قداست فلسطین، موضوعی که در قرآن بر آن تأکید شده است
کد خبر: 3812676
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۸
لاله افتخاری:

قداست فلسطین، موضوعی که در قرآن بر آن تأکید شده است

گروه بین‌الملل ــ لاله افتخاری سخنران وبینار «قرآن، فلسطین و مسئله مقاومت» درباره قداست سرزمین فلسطین گفت: هر چند واژه فلسطین به صراحت در قرآن نیامده است؛ اما ویژگی‌هایی که از قداست این مکان حکایت دارد، در قرآن آمده است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ وبینار «قرآن، فلسطین و مسئله مقاومت» عصر امروز، 28 اردیبهشت‌ماه، در بخش بین‌الملل بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در مصلای تهران برگزار شد و در این نشست محمود واعظی، مسئول بخش بین‌الملل نمایشگاه، لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی و چهره سرشناس حوزه مطالعات قرآنی و امور بانوان و حامد شیخ‌پور از کارشناسان رسانه‌ای حوزه مقاومت حضور داشتند.

در این نشست که به دو زبان فارسی و عربی برگزار شد، سید محمد تراهی از کارشناسان و اساتید حوزه مقاومت و فلسطین به صورت آنلاین با حاضران در ارتباط بود و مباحثی را درباره نشست مطرح کرد.

لاله افتخاری به عنوان نخستین سخنران وبینار با بیان اینکه فلسطین موضوع یک منطقه و یک نسل، سرزمین نیست؛ بلکه مسئله امت اسلام است، تأکید کرد: هر چند واژه فلسطین به صراحت در قرآن نیامده است؛ اما ویژگی‌هایی که از قداست این مکان حکایت دارد، در قرآن آمده است.

وی افزود: آیه 1 سوره اسراء «سُبْحَانَ الَّذِي أَسْرَى بِعَبْدِهِ لَيْلاً مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى الَّذِي بَارَكْنَا حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ البَصِيرُ» از سرزمین فلسطین سخن گفته است سرزمینی که مبارک و مقدس است و بعدها بیت‌المقدس نام گرفت و قبله گاه نخست مسلمانان شد.

افتخاری تصریح کرد: فلسطین زادگاه بسیاری از پیامبران الهی و قدمگاه آنان است و پیامبر(ص) از آنجا به معراج رفت و امروز مقاومت این منطقه و شهادت و ایستادگی در برابر اسرائیل و باور به وعده‌های الهی در جهان مطرح شده است.

وی در پایان پیشنهاداتی را در راستای حمایت از ملت فلسطین ارائه کرد که برگزاری باشکوه‌تر روز قدس، تشکیل کمیته‌ها و گروه‌های تخصصی برای دفاع از حقوق فلسطین و زنان و کودکان فلسطینی در عرصه بین‌الملل، زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدای فلسطینی از جمله این پیشنهادات بود.

انجام اقدامات تحریمی علیه اسرائیل در عرصه‌های مختلف از سوی کشورهای حامی فلسطین، قرار دادن درسی در کتب درسی دانش آموزان با موضوع فلسطین و راه‌اندازی هشتگ‌ها و کمپین‌های دفاع از فلسطین و محکومیت جنایات اسرائیل در آستانه روز قدس از دیگر پیشنهادات ارائه شده لاله افتخاری در این وبینار بود.

سید محمد تراهی از کارشناسان و اساتید حوزه مقاومت و فلسطین از دیگر سخنرانان وبینار بود که طی ارتباط آنلاین با حاضران بیان کرد: فلسطین مقر پیامبران و نزول آیات آسمانی بوده است و آیه اول سوره اسراء که در این نشست به آن اشاره شد، بیانگر مقدس بودن این سرزمین است.

وی افزود: رکن اساسی برای مقاومت در قرآن ایمان راسخ به خداوند و استفاده از تمام توان مادی و معنوی برای مقابله با دشمن است و در آیه 249 سوره بقره

کَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً کَثیرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ وَ اللَّهُ مَعَ الصَّابِرینَ،«چه بسیار گروه‌های کوچکی که به فرمان خدا، بر گروه‌های عظیمی پیروز شدند » به این مسئله اشاره دارد.

حامد شیخ پور، از دیگر کارشناسان حوزه فلسطین و مقاومت نیز در ادامه وبینار به تأکید قرآن بر عدم استفاده از خشونت در مسیر مقاومت در برابر فلسطین اشاره کرد و گفت: از آنجا که اسلام دین رحمت است، مسلمانان اجازه ابراز خشونت در برابر دشمن را ندارند.

وی افزود: آیات با موضوع جنگ بدر بر این مسئله تأکید دارد که خدا سربازان اسلام را در چشم دشمن بزرگ جلوه داد و همین مسئله سبب شکست دشمنان شد.

یادآور می‌شود؛ بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ معنای زندگی» همزمان با ماه رمضان از ۲۱ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) آغاز شده است و تا چهارم خرداد ادامه دارد.

انتهای پیام

captcha