بهسازی پارک «پردیسان» به کجا رسید؟
کد خبر: 3812286
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷

بهسازی پارک «پردیسان» به کجا رسید؟

به دنبال تذکر برخی اعضای شورای شهر تهران در مورد نحوه حفاظت از پوشش گیاهی پارک پردیسان و کمبود امکانات رفاهی این پارک، مشاور معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه از کاشت گونه‌های غیر بومی و زینتی در پردیسان خودداری می‌شود از بازسازی پارکینگ و سرویس‌های بهداشتی پارک خبر داد.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: محمد مدادی اظهار کرد: حدود ۳۲۰ گونه گیاهی در پارک پردیسان وجود دارد که تعدادی از آن‌ها گونه‌های بومی تهران و تعدادی برای اطراف تهران هستند. اینکه در کلانشهری مثل تهران آن هم با این همه توسعه نقطه‌ای وجود دارد که هنوز گونه‌های بومی خود را حفظ کرده است، بسیار موضوع مهمی است. به همین علت تلاش معطوف به حفظ این گونه‌ها است.

وی با بیان اینکه امسال خوشبختانه به مدد بارش‌ها، پوشش گیاهی پارک پردیسان در وضعیت مناسبی قرار دارد، در مورد نگرانی‌های مطرح‌ شده مبنی بر اینکه در پردیسان گیاهان زینتی جایگزین گیاهان بومی می‌شود، گفت: از کاشت گونه‌های غیر بومی در محدوده داخل پارک با جدیت ممانعت می‌شود و تنها در نوار باریکی در حاشیه پارک پردیسان، در رمپ‌های مشرف به بزرگراه‌ها - که از سال‌های گذشته در اختیار شهرداری تهران بوده است - کاشت گونه‌های زینتی توسط شهرداری مجاز است اما در بخش‌های داخلی پارک به هیچ وجه اجازه داده نمی‌شود که گونه‌های غیر بومی کاشته شود.

مشاور معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به همکاری شهرداری تهران و سازمان حفاظت محیط زیست برای ساماندهی پارک پردیسان در قالب طرح جامع پردیسان، با تاکید بر اینکه در حال حاضر هیچ گونه تغییری در پوشش گیاهی پارک صورت نمی‌گیرد، گفت: شهرداری تهران در مراقبت از پوشش گیاهی به سازمان حفاظت محیط زیست کمک می‌کند همچنین در کاشت گونه‌های بومی در پردیسان با تایید دفاتر تخصصی سازمان محیط زیست همکاری دارد. افزون بر این، هفته گذشته رایزنی‌هایی به منظور تامین و استقرار تجهیزات اطفای حریق در پارک پردیسان داشتیم تا با نزدیک شدن به تابستان از آتش‌سوزی‌های احتمالی جلوگیری شود.

مدادی در ادامه در مورد انتقادات مطرح‌شده مبنی بر عدم وجود زیرساخت‌های رفاهی در پارک پردیسان، گفت: از حدود سه هفته پیش بازسازی پارکینگ‌های شمالی پارک پردیسان توسط شهرداری شروع شده است که واقعاً وضعیت نامناسبی به لحاظ جدول‌کشی و آسفالت داشت. همچنین از حدود یک هفته پیش بازسازی آسفالت خیابان های پارک آغاز شده و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه به‌تازگی بازسازی سرویس‌های بهداشتی پارک پردیسان توسط شهرداری شروع شده است، گفت: برای تامین امکاناتی مثل آبخوری‌، سطل‌های زباله و نیمکت‌ها توافقات نهایی انجام شده و در مرحله خرید قرار دارد. همچنین برای توسعه روشنایی پردیسان با شهرداری مذاکره کرده‌ایم و در حال برآورد هزینه هستیم که در صورت دستیابی به توافق اقدامات لازم شروع می‌شود.

مشاور معاونت محیط زیست طبیعی سازمان محیط زیست در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بخشی از پارک به شهرداری تهران واگذار شده است، گفت: از آنجا که پارک جزو عرصه‌های ملی است، امکان واگذاری وجود ندارد و چنین کاری هم صورت نگرفته است. عمده تمرکز شهرداری تهران در پارک پردیسان، معطوف به تامین امکانات رفاهی برای شهروندان با حفظ طبیعت پارک است.

به گزارش ایسنا، در مهرماه سال ۱۳۹۶ که تفاهمنامه بهسازی پارک طبیعت پردیسان بین سازمان حفاظت محیط زیست و شهرداری تهران امضا شد، عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - گفته بود که برای بهسازی پردیسان ۳۰۰ میلیارد تومان طی چهار سال آینده از سوی شهرداری تهران تامین خواهد شد.

انتهای پیام

captcha