رونمایی از قرآن منحصربه‌فرد در شب فرهنگ قرآنی کردستان
کد خبر: 3813336
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۳
همزمان با میلاد کریم اهل بیت(ع) در نمایشگاه قرآن رخ داد؛

رونمایی از قرآن منحصربه‌فرد در شب فرهنگ قرآنی کردستان

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ شب فرهنگی استان کردستان شامگاه دوشنبه، 30 اردیبهشت‌ماه، با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و در آن از قرآن منحصر به فرد کتابت شده یکی از هنرمندان کردستانی رونمایی شد.

رونمایی از قرآن منحصربه‌فرد در شب فرهنگ قرآنی کردستان/ دعوت برای حضور در نمایشگاه سال آیندهبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ شب فرهنگی استان کردستان دوشنبه شب، 30 اردیبهشت‌ماه، با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و جمعی از اهالی فرهنگ استان کرستان در نمایشگاه قرآن برگزار شد.
در ابتدای این مراسم حسین عبدالملکی، از قاریان ممتاز استان کردستان، به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت و در ادامه عبید رستمی، مشاور رسانه‌ای مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، به بیان سخنانی پرداخت.

وی با اشاره به اینکه استان کردستان از دیرباز مهد دین و دین‌باوران بوده است، گفت: تدین در ذات مردم کردستان از دیرباز نهادینه بوده است. یک تنیدگی و دین‌باوری بسیار ویژه‌ای در مردم این دیار بوده است و این را در جای جای این دیار و در هنرهای مردمان این سرزمین می‌توان مشاهده کرد. خوشنویسان برجسته و اهل فرهنگ این استان عموماً با قرآن مأنوس هستند. امشب نمونه ارزشمندی از قرآن کتابت شده هنرمند کردستان رونمایی و معرفی خواهد شد.

ملکی با تأکید بر اینکه هنرمندان کردستانی در قرآن‌نویسی و کتابت قرآن از بزرگان کشور هستند، بیان کرد: موسیقی و مذهب جزء لاینفک زندگی مردم کردستان است. هر سال مراسمی در اورامانات برگزار می‌شود که پذیرای صدها هزار نفر از مردم کشور است و تکایا و خانقاه‌های این استان همواره مملو از مردمانی از سراسر کشور بوده است.

وی به همزیستی مسالمت‌آمیز اهل تسنن و اهل تشیع در این استان اشاره و اظهار کرد: این همزیستی نشانه برادری است و تمام کشورها باید این همزیستی را از ایران یاد بگیرند که چگونه در کمال احترام و برابری و برادری با هم زندگی می‌کنند.

در ادامه این مراسم از پوستر هجدهمین نمایشگاه قرآن استان کردستان، که طی روزهای چهارم تا سیزدهم خردادماه برپا می‌شود، رونمایی شد. همچنین رونمایی از پوستر تازه‌های نشر قرآنی از دیگر برنامه‌های این مراسم در این بخش بود. سپس علی‌اشرف زانیار، از هنرمندان خوشنویس استان کردستان، به بیان توضیحاتی در مورد اثر رونمایی شده خود پرداخت.

وی گفت: دو جلد قرآن را در مدت 10 سال کتابت کردم. جلد اول از سال 80 تا 84 طول کشید که 864 صفحه داشت. این قرآن به خط عثمان طه و اعراب‌گذاری ایرانی نگارش یافت.

زانیار تصریح کرد: قرآن دوم را در ماه رمضان سال 91 شروع کردم اندازه این قرآن A3 و کتابت این قرآن در جهان منحصر به فرد است و 365 ورق دارد و 730 صفحه است. این کار با قلم نی کتابت شده و بسیاری شب‌ها تا صبح مشغول نگارش بودم. با یک تراش قلم پنج صفحه می‌نوشتم که هر صفحه به چهار و نیم ساعت زمان نیاز داشت.

در ادامه این مراسم عبدالهادی فقهی‌زاده، رئیس بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن، به بیان سخنانی پرداخت. وی با اشاره به اینکه قرآن کریم استوارترین ریسمان الهی است که وجه مشترک اعتقاد و عشق همه مسلمانان جهان است، گفت: هیچ مسلمان پاک‌باخته‌ای را در گوشه گوشه جهان اسلامی نمی‌توان سراغ گرفت که به قرآن کریم معتقد نباشد یا به آن عشق نورزد. در این مسئله خوشبختانه علی‌رغم کید و مکر دشمنان یکایک امت اسلامی با هم مشترک هستند. کسی نمی‌تواند از هر مذهبی از مذاهب اسلامی ادعا کند که اعتقاد و عشق او به قرآن بیش از دیگران است.

فقهی‌زاده افزود: خرسندیم که کردستان یکی از عزیزترین اعضای پیکره ایران اسلامی با عشق به این دو جنبه، خود را یکی از اعضای پیکره منسجم کشور عزیزمان ایران و جهان اسلام تلقی می‌کند. دیگر ایرانیان از سایر استان‌ها هم همین نگاه را دارند.

وی با تأکید بر اینکه به خطه کردستان به مثابه یک خطه قرآنی و فرهنگی می‌نگرد، بیان کرد: شاهد بَیّن این ادعا هم این است که در درازنای تاریخ، برجستگانی از دانشوران و دانشمندان قرآنی از این خطه مبارک برخواسته‌اند و گروهی از عزیزترین شهیدان کشور در ماه مبارک رمضان در این استان به شهادت رسیدند. به یاد می‌آورم که برادر عزیز دکتر «جلالی زاده» پیش از این گفته بودند برادر شهید عزیزشان در حین تلاوت قرآن کریم در ماه مبارک رمضان شربت شهادت را نوشیده است. شهید «ملامحمدشیخ الاسلام» از مفاحر برجسته ملی نیز شهید دیگری از این دیار است که در ماه مبارک رمضان به شهادت رسیدند و نمونه‌های دیگری از این دست بسیار زیاد است.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: در کنار هنرمندانی از خطه کردستان که عشق و اخلاص دینی در آنها موج می‌زند و کلامشان از دل بر می‌خیزد، فراوان تلاش شده است تا کردستان را از جهت دینی و روحی و عاطفی از ایران عزیز جدا کنند و نخستین کسانی که با این بدخواهی دشمنان مقابله کرده‌اند عزیزان کردستانی بودند.

فقهی‌زاده با اشاره به اینکه قرآن کریم ما را به وحدت فرامی‌خواند، بیان کرد: در آیاتی که در طلیعه این برنامه تلاوت شد، آمده است که همه کسانی که محمد(ص) را رسول خدا می‌دانند، در هر مذهبی که باشند دست‌کم باید دو ویژگی داشته باشند. اول اینکه فریب خنده‌های مکارانه دشمنان را نخورند و با آنها از سر ستیز در بیایند و دوم اینکه به هم مهرورزی کنند؛ گرچه سلیقه‌های متفاوت داشته باشند.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: چه بزرگانی از کردستان و غیر کردستان و از ایران و مصر و ترکیه و پاکستان بر همین گرایش زیسته‌اند و با همین عقیده درگذشته‌اند و آرمان بلند آنان وحدت دینی و انسجام اسلامی بوده است.

وی اظهار کرد: من به عنوان کوچکترین خدمتگزار قرآن در گوشه‌ای از وزارت ارجمند فرهنگ و ارشاد اسلامی خرسند هستم، همدلی در این جلسه موج می‌زند، نگرش مثبت و خیرخواهی برای یکدیگر موج می‌زند و همه را در صف مقابله با دشمن مشاهده می‌کنیم. بسیار خرسندم که در راه اعتلای آرمان‌های بزرگ دینی از جمله خیرخواهی‌های مشترک برای اسلام و همدلی برای پیشرفت امت اسلامی در کنار هم تنفس می‌کنیم. به نام قرآن و برای قرآن نفس می‌کشیم و امید داریم بر این خط سیر همچنان حرکت کنیم و تا پایان عمر خدمتگزار مفاهیم متعالی قرآن باشیم.

فقهی‌زاده در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مراسم شب فرهنگی استان کردستان بیان کرد: از بدو ورود تصور می‌کردم در کردستان عزیز تنفس می‌کنم و امیدوارم در سال دیگر به حول الهی کردستان به عنوان یکی از مهمانان ویژه ما در بیست و هشتمین نمایشگاه قرآن در کنار استان‌های دیگر حضور داشته باشد.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن با اشاره به اینکه امسال برای نخستین بار چنین تجربه‌ای داشته است و 10 استان از سراسر کشور را برای حضور در نمایشگاه دعوت کرده‌ایم، گفت: اگر حضور کردستان را در این جلسه به عنوان مهمان ویژه تلقی کنیم 11 استان خواهد شد. البته امیدوارم سال آینده این استان به صورت مستقل و در سراسر نمایشگاه حضور داشته باشد.

در ادامه با حضور معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران فرهنگی استان کردستان از قرآن کتابت شده به قلم استاد علی‌اشرف زانیار رونمایی شد.

همچنین، در بخش دیگری از این مراسم از فعالان قرآنی استان کردستان تجلیل شد که اسامی آنان به این شرح است: «عبدالرحمن یعقوبی»، مدیر نشر احسان، «زینب رضایی»، حافظ کل قرآن کریم، «سیدمصطفی حسینی»، حافظ کل قرآن کریم، «سیدعباس حسینی»، از قاریان پیشکسوت استان کردستان، «عبدالرحمن امام قلی»، قاری ممتاز استان کردستان، «فرید عزت پور» از پیشکسوتان قرآنی استان کردستان، «حسین عبدالملکی»، قاری ممتاز استان کردستان، «علی اشرف زانیار»، از خوشنویسان و کاتبان کلام وحی در استان کردستان و «حسینی»، از مجریان صداوسیمای استان کردستان.

سپس، عبدالرحمن امام قلی، قاری ممتاز استان کردستان، به تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید پرداخت که مورد تشویق حاضران قرار گرفت.

انتهای پیام 

captcha