خودآگاهی؛ یک اصل واقعی برای موفقیت
کد خبر: 3812529
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۳

خودآگاهی؛ یک اصل واقعی برای موفقیت

گروه اجتماعی ــ خودشناسی یک اصل غیرواقعی برای موفقیت است و باید خودآگاهی را به عنوان یک اصل واقعی برای موفقیت تعریف کرد.

خودآگاهی یک اصل واقعی برای موفقیت

به گزارش ایکنا از اصفهان، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اصفهان، نهمین نشست از سلسله نشست‌های چهل چراغ با موضوع هزار راه نرفته موفقیت با حضور «محمدرضا عابدی»، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان و« راضیه ایزدی» رواندرمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی صفاهان به عنوان کارشناسان خانواده و با معرفی چهار ستون دیگر از موفقیت ادامه یافت.

در این جلسه دو اصل پیشتازی و خودآگاهی به عنوان دواصل واقعی و دواصل خودشناسی و پرستیژ به عنوان دواصل غیرواقعی مطرح و به مساله موفقیت شغلی پرداخته شد.
در این نشست محمدرضا عابدی، عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه بین دوفردی که بین آنها سطح حساسیت بالا است بهتر است از پیامک استفاده نکنند، گفت: هرگاه بین این دو فرد دعوا و یا موضوع ناراحت کننده‌ای پیش آمد بهتر است هرگز پیامک دادن را به عنوان ابزار ارتباطی برای بیان ناراحتی و علت آن استفاده نکنند و حضوری با یکدیگر گفت‌وگو کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه اصفهان با تصریح اینکه وجود دلخوری نشان دهنده موفقیت است، گفت: همیشه املای نانوشته غلط ندارد و آدم‌های ناموفق دلخوری هم ندارند، بنابراین بهتر است وقتی از فردی دلخور و ناراحت می‌شویم دلخوری و علت آن را مطرح کنیم اما به این نکته توجه داشته باشیم که حتما از یک ادبیات مراقبانه استفاده کنیم.
عابدی ادامه داد: برای بیان دلخوری بهتر است از یک فرد واسطه استفاده نکنیم و دلخوری را خودمان بدون واسطه به فرد مورد نظر عنوان کنیم و دقت کنیم که شیوه بیان دلخوری اهمیت بسیاری دارد.
این روانشناس با اشاره به اینکه خودشناسی یک اصل غیرواقعی برای موفقیت است و باید خودآگاهی را به عنوان یک اصل واقعی برای موفقیت تعریف کرد، گفت: در روانشناسی خودشناسی به معنای معرفت نفس نیست چرا که معرفت نفس ساحتی بالاتر از خودشناسی دارد. خودشناسی اهمیت بسیاری دارد اما باعث موفقیت نمی شود یعنی دلیل اصلی برای موفقیت نیست بلکه خودآگاهی لازم است. بنابراین باید خودآگاهی را جایگزین خودشناسی کرد و منظور از خودآگاهی حضور ما در لحظه است.
همچنین «راضیه ایزدی» روان‌درمانگر و عضو هیئت علمی موسسه آموزش عالی صفاهان گفت: انسان باید نقاط ضعف، قوت و تیپ شخصیتی خود را بشناسد و از خصوصیات اخلاقی خود آگاه باشد، اما خودشناسی یک برچسب کلی به خودمان است و خیلی اوقات خودشناسی خودآگاهی را ازبین می برد درحالیکه خودآگاهی همان شناخت در لحظه است.
راضیه ایزدی ضمن اشاره به به عامل پرستیژ به عنوان یکی از اصول واقعی موفقیت، پیشتازی را عامل اصلی موفقیت برشمرد که باید جایگزین عامل غیرواقعی پرستیژ شود. وی گفت: پرستیژ یعنی خوش بین باشید، با دقت لباس بپوشید و صحبت کنید، منظم و مرتب باشید، راه حل ارایه کنید و چیزهای جدید بیاموزید و سطح انرژی و ساعت بیولوژیک خود را بشناسید.
هم‌چنین محمدرضا عابدی درخصوص برتری پیشتازی نسبت به پرستیژ تصریح کرد: ما باید پرستیژ خودمان را حفظ کنیم اما پیشتازی درمقابل پرستیژ عامل اصلی موفقیت است.
وی با اشاره به خصوصیات افراد پیشتاز گفت: افراد پیشتاز به جای اینکه نتیجه محور باشند افرادی فرآیند محور هستند یعنی خیلی به نتیجه فکر نمی کنند بلکه انجام آن کار برای آنها اهمیت بیشتری دارد و درگیر کار می شوند، دومین ویژگی افراد پیشتاز وجود همکاری است که گاهی اطرافیان تصور می‌کنند چنین افرادی به دنبال یافتن منفعتی هستند درحالی که اصلا چنین نیست و اصلا به این موضوع نگاه نمی‌‎کنند که آیا آن کار در شأن آنها است یا نه، فقط به انجام کار و همکاری فکر می‌کنند.
سلسله نشست‌های چهل چراغ از 16 اردیبهشت ماه و به همت دفتر تخصصی خانواده سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان آغاز شده است و تا 30 اردیبهشت ماه ساعت 13 تا 16 در تالار ادب اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته، بلوار هشت بهشت برگزار می شود که حضور در این نشست ها برای عموم آزاد و رایگان است.

captcha