تمام فضایلی که داشت، فقط به عنوان همسر پیامبر(ص) تلقی کردند، ایشان از لحاظ ایمان، فداکاری، جهاد و فهم قابل مقایسه با سایرهمسران پیامبر(ص) نیست.
بالا بودن سن حضرت خدیجه چیزی از ارزش‌های ایشان کم نمی‌کند
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان تصریح کرد: در مورد اختلاف سن ازدواج رسول خدا(ص) و حضرت خدیجه بحث اختلافی مطرح است، برخی از افراد معتقدند که حضرت خدیجه نه از قبل ازدواج کرده بودند و نه سن ایشان در موقعیت ازدواج بود، ولی آنچه که بیشتر در منابع مورد مطالعه قرار گرفته متعلق به دیدگاه اهل سنت است، در حالی که شیعه نظر دیگری دارد و به دلیل اینکه نظر اهل سنت قالب شده، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد.
فروغی خاطرنشان کرد: بالا بودن سن حضرت خدیجه چیزی از ارزش‌های ایشان کم نمی‌کند، زیرا ایشان نقش بسیار گسترده‌ای دراشاعه دین و یاری رساندن به پیامبر(ص) دارد. در آن دوران بنا به شرایط شبه جزیره عربستان چنین ازدواج‌هایی مرسوم بوده، و امروزه نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: در بخش فردی زندگی ایشان بسیار متعالی و روشن می‌باشد و شخصیتی مثل حضرت زهرا(س) از ایشان متولد شده است. ایشان بانویی باتقوا هستند که تربیت ائمه طاهرین را برعهده دارد. در شرایطی که حضرت محمد (ص) تنها بودند و حتی خویشاوندان ایشان او را ترک کردند و مردم مکه ایشان را مورد آزار قرار می‌دادند، حضرت خدیجه کسی بود که به رسول خدا(ص) دلگرمی می‌داد و یار تنهایی ایشان بود.
عضو هیئت علمی گروه تاریخ دانشگاه اصفهان افزود: حضرت خدیجه همان‌گونه که الگوی حضرت فاطمه(س) در دفاع از ولایت بود، باید الگوی زنان و مردان ما برای گسترش دین و ایمان باشد، این حضرت از موقعیت پیامبری سوء استفاده نکرد، بلکه تمام موقعیت‌های خود را برای تعالی آن صرف کرد. اگر ما متوجه بشویم که دین بها دارد و ما باید آن بها را پرداخت کنیم، قطعا اسلام در جهان موقعیت دیگری پیدا می‌کند.
انتهای پیام

captcha