سنت‌های رمضان در بلوچستان
کد خبر: 3812415
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

سنت‌های رمضان در بلوچستان

گروه فرهنگی ــ اهل سنت سیستان و بلوچستان در ماه مبارک رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که یکی از آن‌ها اقامه نماز ۲۰ رکعتی با عنوان «نماز تراویح» است که از منظر اهل سنت فضایل زیادی دارد.

به گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، در ماه مبارک رمضان جوامع اسلامی حال و هوای خاصی پیدا می‌کند. در هر محله‌ای محفل انسی برپاست و صوت قرآن شنیده می‌شود؛ غروب‌ها سفره افطار پهن است و سحرها صدای مناجات طنین‌انداز می‌شود.
ماه رمضان در سیستان‌وبلوچستان نیز جایگاه ویژه‌ای دارد. مساجد بیش از دیگر ایام، میزبان نمازگزاران است و شور و اشتیاق جوانان برای حضور و مشارکت در آیین‌های مذهبی بیشتر می‌شود.
اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز در این ماه آداب و رسوم خاصی دارند که یکی از آن‌ها اقامه نماز 20 رکعتی با عنوان «نماز تراویح» است که از منظر اهل سنت فضایل زیادی دارد.
مولوی گل‌محمد سالارزهی، مدرّس و مسئول ترویج قرآن حوزه علمیه اهل سنت مسجد مکی زاهدان در این خصوص بیان کرد: نماز تراویح سنت مؤکده بوده و متشکل از 10 نماز دو رکعتی است که به‌صورت جماعت و با امامت یک حافظ قرآن کریم اقامه می‌شود؛ حافظان قرآن با صوتی زیبا آیات خدا را تلاوت می‌کنند و سایر نمازگزاران نیز از شنیدن آن بهره‌مند می‌شوند.
وی افزود: بعضی از مساجد یک حافظ دارند و بعضی نیز دو حافظ دارند، یعنی 10 رکعت را یک حافظ و 10 رکعت بعد را حافظ دیگر اقامه می‌کند. همچنین در این نماز، شبی حداقل یک جزء قرآن تلاوت می‌شود.
مسئول ترویج قرآن حوزه علمیه اهل سنت مسجد مکی ادامه داد: اقامه نماز تراویح از 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم به طول می‌انجامد و در دهه آخر ماه مبارک رمضان، جشن‌های ویژه ختم قرآن کریم در مساجد برگزار می‌شود.

سنت‌های رمضان در بلوچستان

وی اظهار کرد: بعد از اقامه نماز در طول روز، بعضی خانواده‌ها به‌صورت خانوادگی دور هم می‌نشینند و قرآن می‌خوانند؛ بعضی هم در مسجد حلقه قرائت قرآن تشکیل می‌دهند.
سالارزهی بیان کرد: در این ماه مبارک اهل سنت بیشتر دنبال پرداخت زکات می‌روند و بر این باورند که چون در این ماه هر عمل فرضی که شما انجام دهید 70 برابر محاسبه می‌شود، باید زکات را در این ماه به فقرا و افراد مستحق پرداخت کنند.

دبوچ قوم بلوچ و غذاهایی ویژه بلوچستان
افطار در میان قوم بلوچ به «دبوج» یا «دبوچ» معروف است. «چانگال» جزء شیرینی‌های محلی ثابت سفره‌های افطار است؛ طرفداران این شیرینی مخصوص بلوچی به جزء از ایام رمضان نیز آن را تهیه و صرف می‌کنند، اما پرمصرف‌ترین زمان این شیرینی، ماه مبارک رمضان است.
نان تیموش که از کاغذ نیز نازک‌تر است و پخت آن مهارت خاصی را می‌طلبد، از دیگر خوراکی‌های ویژه ماه مبارک است؛ البته تنها مخصوص ماه رمضان نیست اما به علت سبکی و هضم سریع آن در این ماه طرفداران زیادی دارد.
بُز قورمه، از جمله غذاهای پر طرفدار بین مردم بلوچستان به‌ویژه شهرستان میرجاوه است که با گوشت بز، کشک محلی یا همان قوروت، در هنگام سحر و افطار طبخ می‌شود و آب گوشت، اناردونه و ته چین گوسفند نیز از دیگر غذاهای پرطرفدار در میان سفره افطار قوم بلوچ است.
افطاری دادن میان اهل سنت رواج زیادی دارد؛ مساجد اهل سنت هر شب با کمک‌های مردم علاقه‌مند اقدام به برپایی سفره‌های افطاری برای روزه‌داران می‌کنند و افراد مستمند می‌توانند برای افطار کردن به هر مسجدی که نزدیک‌تر باشد، مراجعه کنند.

سنت‌های رمضان در بلوچستان

میان اهل سنت بلوچستان، اعتکافِ ویژه دهه سوم ماه مبارک نیز سنت محسوب می‌شود؛ در این ایام، مردم اهل سنت در مساجد شهر معتکف می‌شوند، به تلاوت قرآن، مناجات و اقامه نماز می‌پردازند و تا شب قبل از عید فطر، از مسجد خارج نمی‌شوند.
همچنین با فرارسیدن عید فطر و پایان ماه مبارک، اهل سنت نیز همانند برادران شیعه، به عیدگاه می‌روند و نماز عید فطر را به جماعت می‌خوانند. اهل سنت عید فطر را تا سه روز جشن می‌گیرند که در این ایام به صله رحم پرداخته و به دیدار خویشاوندان می‌روند.

گزارش از هادی محمدی

انتهای پیام

captcha