هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن، گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی است
کد خبر: 3813229
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰
فقهی زاده:

هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن، گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی است

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی به عنوان هدف برگزاری نمایشگاه قرآن، گفت: قرآن معجزه بیانی است، اما در عین حال باید توجه داشته باشیم که معجزه هدایتی و انسان‌سازی هم است؛ اگر این معجزه انسان‌ساز را رها کنیم و فقط به جنبه ظاهری آن توجه کنیم دچار اشتباه شده‌ایم.

به گزارش ایکنا؛ نشست تخصصی «محفل انس با قرآن کریم» دیروز، ۲۹ اردیبهشت، به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سالن نشست‌های تشریفات مصلای حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

در این نشست عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی؛ عفت شریعتی، مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی؛ عظمت، دبیر اول پاکستان؛ طیبه سادات طباطبایی، مدیر کل امور تربیتی جامعةالزهرا (س) و همچنین ۵۰ نفر از قاریان و حافظان قرآن از کشور‌های مختلف جهان و ایران حضور داشتند.

عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی در این نشست گفت: ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به قرآن نگاه معناگرا داریم، زیرا قرآن کریم در طول تاریخ همواره چراغ هدایت بوده است.

وی در ادامه افزود: قرآن کریم دو وصف مهم را برای خود دارد و آن دو عبارت است از ذکر و هدایت. قرآن معجزه بیانی است، اما در حین حال باید توجه داشته باشیم که معجزه هدایتی و انسان‌سازی هم است. اگر این معجزه انسان‌ساز را رها کنیم و فقط به جنبه ظاهری آن توجه کنیم دچار اشتباه شده‌ایم.

فقهی زاده ادامه داد: هدف از برگزاری نمایشگاه قرآن گسترش ظرفیت‌های قرآن در سطح ملی است. همانطور که می‌دانید هنر و رسانه‌های قرآنی در سال‌های اخیر بسیار گسترش یافته است و آنچه جمهوری اسلامی در این حوزه دارد با دیگر کشور‌ها قابل مقایسه نیست.

عبدالهادی فقهی زاده با بیان این که قرآن تنها کتاب آسمانی تحریف نشده‌ای است که حول محور آن بزرگترین نمایشگاه بین‌المللی برگزار می‌شود، گفت: تلاش می‌کنیم که جهان اسلام را در مقابل جبهه استکبار به وحدت برسانیم. بزرگان جهان اسلام از مذاهب مختلف بر عمل به رهنمود‌های قرآن، پیامبر اکرم (ص)، اهل بیت (ع) و صحابه بزرگوار تأکید دارند. اما فقط قشر بسیار کمی در جهان که وهابیون هستند به واسطه منابع مالی خود تفرقه‌اندازی می‌کنند.

شریعتی مدیرکل امور بانوان مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز در این نشست با بیان اینکه امروز جهان در جهت تحقق اهداف قرآن در حال تلاش و کوشش است، گفت: ما به برکت این کتاب آسمانی شاهد بیداری جهان اسلام هستیم. جهانی که اکثر آن زیر سلطه استکبار بین‌الملل تحت فشار هستند. همه می‌دانیم که استکبار جهانی و آمریکا و همدستان آن چطور حملات را علیه مسلمانان انجام می‌دهند. اما باید بدانند که نصیبی از کردار زشت خود نخواهند داشت.

شریعتی تصریح کرد: نیمی از جهان را مردان و نیمی دیگر را زنان تشکیل می‌دهند. در این جهان زندگی سعادتمندانه در عمل کردن مؤمنان به قرآن است. جهان در آستانه تحول عظیمی است. این تحول با بیداری اسلامی شکل گرفته که تأثیر پذیرفته از آینه تمام نمای انقلاب اسلامی است.

وی ادامه داد: همه می‌دانیم که وهابیت قصد تخریب اسلام را دارد. همه می‌دانیم که مردم یمن چگونه ایستاده‌اند و این ایستادگی را مدیون عمل به قرآن می‌دانند. باید زمینه ساز حیات طیبه‌ای باشیم که قرآن کریم به ما نشان داده است. باید نسل جوان را در مسیر علم و دانش تربیت کنیم که باقیات‌الصالحاتی برای خانواده، کشور و جهان باشد.

شریعتی تصریح کرد: امروز دانشمندان جهان می‌دانند که قرآن کتاب زندگی‌سازی است که نمونه‌ای جز خودش ندارد. آنان از این موضوع آگاه‌اند که در قرآن فقط به نماز و روزه توصیه نشده، بلکه سایر مکارم اخلاقی نیز برای جامعه جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به پیشرفت سواد قرآنی در عرصه‌های مختلف گفت: ما امروز جوانانی را داریم که تعالیم و تفاسیر قرآنی را خوانده و آن را سرلوحه قرار داده‌اند. اما این اول راه است؛ زیرا باید سواد قرآنی را همراه با فرهنگ قرآنی در زندگی داشته باشیم.

یادآور می‎شود، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از ۲۱ اردیبهشت تا ۴ خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

انتهای پیام

captcha