موزه ملی قرآن اسیر ضوابط حفاظتی شده است
کد خبر: 3813781
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۴
کارگر تصریح کرد:

موزه ملی قرآن اسیر ضوابط حفاظتی شده است

گروه جامعه ــ مدیرکل موزه‌ها با تأکید بر اینکه نام موزه ملی قرآن بسیار سنگین است و مردم توقع کار شاخص قرآنی در این حوزه دارند، اظهار کرد: موزه ملی قرآن اسیر ضوابط حفاظتی شده است و این امر در شأن کشور ما نیست.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌ ـ تاریخی سازمان میراث‌ فرهنگی، در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تبیین توضیحاتی درباره چرایی فعال نبودن موزه ملی قرآن در گستره کشورهای اسلامی و در قامت موزه ملی پرداخت و اظهار کرد: زمانی که مرحوم حسن حبیبی تصمیم به احداث موزه ملی قرآن گرفت نیز پیشنهادهایی مطرح شد تا این موزه در غالب هنرهای قرآنی فعالیت کند، اما این امر رخ نداد. موزه ملی قرآن باید مجموعه‌ای کامل از بهترین و فاخرترین قرآن‌هایی باشد که ایرانیان نوشته‌اند، ولی تاکنون این اتفاق در موزه ملی قرآن رخ نداده و آثار قرآنی در موزه‌های مختلف پراکنده هستند، در حالی که اعتبار خوبی برای خریداری آثار قرآنی از سایر کشورها در نظر گرفته شده و تعدادی نیز خریداری شده است، اما آنچه در شأن موزه ملی قرآن بود محقق نشد.

وی به موقعیت مکانی ویژه موزه ملی قرآن و کاخ مرمر واقع در تقاطع خیابان‌های امام خمینی و ولیعصر(عج) و مشکلاتی که به لحاظ حفاظتی برای این موزه وجود دارد اشاره و بیان کرد:‌ با وجود اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به ساختمان دیگری منتقل شده است، هنوز محدودیت‌های زیادی برای این موزه اعمال می‌شود.

کارگر ادامه داد: واقع شدن موزه ملی قرآن به لحاظ مکانی در منطقه‌ای امنیتی سبب شده تا مسائل حفاظتی با جدیت بیشتری دنبال و منجر به وضع برخی قوانین شود. با این حال می‌توان تمهیداتی را در نظر گرفت که ضمن رعایت مسائل امنیتی، بازدید از موزه نیز به شکل بهتری انجام شود.

کارگر تصریح کرد: پیشنهاد و درخواست ما این است که مسئولیت موزه ملی قرآن و کاخ مرمر به سازمان میراث فرهنگی واگذار و به یک موزه تبدیل شود. این دو موزه می‌توانند به نقطه گردشگری تبدیل شوند و محل رجوع بسیاری از بازدیدکنندگان داخلی و خارجی باشند. در چنین شرایطی سازمان میراث فرهنگی  نیز انگیزه بیشتری برای تقویت این موزه به لحاظ محتوا دارد.

کارگر با اشاره به اینکه سپاه موضوع امنیت این منطقه را برعهده دارد، گفت:‌ سایر موزه‌ها طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه فعال هستند، اما موزه ملی قرآن به دلیل اینکه زیر نظر سازمان میراث فرهنگی اداره نمی‌شود، در این دو روز، که می‌تواند محل رجوع بسیاری از بازدیدکنندگان باشد، تعطیل است.

وی با تأکید بر اینکه نام موزه ملی قرآن بسیار سنگین است و مردم توقع کار شاخص قرآنی در این حوزه دارند، اظهار کرد: موزه ملی قرآن اسیر ضوابط حفاظتی شده است و این امر در شأن کشور ما نیست.

وی در زمینه چرایی برگزار نشدن نمایشگاه‌های قرآنی از سوی این موزه در کشورهای اسلامی نیز گفت: باید پیشنهاداتی از سوی کشورهای اسلامی وجود داشته باشد تا ما برای برپایی نمایشگاه اقدام کنیم، اما معمولاً کشورهای اسلامی در این زمینه تبحر کافی ندارند.

انتهای پیام

 

captcha