مسابقه مناظره دانشجویی با موضوع سبک زندگی اسلامی ایدئولوژیک برگزار شد
کد خبر: 3813302
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۳
در نمایشگاه بین‌المللی قرآن؛

مسابقه مناظره دانشجویی با موضوع سبک زندگی اسلامی ایدئولوژیک برگزار شد

گروه دانشگاه ــ مسابقه مناظره دانشجویی میان دو تیم دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه تهران با موضوع «سبک زندگی اسلامی در دوره معاصر ایده‌ای سیاسی و ایدئولوژیک است؟» در غرفه ایکنا برگزار شد.

به گزارش ایکنا؛ مسابقه مناظره دانشجویی با موضوع «سبک زندگی اسلامی در دوره معاصر ایده‌ای سیاسی و ایدئولوژیک است؟» با حضور دو تیم دانشگاه علامه طباطبایی (مخالف) و دانشگاه تهران (موافق) در غرفه ایکنا در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

صحبت‌ گروه‌های موافق و مخالف به شرح ذیل است:

گروه موافق:

ـ سبک زندگی اسلامی در این دوران یک ایده سیاسی و ایدئولوژیک است. وبر سبک زندگی را نظام عملکردهای طبقه‌بندی‌شده و طبقه‌بندی‌کننده می‌داند. سبک زندگی اسلامی هماهنگ با ارزش‌های اسلامی و برگرفته از قرآن و سیره ائمه(ع) است.

ـ ایدئولوژی نظام ترجیحات ما در مقابل انتخاب‌های پیش رو و چارچوب معرفتی نظام‌مند منتهی به عمل.

ـ چرایی سیاسی بودن سبک زندگی اسلامی: در دوره معاصر سبک زندگی دینی با نظام سیاسی ارتباط داشته است. در دوران پهلوی سبک زندگی دینی در مخالفت با سبک زندگی غربی مدنظر حکومت قرار داشت و در دوران جمهوری اسلامی نیز نظام سیاسی در حال ترویج سبک زندگی دینی است و مخالفان حکومت برای اعلام مخالفت سبک زندگی غیر دینی را دنبال می‌کنند.

ـ هر تعریفی از ایدئولوژی هنجاری است و دین هم بایدها و نبایدهای خود را دارد. براین مبنا سبک زندگی بخشی ازایدئولوژی است. فقه نیز با اینکه پویاست اما بایدها و نبایدهایی دارد که در طول تاریخ وجود داشته و از بین نرفته است.

مسابقه مناظره دانشجویی با موضوع ایدئولوژیک بودن سبک زندگی اسلامی برگزار شد

گروه مخالف:

ــ انسان امروزی برآمده از سنت و مدرنیته می‌تواند در عین اینکه زیست دینی و اسلامی داشته باشد، در عین حال ایدئولوژیک و سیاسی نباشد. به عبارتی دین قابلیت ایدئولوژیک شدن ندارد و فرد می‌تواند مسلمان باشد، اما ایدئولوژیک نباشد.

ـ سبک زندگی دینی به این معناست که فرد در طی شبانه‌روز دستورات خداوند را در گفتار و رفتار خود متجلی کند. دین هم مرام‌نامه‌ای است که به انسان بندگی خداوند را می‌آموزد. بر این مبنا می‌توان گفت دین قرار نیست درباره تمام زوایای زندگی انسان نظر دهد و چنین کارویژه و هدفی ندارد. اما ایدئولوژی چنین رسالتی برای خود قائل است.

ـ ایدئولوژی مرام‌نامه انسان بی‌‌خداست که بیان می‌کند انسان با صلاحدید خود می‌تواند ارزش‌هایش را تعیین کند و این اساساً مخالف کارکرد دین است.

ـ 5 دلیل در مخالفت با ایدئولوژی: مرامنامه انسان بی‌خدا، امکان تجدیدنظرخواهی در همه ابعاد، دعوی جامعیت، ساده کردن و صفر و یکی کردن مفاهیم، عمر موقت ایدئولوژی.

ـ دین مفهومی فربه‌تر از ایدئولوژی است. لذا تقلیل دین به ایدئولوژی ظلم به دین است. قرائت‌های مختلفی از دین وجود دارد و درست تلقی کردن یک قرائت و تکفیر سایر قرائت همان کار داعش است. خاستگاه ایدئولوژی ذهن بشر است، اما خاستگاه دین ماورایی است. ایدئولوژی محدودیت جغرافیایی و تاریخی دارد، اما دین این گونه نیست.

ـ زندگی بشر به دو بخش دینی و ضد دینی تقسیم نمی‌شود و بسیاری از افعال انسان‌ها فرادینی است و در منطقه‌الفراغ قرار دارد. تقسیم‌بندی جامعه به دو گروه مؤمن و کافر اساساً کار غلطی است.

ـ رابطه سبک زندگی اسلامی با سبک زندگی ایدئولوژیک مانند رابطه کرم و عدالت است. لذا سبک زندگی ایدئولوژیک در دل سبک زندگی اسلامی قرار دارد که شامل همه فضاهایی نیست که دین می‌تواند به آن ورود پیدا کند.

در پایان هیئت داوران تیم موافق را با 96 امتیاز در مقابل تیم مخالف با 72 امتیاز برنده اعلام کرد.

انتهای پیام

captcha