رسم متفاوت مسلمانان گینه در افطاری دادن
کد خبر: 3814117
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
رمضان در گینه کوناکری/

رسم متفاوت مسلمانان گینه در افطاری دادن

گروه فرهنگی- دانشجوی علوم قرآن و حدیث اهل گینه گفت: رسم ما در افطاری دادن اینطور نیست که از میهمان دعوت کنیم تا برای صرف افطار به منزلمان بیایند، بلکه هر چند شب که مقدور باشد غذا طبخ کرده و در هنگام افطار به منزل اقوام و خویشان می‌بریم.

رسم متفاوت مسلمانان گینه در افطاری دادنگینه کوناکری کشوری در شمال غربی آفریقا است. حدود ۸۵ درصد جمعیت این کشور مسلمان هستند که اغلب آن‌ها اهل سنت و پیرو مذهب مالکی و تعدادی نیز شیعه هستند. اولین شیعیان این کشور مهاجرانی از لبنان بودند که از سال ۱۹۰۷م. وارد این کشور شدند و بیشتر فعالیتشان متمرکز بر فعالیت‌های اقتصادی بود. فعالیت تبلیغی شیعیان در این کشور از حدود سال ۱۹۹۱م. آغاز شد. مبلغان تشیع در این کشور برخی از شیعیان لبنانی و سیرالئونی بودند.
آمینا تاجن، دانشجوی علوم قرآنی جامعه المصطفی العالمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: سه شبانه روز سفر هوایی را باید طی کنم تا به مشهد برسم. از سال 94 برای تحصیل به ایران آمده‌ام و هم اکنون در مقطع کارشناسی علوم قرآن و حدیث جامعه المصطفی العالمیه مشهد به دور از همسر و خانواده مشغول به تحصیل هستم.
وی در خصوص آداب و رسوم مسلمانان گینه در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: شیعیان گینه کوناکری پس از اقامه نماز و صرف افطار در حسینیه‌ها گرد هم می‌آیند و به جزء خوانی قرآن و قرائت دعای افتتاح می‌پردازند که در طول ماه مبارک رمضان سی جزء قرآن قرائت می‌شود.
تاجن با اشاره به آداب غذایی در ماه رمضان ادامه داد: غذای سحر و افطار متفاوت است. پرطرفدارترین و رایج‌ترین غذا در هنگام افطار بین مردم کشورم سه نوع غذای مخصوص به نام‌های طوری، فوتی و بویکی است.
دانشجوی علوم قرآن و حدیث تصریح کرد: رسم ما در افطاری دادن اینطور نیست که از میهمان دعوت کنیم تا برای صرف افطار به منزلمان بیایند، بلکه هر چند شب که مقدور باشد غذا طبخ کرده و در هنگام افطار به منزل اقوام و خویشان می‌بریم.
وی اظهار کرد: سنت حسنه افطاری برای ما بسیار اهمیت دارد، لذا علاوه بر اقوام و خویشان نیز برای همسایگان، بیوه زنان و افراد بی‌بضاعت براساس وسعت مالی نیز هر شب تدارک افطاری دیده می‌شود.
تاجن در خصوص برگزاری نمایشگاه قرآن در گینه بیان کرد: نمایشگاه قرآن در پایان ماه دسامبر و اوایل ماه ژانویه به مدت دو هفته و تنها در پایتخت گینه با کیفیت مطلوب و قابل قبول برگزار می‌شود.
این دانشجوی علوم قرآن و حدیث افزود: در نمایشگاه قرآن محصولات قرآنی از جمله نرم‌افزارها معرفی و در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد. همچنین رونمایی از کتاب‌های جدید در حوزه قرآن و علوم دینی نیز انجام می‌شود.

جای خالی جشنواره غذایی در نمایشگاه قرآن
وی ادامه داد: غرفه عفاف و حجاب با معرفی و ارائه محصولات عفاف و حجاب نیز فعال است، ضمن اینکه غرفه ویژه کودک و نوجوان همانند نمایشگاه مشهد برای آموزش مفاهیم قرآن به شیوه کودکانه برپا می‌شود.
تاجن برگزاری جشنواره غذایی را از دیگر برنامه‌های پرمخاطب در نمایشگاه قرآن گینه برشمرد و اظهار کرد: غذاهای بومی و محلی گینه در طول مدت برپایی نمایشگاه طبخ و به فروش می‌رسد که جای چنین جشنواره‌ای که بخشی از فرهنگ و رسوم مردم بومی آن منطقه را مطرح می‌کند در نمایشگاه قرآن مشهد خالی است.

عید فطر در گینه کوناکری
در ادامه ابراهیم، دانشجوی علوم قرآن در جامعه المصطفی از گینه کوناکری اظهار کرد: قبل و بعد از افطار برگزاری محافل قرآنی از جمله قرائت و تفسیر جزء مهمترین مراسمات در ایام ماه مبارک رمضان است
وی در خصوص آداب و رسوم مسلمانان در ایام عید فطر در این کشور افزود: عید فطر در بین مسلمانان گینه مانند سایر مسلمانان با اقامه نماز عید آغاز می‌شود. بعد از نماز کودکان عیدی گرفته و سپس برای دیدار از اقوام و دوستان به منازل یکدیگر می‌روند. ما سه روز عید فطر را جشن می‌گیریم.
این دانشجوی علوم قرآن در جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: با اشاره به اینکه یک میلیون شیعه در کشور گینه زندگی می‌کنند، افزود: برگزاری مراسم ولادت و شهادت ائمه اطهار را در طول سال داریم، ضمن اینکه به برگزاری مراسم عزاداری عاشورا و اربعین اهمیت خاصی داده می‌شود.

انتهای پیام

captcha