اولین مسجد تاریخی مرودشت ثبت ملی شد
کد خبر: 3812590
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰

اولین مسجد تاریخی مرودشت ثبت ملی شد

گروه اجتماعی ــ مدیرکل میراث فرهنگی فارس از ثبت ملی مسجد جامع مرودشت خبر داد و گفت: این اولین مسجد ثبت شده در فهرست آثار ملی در مرودشت است.

به گزارش ایكنا از فارس، به نقل از روابط عمومی اداره‌كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس، مصیب امیری امروز، 28 اردیبهشت‌ماه از ثبت ملی مسجد جامع مرودشت خبر داد و گفت: این اولین مسجد ثبت شده در فهرست آثار ملی در مرودشت است البته در این شهر علاوه بر مسجد جامع، پل آسعدی، استودان فاروق و اشکفت فاروق نیز در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده‌اند.
وی با اشاره به تعدد آثار تاریخی در این شهرستان ادامه داد: در شهرستان مرودشت و حومه آن، بیش از 300 اثر ملی و مجموعه جهانی تخت جمشید وجود دارد که در بین این آثار، اشکفت گاوی با دیرینگی ۱۶ تا ۲۰ هزار ساله از کهن ترین اثر منطقه است.
بنا بر این گزارش، مرودشت از شهرستان‌های مرکزی استان فارس است که از جنوب به شهرستان شیراز، از غرب به شهرستان سپیدان، از شمال به شهرستان اقلید، از شمال شرقی به شهرستان پاسارگاد و از شرق به شهرستان ارسنجان محدود می‌‌شود.
این شهرستان جلگه‌ای، آبرفتی و هموار است که از ضلع شمالی، غربی و جنوبی به کوهستان منتهی می‌شود و از جنوب شرقی و شرق تا دریاچه بختگان امتداد می‌یابد. بخشی از رود کر از این شهرستان عبور کرده و با رود سیوند در نزدیکی پل خان یکی شده به دریاچه بختگان می‌ریزد.
شهرستان مرودشت علاوه بر ویژگی‌های تاریخی و طبیعی، از جهت کشاورزی به ویژه گندم و ذرت و صنت پتروشیمی نیز دارای اهمیت است.
دوچشم‌انداز طبیعی و بسیار زیبای تنگ بستانک یا بهشت گمشده و دریاچه سد درودزن از جاذبه‌های طبیعی این شهرستان جهت بازدید گردشگران است.
تعدادی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این شهرستان شامل میراث جهانی تخت جمشید، مجموعه‌های باستای نقش رجب و نقش رستم، بند امیر، بقعه ایوب نبی، امامزاده سلطان ولایت، روستای دشتک است.
انتهای پیام

captcha