وقتی فرشتگان از رفتار انسان‌ها تعجب می‌کنند
کد خبر: 3812664
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۶
حجت‌الاسلام رفیعی تشریح کرد:

وقتی فرشتگان از رفتار انسان‌ها تعجب می‌کنند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد حوزه علمیه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) به تشریح جایگاه فرشتگان و نقش آنان در آفرینش پرداخت و گفت: گاهی فرشتگان از رفتار انسان‌ تعجب می‌کنند و یکی از موارد زمانی است که انسان عمرش را بیهوده تلف می‌کند.

جایی که فرشتگان از رفتار انسان‌ها تعجب می‌کنندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی امروز 28 اردیبهشت‌ماه در جمع زائران حضرت معصومه(س) با اشاره به نقش فرشتگان در آفرینش گفت: برخی فرشتگان در تدبیر امور نقش دارند؛ برخی مأمور محافظت از انسان هستند، برخی مأمور رزق و برخی مأمور گرفتن جان انسان هستند.

وی افزود: برخی حتی به اذن خدا در تشییع جنازه مؤمن شرکت می‌کنند مثلاً در تشییع جنازه سعد بن معاذ شرکت داشتند و گفته شده که وی سوره توحید را زیاد می‌خواند همچنین در برخی روایات محبت به امام علی(ع) عامل حضور فرشتگان در تشییع است.
وی افزود: در روایت وجود دارد که فرد مؤمنی که می‌میرد چون تا زنده بوده به مسجد می‌رفته و عبادت می‌کرده و قرآن میخوانده خداوند به فرشته‌ها مأموریت می‌دهد که جای او این کارها را بکنند. همچنین روایت است اگر جمعیتی نثار پیامبر صلوات بفرستند فرشتگان مأمورند که صدها بار این صلوات را برای خود او بفرستند.
این استاد حوزه با بیان اینکه همچنین فرشتگانی مأمورند که در حرم ائمه باشند، زائر امام حسین(ع) را محافظت کنند و در تشییع او شرکت کنند و پول‌هایی که در این سفر هزینه کرده به او باز گردانند تصریح کرد: شیخ صدوق در کتاب الامالی داستانی نقل کرده که امام علی(ع) به خواستگاری حضرت زهرا(س) رفتند؛ امام علی(ع) در فکر بود که مبادا جواب «نه» بشنود و در همین اثنا کسی آمد و گفت که خودت را زود به پیامبر(ص) برسان؛ پیامبر قبل از آن که خطبه عقد را جاری کند در همین هنگام فرشته‌ای به نام «راحیل» آمد؛ پیامبر رو به فرشته کرد و گفت خطبه را تو بخوان و آن فرشته این کار را کرد و خطبه‌ای خواند که اهل آسمان و زمین در عمرشان نشنیده بودند. فرشته گفت که خدا به ملائکه خطاب کرد که ای فرشتگان همه به علی و فاطمه تبریک بگویید.
رفیعی ادامه داد: در اول سوره فاطر، خدا فرمود که فرشته‌ها را با بال آفریدیم از دو بال و بیشتر که در مورد جبرییل گفته شده که 600 بال دارد؛ مرحوم علامه طباطبایی در این زمینه آورده که منظور از بال، قدرت است و نه واقعاً چیزی مانند بال پرنده؛ علامه همچنین فرمود که فرشته‌ها تمثل هم دارند و می‌توانند به چهره انسان درآیند؛ بنابراین در روایت داریم در مجالس مذهبی، مودب بنشینید زیرا ممکن است فرشته در قالب انسان حضور یابد.
وی افزود: در روایت است که فرشتگان سه جا تعجب می‌کنند؛ جایی که کسی عمرش را از صبح تا شب بیهوده سپری کند؛ دوم از زن بدحجابی که وقتی دفن می‌شود می‌گویند نامحرمان عقب بروند و محرمان جلو بیایند و سوم در جایی که کسی می‌خواهد زمینی از دیگران غصب کند چون قرار است در آن زمین دفن شود.

رفیعی با بیان اینکه در روایت داریم که ملائکه برای صبر امام حسین تعجب و گریه کردند یا کسی که جوان از دست بدهد ملائکه متأآثر شده و گریه می‌کنند اظهار کرد: خداوند در آیات 20 و 21 سوره انبیاء به توضیح در مورد فرشتگان پرداخته و فرموده است؛ ای مشرکانی که ایمان نمی‌آورید خداوند فرشتگان زیادی دارد که صبح و شب خدا را عبادت می‌کنند و سست هم نمی‌شوند و از عبادت خدا تکبر هم نمی‌ورزند.

انتهای پیام

captcha