ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن
کد خبر: 3812628
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۴
به ابتکار ایران برگزار شد؛

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن

گروه بین‌الملل ـ ضیافت افطار با حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف و به ابتکار رایزنی فرهنگی ایران در مانیل در مسجد آبی فیلیپین در منطقه مهارلیکا برگزار شد.

به گزارش ایکنا از فیلیپین؛ این برنامه با همکاری «پاپلیتو اباد بای بادو»، دبیر سازمان گفت‌و‌گوی ادیان مانیل(یونی هارمونی) و استاد دانشکده الهیات دانشگاه کاتولیک «سانتاتوماس» فیلیپین، برای نخستین بار در تاریخ فعالیت‌های یونی هارمونی برگزار شد و طی آن اعضای این سازمان متشکل از پیروان کاتولیک، «اوانگلیستا»، جنبش «فوکولاره» و مورمون‌ها در نشستی در دارالقرآن مسجد آبی، دومین مسجد بزرگ مانیل، حضور یافتند و همراه با روزه‌داران مسلمان در مراسم افطار شرکت کردند.

این برنامه «پیام اتحاد میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف» نام داشت و بنا بر اظهارات مسئولان مسجد آبی نخستین‌بار بود که چنین اقدام فرهنگی مهمی از تاریخ برپایی مسجد آبی فیلیپین تاکنون انجام می‌شد و همزمان با این مراسم نمایشگاه خوشنویسی آیات قرآنی نیز در این محل برگزار و بسته‌های غذایی رمضان در میان مسلمانان توزیع شد.

برنامه با قرائت قرآن استاد عبدالمنعم سلیمان قاری بین‌المللی قرآن کریم از فیلیپین در سالن دارالقرآن مسجد آبی آغاز شد و سپس سرهنگ «اِبرا ماکس سر»، رئیس امور دینی مسلمانان واحد پلیس این کشور، به عنوان مجری برنامه مقدم اعضای «یونی هارمونی» و برادران و خواهران روزه‌دار مسلمان به نشست گفت‌وگوی میان ادیان را گرامی داشت و حضور فعال رایزنی فرهنگی را در نشست‌های دوره‌ای گفت‌وگوی ادیان در مانیل ستود.

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن

در ادامه «جادجوری آراسا»، مسئول امور اداری مسجد آبی فیلیپین، با صحه گذاشتن بر نقش دین در استقرار صلح و تأکید بر لزوم پایبندی پیروان همه ادیان و مذاهب به دین، از ابتکار رایزنی فرهنگی برای برگزاری این نشست قدردانی کرد و کنار هم نشستن مسیحیان، مسلمانان و مورون‌ها را فرصتی مهم برای تأکید بر نقش دین در نشر صلح برشمرد.

سخنران بعدی، عالم نقیب طاهر، امام بزرگ مسجد آبی و از مسلمانان فرهیخته فیلیپینی بود که با تأکید بر اینکه همه ادیان و مذاهب در فیلیپین مورد احترام هستند، بیان کرد: رمضان نهمین ماه تقویم اسلامی است و سال قمری 354 روز و سال مسیحی 365 روز است که به این ترتیب یازده روز تفاوت میان این دو تقویم وجود دارد و به همین دلیل تاریخ آغاز ماه رمضان در طول چند سال چرخش دارد.

روزه در قرآن

امام جماعت مسجد آبی با قرائت آیاتی از قرآن کریم درباره روزه اظهار کرد: قرآن می‌فرماید روزه را بر شما مقرر داشتیم؛ همان گونه که بر پیشینیان شما مقرر کردیم(آیه 183 سوره بقره) این آیه نشان می‌دهد که روزه منحصر به مسلمانان نیست و پیروان ادیان دیگر را نیز شامل می‌شود.

در ادامه محمد جعفری ملک، رایزن فرهنگی ایران در مانیل، ضمن قدردانی از اعضای یونی هارمونی که مراسم افطار را با مسلمانان شریک شدند، گفت: این مهم‌ترین برنامه گفت‌وگوی ادیان بود که در طول این دو سال خارج از بحث آکادمیک اتفاق افتاد.

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن

وی افزود: امروز نزدیکی ادیان و پیروان ادیان مختلف سبب خواهد شد که افراط‌ گرایان و گروه‌هایی مانند داعش نتوانند دست به فجایعی بزنند که سبب دوری جوانان از دین شود.

ادیان و روزه

بنا بر این گزارش، تندیس تقوی، مسئول انجمن خوشنویسان ایران شعبه مانیل و معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین، دیگر سخنران مراسم بود که به روزه در ادیان پرداخت و اظهار کرد: «قرآن»، «تورات» و «انجیل» هر سه کتاب مقدس از خداوند بزرگ جهان برای رهایی انسان از گمراهی فرستاده شده‌اند پس باید مشترکاتی داشته باشند. یافتن شباهت ادیان یهودیت، مسیحیت و اسلام در قرآن ساده است.

وی افزود: برخی پیامبران و انسان‌های صالح در موارد خاصی روز‌ه می‌گرفتند و روزه گرفتن یکی از عبادت‌های یهودیان بوده ‌است که چندین بار در تنخ (نام عبری کتاب مقدس یهودیان) یا عهد عتیق مسیحیان به آن اشاره شده‌ است. حضرت موسی پیش از دریافت الواح عهد از یهوه(نام اختصاصی خدا در زبان عبری)، چهل شبانه‌روز در کوه سینا روزه گرفت و از خوردن و آشامیدن پرهیز کرد.

تقوی تصریح کرد: روزه در تقویم کلیسا هم ثبت شده و از آداب فقهی به شمار می‌رود. انجیل  متی از عیسی نقل کرده‌ است که دیو جز با دعا و روزه از جسم انسان بیرون نمی‌رود و عیسی روزه ریاکاران را تقبیح می‌کرد.

حضرت آدم؛ نخستین روزه‌دار

وی گفت: می‌توان تاریخچه روزه گرفتن را از زمان آدم ابوالبشر دانست. طبق برخی روایات هنگامی که حضرت آدم(ع) از میوه درخت ممنوعه خورد، آن میوه 30 روز در شکمش باقی ماند. پس از آن بود که خداوند بر حضرت آدم و نسل او 30 روز‏ گرسنگی و تشنگی را واجب کرد و اگر در شب چیزی می‌خوردند، تفضلی بود از جانب پروردگار. این روایت تصریح دارد به اینکه نخستین فردی که در تاریخ بشر روزه گرفت حضرت آدم(ع) بود.

این بانوی ایرانی تأکید کرد: حضرت مریم نیز  پس از به دنیا آوردن حضرت عیسی(ع) به فرمان خداوند در بازگشت به اورشلیم روزه سکوت گرفت. حضرت داوود(ع) برای استجابت دعای خود درباره شفای فرزندش در هنگام بیماری پسرش به فرمان خدا یک روز روزه به معنای پرهیز از خوردن و آشامیدن گرفت. حضرت زکریا نیز به اذن پروردگار روزه سکوت داشت و پس از آن صاحب فرزندی به نام یحیی شد(سوره مریم آیه ۱۰)، حضرت یحیی و پیروانش، حضرت یونس، حضرت ایوب و حضرت سلیمان نیز از روزه‌داران بودند.

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآنتندیس تقوی، معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین در حال سخنرانی در مراسم

تندیس تقوی یادآور شد: مصری‌های قدیم، بوداییان و هندوها نیز به پرهیز از خوردن غذا تأکید دارند تا نفس و بدن پاکیزه شود. در آیین زرتشت نیز آمده است که مهمترین روزه آن است که انسان اندیشه، احساس و عاطفه‌ای پاک و مهربان داشته باشد. پیروان زرتشت در روزهای اول ماه به قصد روزه از خوردن گوشت پرهیز می‌کردند و اگر کسی بمیرد نیز به احترامش سه روز گوشت نمی‌خوردند.

معاون انجمن دوستی زنان ایران و فیلیپین ادامه داد: همان طور که شما بهتر از من می‌دانید کاتولیک‌ها روزه روز چهارشنبه و جمعه صلیب(جمعه مقدس) را می‌گیرند. به علاوه تمامی روزهای جمعه ماه انابت را که به دوران توبه و تعمق معروف است، روزه می‌گیرند و در این دوران دو نوع غذای ساده و یک غذای معمولی می‌خورند و از خوردن گوشت پرهیز می‌کنند. با تدبر در  تورات، انجیل و قرآن به این جمع‌بندی می‌رسیم که روزه‌داری از قدیم در ادیان و تاریخ بشری وجود داشته است.

24 ساعت روزه‌داری مورمون‌ها

سپس اِلدر «دانیلو سوله تا» نماینده کلیسای مرمون‌ها در فیلیپین(اِلدر: لقب بزرگان آیین مورمون) طی سخنانی اظهار کرد: قبلاً رستورانی را در عربستان سعودی اداره می‌کردم و با رمضان و قوانین مربوطه آشنایی دارم. در ایام رمضان در طول روز رستوران خود را تعطیل می‌کردیم و پس از پایان وقت روزه آن را مجدداً باز می‌کردیم.

وی افزود: ما نیز در آیین خود روزه را رعایت می‌کنیم اما روزه ما یک ماه در سال نیست بلکه نخستین یکشنبه اول هر ماه روزه می‌گیریم و روزه ما به مدت 24 ساعت طول می‌کشد و در مدت روزه به دعا و نیایش می‌پردازیم.

سوله تا تصریح کرد: ما نیز مانند مسلمانان اقداماتی را شبیه به وضوگرفتن البته با تغییراتی انجام می‌دهیم و نکته‌ای که مایلم با شما برادران و خواهران گرامی سهیم شوم این است که تجربه شخصی من نشان می‌دهد هر چه بیشتر بر روزه و دعا اهتمام ورزیم، الهامات بیشتری را دریافت می‌کنیم.

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن

نماینده جنبش کاتولیک «فوکولاره» شاخه فیلیپین، که وابسته به جنبش کاتولیک ایتالیاست، نیز طی سخنان کوتاهی از بودن در میان پیروان ادیان مختلف ابراز خرسندی کرد و حضور در مسجد آبی و ملاقات با مسلمانان روزه‌دار را فرصتی برای اشاعه پیام وحدت میان ادیان و مذاهب مختلف دانست.

بای بادو، استاد الهیات دانشگاه کاتولیک ساتاتوماس، که مستقیماً وابسته به واتیکان است، نیز بر لزوم پیگیری و تداوم برنامه‌هایی همچون نشست مسجد آبی تأکید و آن را عامل مهمی در اشاعه پیام اتحاد میان پیروان ادیان و مذاهب مختلف دانست و همکاری‌های رایزنی فرهنگی و یونی هارمونی را حائز اهمیت دانست.

در پایان استاد عبدالمنعم سلیمان، رئیس دارالقرآن محمد رسول الله(ص)، دعای ختم جلسه را قرائت کرد و با برپایی ضیافت افطار از حاضران و روزه‌داران پذیرایی شد.

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن

ضیافت افطار به وقت مانیل/ تبیین روزه از نگاه قرآن

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha