موسساتی برای ازدواج ایجاد شود/ چه کسانی شفیع و شافع می‌شوند
کد خبر: 3813281
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۷
حجت‌الاسلام رفیعی:

موسساتی برای ازدواج ایجاد شود/ چه کسانی شفیع و شافع می‌شوند

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) ضمن برشمردن ویژگی کسانی که شفیع یا شافع‌اند، گفت: در روایت بیان شده که یکی از بالاترین فضائل، واسطه و شفیع شدن برای امر ازدواج است، لذا باید موسساتی برای این کار درست شوند.

موسساتی برای ازدواج ایجاد شود/ چه کسانی شفیع و شافع می‌شوندبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 30 اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به آیه 23 سوره انبیاء، گفت: براساس این آیه، خداوند در مورد کارهایی که انجام می‌دهد، پرسش نمی‌شود، ولی مشرکان و بت‌ها که مورد پرستش هستند، باید پاسخ دهند؛ زیرا به تعبیر امام باقر(ع) چون کارهای خداوند از روی حکمت، علم و آگاهی است.

رفیعی بیان کرد: سؤال اعتراضی از خداوند مبنایی ندارد، ولی سؤالاتی مانند اینکه روح چیست و ... ایرادی ندارد؛ در ادامه فرموده است «ای کسانی که خدا را کنار زده و سراغ بت رفته‌اید، باید برای این کار خود برهان بیاورید».

این استاد حوزه با اشاره به شش ویژگی فرشتگان تصریح کرد: فرشتگان عبد خدا و عباد مورد احترام هستند؛ هیچ‌گاه از خدا جلو نمی‌افتند؛ تمامی فرمان خدا را عمل می‌کنند؛ حق شفاعت تنها به اذن الهی دارند و همواره از خدا درخشیت و ترس هستند؛ خداوند با این ویژگی ها مشت محکم بر دهان مشرکانی می‌زند که فرشته‌ها  را دختر خدا می‌دانند.

رفیعی اظهار کرد: آیات قرآن در مورد شفاعت چهار دسته است؛ دسته اول می‌گویند هیچ شفاعتی وجود ندارد، مانند آیه‌ای که فرمود در قیامت هیچ دوستی و بیع و شفاعتی وجود ندارد؛ دسته دوم شفاعت را تنها مخصوص خدا می‌داند؛ دسته سوم آیاتی است که خداوند به برخی اذن شفاعت می‌دهد و دسته چهارم آیاتی هستند که می‌گوید شفاعت نصیب ظالم و کافر، غلات، ناصبی، منکر شفاعت و ... نمی‌شود.

این استاد حوزه ادامه داد: در یک کلمه، شفاعت مخصوص مؤمنانی است که گرفتار معاصی کبیره شده‌اند، نه افرادی که یک عمر نماز نخوانده و روزه نگرفته‌اند؛ شفاعت برای کسانی مانند ما هست نه مقداد و سلمان و شهدای کربلا که خودشان شفاعت‌کننده هستند. البته گاهی ائمه(ع) در همین دنیا شفاعت می‌کنند.

رفیعی با بیان اینکه شفاعت حتما وجود دارد بیان کرد: معصومین(ع) مصداق بارز و  تام افراد مهربان هستند و اگر کسی به دستورات آنان گوش داده و عمل کند، حتماً مشمول شفاعت آنان خواهد شد که حتی نمونه‌های برخی چنین وساطت‌ها در دنیا هم از سوی آنان روایت شده است.

وی افزود: شیخ حرعاملی در داستانی در مورد امام زمان(عج) آورده است که من 10 سالم بود و به بیماری بسیار بدی گرفتار شدم که در حد مرگ رفتم  و همه از من نومید شدند که در یک لحظه مکاشفه ای پیدا شد و دیدم همه ائمه و پیامبر ایستاده‌اند و با آنان مصافحه کردم و وقتی به امام صادق رسیدم آقا مطلبی فرمودند و دعا کردند و تا به وجود امام زمان رسیدم گریه کردم و آقا فرمود چرا گریه می‌کنی، گفتم من از مرگ نمی‌ترسم ولی دلم می‌خواهد کاری برای ائمه کرده باشم و آقا فرمودند که خوب می‌شوی و عمرت طولانی خواهد بود؛ خودش می گوید امام زمان شفیع شد.

این استاد حوزه اظهار کرد: در روایت داریم که بالاترین شفاعت در دنیا آن است که انسان واسطه ازدواج دو نفر شود؛ امروز براساس آمارها 30  درصد ازدواج کاهش داشته است و تا 12 میلیون نفر افرادی داریم که ازدواج نکرده‌اند و سن ازدواج هم بالا رفته است؛ باید موسساتی در کشور برای ازدواج وجود داشته باشد ولی بنگاه‌هایی به عنوان واسطه میان آن‌ها وجود ندارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) گفت: پیامبر با اینکه برخی افراد در سطح پائین‌تری به لحاظ اجتماعی نسبت به دختر بود، به ازدواج هم در می‌آوردند که باید برای ما الگو باشد و به بهانه‌های بیهوده مانع برای این مسئله درست نکنیم.

وی با تاکید بر اینکه موسساتی باید برای جهیزیه و تامین زیرساخت‌های ترویج ازدواج وجود داشته باشد بیان کرد: البته متاسفانه آمار ازدواج در میان ثروتمندان هم پائین است.

رفیعی ادامه داد: دومین موردی که در روایت به عنوان بالاترین شفاعت بیان شده این است که ضرر را از کسی دفع کنیم و یا نفعی به او برسانیم؛ امروز چه قدر زندانیان غیرعمد داریم و اگر کسی آن ها را آزاد کند و بدهی افراد را بدهد بالاترین شفاعت خواهد بود.

وی افزود: در روایت بیان شده است که 5 چیز در قیامت حق شفاعت دارند؛ قرآن که البته حق شکایت هم دارد و از کسانی که می‌خوانند و عمل نمی‌کنند شکایت دارد؛ دوم فامیل لذا کسی که رابطه‌اش با فامیلش خوب است حق شفاعت دارد؛ هر کسی امانتدار خوبی باشد همچنین مومن، معلم، عالم و شهید و ... نیز حق شفاعت دارند.

رفیعی اظهار کرد: پیامبر و اهل بیت(ع) به طریق اولی حق شفاعت دارند و تنها زمینه و بستر دریافت شفاعت را باید خود افراد فراهم کنند تا بتوانند آن را دریافت کنند.

انتهای پیام

captcha