بررسی «فرصتها و تهدیدهای مجازی» در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3812200
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۵

بررسی «فرصتها و تهدیدهای مجازی» در نمایشگاه قرآن

گروه اجتماعی - موضوع فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای نقد اجتماعی سازنده با حضور دو تن از اساتید دانشگاه تهران در قالب یک نشست تخصصی در مصلی امام خمینی(ره) بررسی شد.

به گزارش ایکنا، امروز، 26 اردیببهشت‌ماه نشست «فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی برای نقد اجتماعی سازنده و امر به معروف مسئولان» در غرفه استاد امر به معروف و نهی از منکر در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در شبستان مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.

در این نشست اساتید عبدالله بیچرانلو و احسان شاه‌قاسمی از اعضای هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران مسائل روز فضای مجازی را مورد بررسی قرار دادند.

شاه قاسمی در ابتدای این نشست با بیان این که فحاشی و بداخلاقی در فضای مجازی باعث می‌شود که ظرفیت نقد از بین برود، گفت: نقد باید سازنده باشد و فحاشی برخی افراد باعث می‌شود که بستر مناسب برای نقد مسئولین فراهم نشود.

وی تصریح کرد: در مواردی هم مشاهده می‌کنیم که افراد از بیان افکار محافظه‌کارانه ابا دارند. در انتخابات دهه 80 میلادی در آمریکا در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که رقیب ریگان دوشادوش وی حرکت می‌کند و اختلاف آرای نزدیکی دارند، اما پس از انتخابات ریگان با اختلاف آرای بالایی برنده شد. فضای شبکه‌های اجتماعی با شبکه‌های واقعی اجتماعی تطابق ندارد و برخی نگران طرد شدن هستند.

عبدالله بیچرانلو در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت‌ها و آسیب‌های فضای مجازی گفت: فضای مجازی ظرفیت‌های زیادی دارد و به رشد جامعه کمک می‌کند، اما آسیب‌هایی هم دارد که باعث می‌شود کارایی آن کمتر دیده شود.

وی افزود: فضای مجازی ظرفیت‌ها و قابلیت‌هایی دارد که می‌تواند به گسترش عدالت در جامعه کمک کند، اما این مشروط بر رفع شکاف و تبعیض دیجیتال در جامعه  است. باید توسعه فضای مجازی به شکل متقارن در کشور صورت گیرد؛ زیرا در حال حاضر افراد زیادی هستند که به فضای مجازی دسترسی ندارند.

بیچرانلو با بیان این که فضای مجازی جامعه را رؤیت‌پذیر و شفاف‎‌تر می کند، گفت: در بررسی برخی از مسائل سیاسی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی نمی‌توان فضای مجازی را نادیده گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: برای مثال فرض کنید که اگر در هر سازمان یا اداره‌ای پدیده‌ای رخ دهد، چه جنبه منفی و یا مثبتی داشته باشد در معرض همگان به نقد گرفته می‌شود. اگر امر نیکویی انجام شد باید از طریق هشتگ و ترند کردن به آن برد و ضریب داد تا دیده شود و اگر هم اقدامی منفی انجام شده است باید به اصلاح آن پرداخته شود.

در ادامه این نشست شاه‌قاسمی با مقایسه دو شبکه اجتماعی تلگرام و اینستاگرام گفت: پس از بسته شدن تلگرام، مخاطبان زیادی به سمت اینستاگرام رفتند، اما مشاهدات نشان می‌دهد که اینستاگرام مضر است و اثرات منفی بیشتری دارد؛ زیرا تلگرام متن مدار است و روی ذهن کار می‌کند و مخاطب هم فرصت نقد مطلب را دارد، اما اینستاگرام تصویرمحور است و ذهن را تنبل می‌کند.

وی تصریح کرد: تلگرام یک شبکه اجتماعی جمعی و اینستاگرام بیشتر فردی است و گاهی می‌بینید که این دغدغه را برای فرد به وجود می آورد که برای مثال عکسی با برج ایفیل داشته باشد و یا اینکه به جای پرداختن به مشکلات به کفش شیک و برند فکر کند.

بررسی «فرصتها و تهدیدهای مجازی» در نمایشگاه قرآن

عبدالله بیچرانلو از مدعوین دیگر این نشست در ادامه این موضوع گفت: در کشور از گذشته مردم به تلویزیون دیدن عادت کرده‌اند و به همین دلیل هم بیشتر تصویرمحور هستند. این موضوع باعث می‌شود که سواد رسانه‌ای کمترتر شود. در حالی که باید در میان مردم کتاب خواندن در اولویت قرار می‌گرفت، اما تلویزیون مصرف رسانه‌ای مردم شد. به همین دلیل نیز مردم سراغ رسانه‌های تصویر محور می‌روند، البته بعضی از شبکه‌های ماهواره‌ای نیز از موضوع سوءاستفاده کرده‌اند.

بیچرانلو تصریح کرد: باید آگاهی‌های فرهنگی و توسعه کتاب‌خوانی را در میان مردم افزایش داد. این موضوع باعث می‌شود که از بداخلاقی و وندالیسم مجازی دور باشیم. اگر زیرساخت‌های فرهنگی را تقویت کنیم می‌توان از فضای مجازی برای شفافیت و مطالبه‌گری استفاده کرد.

انتهای پیام

captcha