جشنواره رسانه‌های دیجیتال فرصتی برای شناخت فرهنگ اقوام
کد خبر: 3813779
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
فریدونی بیان کرد:

جشنواره رسانه‌های دیجیتال فرصتی برای شناخت فرهنگ اقوام

گروه فناوری اطلاعات ــ دبیر بخش اقوام و فرهنگ ملی و محلی یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال با اشاره به دریافت 60 اثر در حوزه قومی و استانی، این جشنواره را فرصتی برای شناخت فرهنگ اقوام در راستای دستیابی به همبستگی ملی دانست.

جشنواره رسانه دیجیتال فرصتی برای شناخت فرهنگ اقوام در راستای همبستگی ملیعلی فریدونی، دبیر بخش اقوام و فرهنگ ملی و محلی یازدهمین جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال در گفت‌وگو با ایکنا؛ کارویژه‌های این بخش از جشنواره را تشریح و اظهار کرد: وظیفه اصلی ما در این بخش پرداختن به نکات محتوایی رسانه‌های دیجیتال، پایگاه و شبکه‌های اجتماعی در مورد اقوام و فرهنگ است.
 
فریدونی افزود: بر این اساس آثار ارسالی به این جشنواره مورد غربالگری اولیه قرار می‌گیرد و آثار برتر با توجه به محور‌های ارائه شده در جشنواره مورد تأیید قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه براساس آمار اولیه تا کنون ۶۰ اثر به این بخش از جشنواره ارسال شده است، گفت: هنوز آمار دقیقی در مورد پایگاه‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی که در زمینه اقوام و فرهنگ‌ها تولید محتوا کرده باشند، وجود ندارد؛ با این حال اگرچه تعداد آثار رسیده به این جشنواره مناسب است، اما باید در این حوزه کار‌های بیشتری انجام شود.

وی پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی اقوام را اهداف این بخش در جشنواره رسانه‌های دیجیتال دانست و تصریح کرد: پرداختن به مسائل فرهنگی و اجتماعی در استان‌هایی با ویژگی قومی غالب به ویژه استان‌های مرزی سیستان‌و‌بلوچستان، آذربایجان‌غربی، کردستان و گلستان، توجه به حوزه موسیقی، آیین‌ها و آداب و رسوم با تکیه بر شاخص‌های همبستگی و وحدت ملی از جمله برنامه‌های ما در این بخش است.

وی تأکید کرد: باید به موضوع اقوام توجه بیشتری شود چرا که شناخت لازم از فرهنگ و آداب آن‌ها همبستگی ملی را تقویت می‌کند، این جشنواره نیز باید آگاهی و دانش لازم را در حوزه اقوام زیاد کند.

فریدونی بیان کرد: ایران کشوری با تنوع فرهنگی بالاست، تنوع اقلیمی و جغرافیایی زیاد، تنوع آیینی به وجود می‌آورد. این یک امتیاز بسیار مهم برای کشور است اما باید مراقب بود که از این تنوع و تکثر آسیب نبینیم. خوشبختانه آنچه که ما در قالب وحدت ملی ایرانی – اسلامی داریم این است که در کلیات هیچ مشکلی نداشته و از گذشته‌ها همزیستی مسالمت‌آمیزی بین اقوام و فرهنگ‌های ایرانی وجود داشته است.

وی تأکید کرد: نکته مهم این است که باید به نماد‌ها و ویژگی‌های فرهنگی و آیینی توجه شود تا شناخت‌ها نسبت به هم افزایش پیدا کند. این مهم از طریق جشنواره‌ها میسر است؛ از این نظر معاونت فرهنگی وزارت ارشاد در جشنواره‌های رسانه‌های دیجیتال، موضوعی به نام اقوام را گنجانده است تا از ابزار‌های نوین برای شناخت میدانی استفاده کند.
 
وی یادآور شد: برای حوزه اقوام در زمینه ایده‌پردازی، تشویق و تسهیلات باید فعالیت بیشتری انجام شود چرا که این موضوع از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.
 
انتهای پیام
captcha