ساخت خانه‌‌های مناسب‌سازی شده معلولان سیل‌زده طی 6 ماه
کد خبر: 3812552
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

ساخت خانه‌‌های مناسب‌سازی شده معلولان سیل‌زده طی 6 ماه

گروه جامعه ــ در نشست تشریح اقدامات سازمان بهزیستی در سیل اخیر اعلام شد: خانه‌های معلولان سیل‌زده به صورت مناسب‌سازی شده طی مدت شش ماه ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست خبری تشریح اقدامات بهزیستی در سیل اخیر امروز، 28 اردیبهشت‌ماه، با حضور معاونان سازمان بهزیستی کشور در این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این نشست احمدرضا شجیعی، رئیس ستاد مدیریت بحران بهزیستی کشور، طی سخنانی با اشاره به اینکه در پی سیل اخیر ستاد مدیریت بحران در بهزیستی تشکیل شد، گفت: دبیرخانه دائمی نیز برای مدیریت بحران در بهزیستی تشکیل شده است تا آمادگی دائمی برای مواجهه با بحران‌های احتمالی آینده وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: فعال شدن سامانه گزارش خسارات و نیازسنجی سیل‌زدگان استان‌ها، واریز کمک‌هزینه معیشتی به 28 هزار خانوار آسیب‌دیده، انتخاب استان معین و بسیج همگانی در اداره‌های بهزیستی سراسر کشور برای کمک به سیل‌زدگان از جمله اقدامات انجام شده است. همچنین رئیس و معاونان بهزیستی به استان‌های مختلف سرکشی و از نزدیک مشکلات را بررسی کردند.

خانه‌های جدید طی 6 ماه ساخته می‌شود

ذوالفقار یزدان‌مهر، معاون امور مشارکت‌های مردمی، مؤسسات غیردولتی و توانمندسازی و امور مجلس سازمان بهزیستی، نیز از تخریب کامل هزار و 908 خانه و آسیب دو هزار و 741 واحد مسکونی مددجویان بهزیستی در مناطق سیل‌‌زده به غیر از استان خوزستان خبر داد و گفت: براساس تفاهم‌نامه‌هایی با بنیاد مسکن و بسیج سازندگی، طی شش ماه عملیات ساخت و تعمیر این خا‌نه‌ها انجام می‌شود.

30 میلیون تومان کمک بلاعوض به خانواده‌های دارای دو معلول 

وی افزود: خانواده‌های دارای دو معلول در شهرها 30 میلیون تومان و در روستا‌ها 18 میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت می‌کنند. سرپرستان خانوار نیز 10 میلیون کمک بلاعوض دریافت خواهند‌ کرد. همچنین براساس مصوبه هیئت وزیران به این خانواده‌ها 50 میلیون تومان وام با اقساط بلندمدت و 12 میلیون تومان کمک بلاعوض در شهرها و 40 میلیون تومان وام بلندمدت و 10 میلیون تومان کمک بلاعوض در روستاها پرداخت‌ خواهد شد.

یزدان‌مهر با اشاره به اینکه براساس توافق به عمل آمده هر متر خانه برای مددجویان بهزیستی با هزینه 900 هزار تومان ساخته می‌شود، گفت: تاکنون 21 میلیارد تومان کمک غذایی، بهداشتی، لوازم خانگی، توانبخشی، سرمایشی و ... با 200 کامیون به مناطق‌ سیل‌زده ارسال شده است و استان‌های خراسان رضوی، البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و تهران بیشترین کمک‌های غیرنقدی را ارسال کرده‌اند.

کودکان مناطق سیل‌زده درخت و خانه نقاشی می‌کنند

حبیب‌الله مسعودی‌فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، نیز با اشاره به اینکه روانشناسان و مددکاران اورژانس اجتماعی طی سال‌های اخیر آموزش‌های لازم را برای مواجهه با آسیب‌دیدگان بحران‌های طبیعی فراگرفته‌اند، گفت: 82 تیم اورژانس اجتماعی در مناطق سیل‌زده مستقر شدند. در استان گلستان نیز 23 مهدکودک سیار و موقت، در لرستان 24 و در خوزستان نیز 26 مهد فعال شدند؛ بررسی‌ها گویای آن است که این مهدها تأثیر مثبت روانی بر کودکان دارند و آنها پس از 10 روز که مدام در نقاشی‌های خود سیل را نقاشی می‌کردند، به کشیدن درخت، گل و نقاشی‌های متناسب با سنشان روی آورده‌اند.

وی از انجام هماهنگی برای ارائه حمایت‌های اجتماعی در بحران‌ها خبر داد و گفت: از این پس هر کس بخواهد در بحران‌ها مداخلات روانی انجام دهد، باید از دستورالعمل بهزیستی در این خصوص تبعیت کند.

مجید رضازاده، معاون توسعه پيشگيری سازمان بهزيستی كشور، نیز طی سخنانی با تأکید بر اینکه مداخلات روانی در مناطق سیل‌زده یک سال به طول می‌انجامد، گفت: 265 تیم «محب؛ مشاوره و حمایت روانی در بلایا» با حضور 844 نفر در سه استان به سیل‌زدگان مشاوره‌های روانی ارائه کردند.

مشکلات روانی شایع بین سیل‌زدگان

وی تزلزل روانی، احساس بی‌عدالتی و نابرابری، اختلال در تمرکز، عدم کنترل احساسات، شب‌ادراری، اضطراب، ترس، شب‌بیداری و ... را از مشکلات روانی شایع بین سیل‌زدگان بیان و اظهار کرد: 24 هزار و 308 نفر در سه استان غربالگری روانی شدند که 31.4 درصد مرد، 39.3 درصد زن و 29.3 درصد کودک بودند. از این تعداد 23 درصد غربال مثبت بودند و به خدمات روانی بعدی نیاز داشتند.

رضازاده به نیاز تعدادی از سیل‌زدگان به روانپزشک اشاره کرد و گفت: 14 هزار و 833 نفر نیز حمایت‌های روانی اجتماعی را به صورت فردی و گروهی دریافت کرده‌اند.

محمد نفریه، معاون امور توانبخشی بهزیستی، نیز گفت: 157 مرکز توانبخشی در معرض سیل و آبگرفتگی قرار داشتند که از این تعداد سه مرکز نگهداری معلولان ذهنی، بیماران مزمن روانی و سالمندان جابجا و بقیه ایمن‌سازی شده و اقلام غذایی، دارویی، آب و ... به این مراکز منتقل شد تا در صورت بروز حادثه‌ با کمبود مواجه نشوند.

وی ادامه‌ داد: 33 هزار و 644 معلول از سیل متأثر شدند که از این تعداد بیش از چهار هزار معلول شدید و 844 نفر ضایعه نخاعی بودند که به کمپ‌ها منتقل شدند.

در ادامه این نشست خبری، معاون امور مشارکت‌های مردمی در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه آیا خانه‌های معلولان به صورت مناسب‌سازی شده بازسازی می‌شود؟ گفت: بله، براساس تفاهم‌نامه با بنیاد مسکن، خانه‌های معلولان مناسب‌سازی شده و برای هر خانه نیز مشاوره ساخت خانه متناسب با معلولیت فرد ارائه می‌شود.

آمار خودکشی در مناطق سیل‌زده افزایش نداشته است

رضازاده در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا در خصوص افزایش یا عدم افزایش میزان خودکشی در مناطق سیل‌زده، گفت: خودکشی ناشی از سیل و یا افزایش آمار خودکشی در مناطق سیل‌زده نداشته‌ایم.

نفریه در پاسخ به سؤالی درباره آرم ترافیک معلولان گفت: افرادی که پلاک ویژه معلولان دارند نیازی به آرم ندارند. البته ناشنوایان پلاک ویژه معلولان نمی‌گیرند ولی در حال رایزنی برای حل این مسئله هستیم. معلولانی هم که پلاک ویژه ندارند در صورت نیاز به آرم می‌توانند به ما مراجعه کنند.

دختران دهک‌های پایین بیشتر با اتباع خارجی ازدواج می‌کنند

مسعودی‌فرید نیز در پاسخ به سؤالی در مورد فرزندان زنان ایرانی که همسران خارجی دارند، گفت: براساس بررسی‌ها، بیشتر دخترانی که با اتباع خارجی ازدواج می‌کنند جزو دهک‌های پایین جامعه هستند، در حالی که نباید دختران به دلیل فقر ازدواج کنند. شایسته است مجلس به سیاست‌های رفاهی هم در این زمینه توجه کند.

در پایان نیز رضازاده بر لزوم ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در کشور تأکید کرد و گفت: تیم‌های محب در تلاش برای ارتقای تاب‌آوری اجتماعی با ایجاد فضایی شاد و امن در مناطق سیل‌زده هستند، اما شاهدیم که برخی از رسانه‌ها با انتشار اخباری که شائبه عدم حمایت دولت و مردم را ایجاد می‌کند، باعث یأس و ناامیدی می‌شوند و در مردم احساس بی‌پناهی را ایجاد می‌کنند.

انتهای پیام 

captcha