کودتا در سودان خنثی شد
کد خبر: 3812612
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۵

کودتا در سودان خنثی شد

گروه بین‌الملل ـ کودتای صبح امروز شماری از افسران بازنشسته پلیس و ارتش در سودان در انتقاد به سیاست‌های جاری در این کشور خنثی شد.

به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری القدس العربی؛ شماری از افسران پلیس و ارتش سودان که پس از برکناری عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع سودان توسط شورای نظامی انتقالی سودان بازنشسته شده بودند، صبح امروز(28 اردیبهشت‌ماه) قصد کودتا در این کشور را داشتند.

منابع خبری سودان در این زمینه اعلام کردند: این کودتا که از سوی شماری از افسران نظامی پلیس و ارتش طراحی شده بود، با شکست مواجه شد.

تظاهرات مردم سودان علیه دولت عمر البشیر از ۱۹دسامبر ۲۰۱۸ (۲۸ آذر ۹۷) ابتدا به دلیل گرانی کالاها آغاز شد، اما به‌ سرعت رنگ و بوی سیاسی به خود گرفت و معترضان خواستار سرنگونی دولت البشیر شدند که در نهایت حکومت وی ۲۲ فروردین‌ماه سال جاری با دخالت ارتش سرنگون و پس از آن شورای نظامی انتقالی تشکیل شد.
 
در ادامه این تحولات و با توجه به تداوم اعتراضات عمومی به حکومت ژنرال‌ها، «بن عوف»، وزیر دفاع البشیر، از رأس شورای انتقالی نظامی کنار رفت و جای خود را به «عبدالفتاح البرهان»، رئیس ستاد مشترک ارتش، داد.

با وجود عزل عمر البشیر، تحصن معترضان سودانی در مقابل مقر فرماندهی ارتش این کشور همچنان ادامه دارد و معترضان خواهان انتقال قدرت از شورای نظامی به یک دولت مدنی هستند.
 
خبرگزاری آناتولی نیز گزارش داد ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر که شامل گروه‌های مخالف سودان هستند، مردم این کشور را به اعتصاب عمومی فراخواندند.
 
در همین راستا؛ ائتلاف نیروهای آزادی و تغییر متشکل از گروه‌های مخالف سودان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که از پنجشنبه آینده 2 خرداد (23 مه) مردم این کشور را به نافرمانی مدنی و اعتصاب عمومی فرامی‌خواند.

در این اطلاعیه همچنین آمده است که این تصمیم برای فشار بر شورای نظامی سودان برای انتقال قدرت به غیرنظامیان اتخاذ شده است.

انتهای پیام
captcha