طرح‌های کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت
کد خبر: 3813311
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۵
حسام‌الدین علامه تشریح کرد:

طرح‌های کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت

گروه سلامت ــ قائم‌مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی به تشریح طرح‌های این کمیسیون که امروز، 30 اردیبهشت‌ماه در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم رونمایی شدند، پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ مراسم رونمایی از طرح‌های کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با عنوان طرح‌های پیش‌نویس سند راهبردی کمیسیون، نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای و سامانه جامع مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای عصر امروز دوشنبه، 30 اردیبهشت ماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، سیدرضا میرعظیمی، مدیر مرکز هماهنگی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم و حسام‌الدین علامه، قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت در محل سالن نشست‌های بخش دانشگاهی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم واقع در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار شد.
در ابتدای این مراسم و پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید، حسام‌الدین علامه، قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی طی سخنانی ضمن عرض تبریک به مناسبت ایام باسعادت میلاد امام حسن مجتبی(ع)، با بیان اینکه کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی سال‌هاست که تشکیل شده و فعالیت‌های خوبی نیز انجام داده است، گفت: البته در این رابطه جهت ایجاد یک نقشه جامع و بحث‌های مختلف دیگری همچون پاسخگوی به شبهات و ... لازم بود تا اقدام بیشتری انجام شود.
علامه ادامه داد: از این رو از طریق مطالعه، مصاحبه با صاحب‌نظران، بررسی مقالات متعدد، مصاحبه با اساتید حوزه و دانشگاه و نیز برگزاری کارگاه‌های مختلف حضوری توانستیم تا به نقشه جامعی برای مطالعات اسلام و سلامت دست پیدا کنیم که البته برای تکمیل و نهایی شدن این طرح حتماً از نقطه نظرات و پیشنهادات کارشناسان این حوزه بهره خواهیم برد.
وی با بیان اینکه در این حوزه با مباحث مربوط به جمعیت و مسائل دینی سر و کار داریم که بسیاری از این مطالب دینی و معنوی انسان را به سوی هدایت و کمال سوق‌می دهد، اظهار کرد: همچنین، در حوزه سلامت بحث مسائل تجربی وجود دارد که باید عینیت داشته و ثابت شود. بحث مربوط کردن مسائل به دین نیز بحث مهمی است که با اعتقادات مردم سر و کار دارد و اگر نتوانیم به سؤالات جامعه پاسخ دهیم، این امر باعث ایجاد شبهه خواهد شد.
علامه با بیان اینکه در حوزه سلامت نگاه‌های متفاوتی همچون نگاه غربی و پوزیتیویستی و نیز نگاه دینی و قرآنی و ... به انسان و سلامت وجود دارد، افزود: اسلام در مقوله انسان و سلامت حرف‌های بسیاری دارد که البته بررسی این نکات و نقطه نظرات اسلامی باید به صورت روشمند انجام شود و اگر این کار به درستی انجام شود، می‌توان از این نکات برای استنباط و اجتهاد دینی نیز بهره برد.
قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در ادامه با اشاره به دورنمای این کمیسیون بیان کرد: کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی در نظام سلامت با عنایت به اسناد بالادستی و رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حرکت در مرزهای دانش، نیل به مرجعیت علمی و بهره برداری از آموزه‌های اسلامی در اصلاح سبک زندگی، چشم‌انداز خود را زمینه‌سازی جهت ایجاد نگرشی کل‌نگر، فراگیر، اسلامی و قرآن‌بنیان به ابعاد سلامت انسان با رویکرد میان‌رشته‌ای، مسئله‌محور و مبتنی بر روشمندی قرار داده است.
وی افزود: کمیسیون درصدد است ملزومات ایجد نظام حکمرانی علمی در این موضوع میان‌رشته‌ای را با مدیریت و راهبری پژوهش‌های اسلام و سلامت بر مبنای نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای از طریق تدوین مبادی، مبانی، رویکردها و ابزارهای روشی مطالعات و همچنین، احصا، تنقیح و طبقه‌بندی منابع مطالعات، فراهم کرده و با ایجاد الگو و بستر مناسب برای گفت‌وگوی مشارکتی میان صاحب نظران علوم اسلامی، علوم سلامت و علوم روشی، زمینه لازم برای فرضیه‌سازی و ارائه نظریات خرد و کلان را به منظور حل مسائل جامعه در ابعاد مختلف سلامت بر مبنای این منابع اسلامی ممکن است، مهیا کند.
علامه تصریح کرد: هدف کمیسیون نیز آن است که با سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های مناسب، از سویی در بهره‌برداری حداکثری از آموزه‌های ناب اسلامی در عرصه سلامت کوتاهی نشود و از سوی دیگر گزاره‌ای بدون بررسی‌های دقیق و روشمند به نگرش دینی در حوزه سلامت منتسب نشود و نیز نظریه‌ای بدون قابلیت سنجش، آزمون‌پذیری و امکان مداخله و ارزیابی در نظام سلامت جامعه ورود نیابد و بر این اساس، نهایت تلاش و دقت لازم به عمل آید تا از تمامی منابع دینی و علوم مربوط به آن و دستاوردهای روزآمد علمی و دانشی بشر در این راستا به صورت تدریجی، مستمر، پویا و روشمند استفاده شود.
وی در ادامه در رابطه با سند راهبردی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی نیز با بیان اینکه پیش‌نویس این سند راهبردی از اسفندماه سال گذشته آماده شده و پس از طی مراحل مربوط به خود و أخذ پیشنهادات و نقطه نظرات کارشناسان، در جلسه کمیسیون بررسی خواهد شد، گفت: پس از این مرحله، پیش‌نویس نهایی سند برای اعضای کمیسیون ارسال‌می شود که در این راستا نیز جلسه کمیسیون را پس از طی این مراحل در اول تیرماه برگزار‌ می‌کنیم که در صورت تصویب در کمیسیون، سند راهبردی برای تأیید و تصویب نهایی به شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور ارسال‌ می‌شود.
علامه در ادامه با اشاره به طرح نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای نیز با اشاره به اینکه جامعیت این طرح به این دلیل است که محورهای اصلی و بخش‌های جامع در آن دیده شده است، تصریح کرد: البته این طرح نیز نیاز به تکمیل و صلاح دارد و همه کارشناسان و صاحب نظران ‌می‌توانند با ارسال نظرات و پیشنهادات خود ما را در تکمیل و اصلاح طرح یاری کنند. امیدوار هستیم تا با دستیابی به نقشه جامع مطالعات اسلام و سلامت در پاان سال 1399 بتوانیم گام خوبی در این مسیر برداریم.
قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی ضمن تشریح مباحث مربوط به این نقشه جامع، به طرح سامانه جامع مطالعات اسلام و سلامت با رویکرد میان‌رشته‌ای اشاره و اظهار کرد: طرح اولیه سامانه به سرانجام رسیده و برنامه مربوط به روابط قسمت‌های مختلف سامانه نیز تا پایان تیرماه انجام ‌می‌شود. همچنین، مکاتباتی با مرکز IT وزارت بهداشت انجام شده که با انجام برنامه‌های مربوط به این بخش، شرکتی معتبر طی یک مناقصه نسبت به تکمیل سامانه اقدام کرده و بتوانیم تا پایان سال 99 علاوه بر بهره‌گیری از امکانات مختلف سامانه، بتوانیم تا مقالات مورد نیاز را به زبان‌های مختلف در آن بارگذاری کنیم.
در پایان این مراسم، طی برنامه‌ای با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور و سیدرضا میرعظیمی، مدیر مرکز هماهنگی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم از طرح‌های کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی رونمایی شد.
حجت‌الاسلام حمید محمدی طی سخنان کوتاهی در این بخش با بیان اینکه سند راهبردی کمیسیون به زودی در صحن شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور مطرح و به تصویب خواهد رسید، گفت: خوشبختانه زیرساخت‌های خوبی در این رابطه در وزارت بهداشت فراهم شده است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور افزود: همچنین، سامانه بسیار خوبی نیز در این رابطه ایجاد شده است که مجموعه تمامی این تلاش‌ها این نوید را‌ می‌دهد که به توفیق الهی مطالعات حوزه سلامت آینده‌ای درخشان خواهد داشت. امیدوار هستیم تا جامعه پزشکی کشور نیز از این دستاوردها به خوبی بهره‌برداری کند و این مطالعات در اختیار تمامی مخاطبان و علاقه‌مندان در جهان اسلام و حتی جهان غیراسلامی نیز قرار گیرد.
سیدرضا میرعظیمی، مدیر مرکز هماهنگی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی وزارت علوم نیز در سخنان کوتاهی ضمن تشکر از دست اندرکاران این طرح ها، بر پیشبرد هرچه سریع‌تر این طرح‌های مطالعاتی و نیز مسئله گفتمان‌سازی علمی در این زمینه تأکید کرد.
انتهای پیام

captcha