تفسیر «درّ منظوم» اثری که نگارش آن 10 سال به طول انجامید/نگاهی قرآنی به مباحث روز
کد خبر: 3814245
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۵

تفسیر «درّ منظوم» اثری که نگارش آن 10 سال به طول انجامید/نگاهی قرآنی به مباحث روز

گروه ادب ــ حجت‌الاسلام والمسلمین قادر فاضلی، نگارنده «درّ منظوم» گفت: نگارش این اثر حدود ۱۰ سال زمان برده است. این اثر را در مسجدالحرام آغاز کردم و در زیارت خانه خدا هم آن را به اتمام رساندم.

تفسیر «درّ منظوم»؛ اثری که نگارش آن 10 سال به طول انجامید
حجت‌الاسلام والمسلمین قادر فاضلی در گفتگو با خبرنگار ایکنا، درباره تفسیر «درّ منظوم» اظهار کرد: این تفسیر، اولین تفسیر جامع قرآن کریم است که از (ب) بسم الله تا (س) والناس تفسیر شده و تفسیر به خود قرآن است یعنی تفسیر قرآن با قرآن است.
وی افزود: این اثر شامل ۶۰ هزار بیت است و تا جایی که اطلاع دارم تفسیری همانند آن وجود ندارد. البته تفسیر صفی علیشاه نیز مختصر است و آیات را به شعر ترجمه کرده و فقط آیات عرفانی تفسیر شده است و در آن تفسیر منظوم آیات کلامی، فلسفی و... نیست. در حد بضاعتم این تفسیر را به پایان بردم که در ۱۰ جلد منتشر خواهد شد و اکنون سه جلد آن آماده چاپ است.
فاضلی ادامه داد: برخی ترجمه‌های منظوم از قرآن وجود دارد، اما به نظرم ترجمه این ظرفیت را ندارد و در تفسیر این امکان هست. تفسیر «در منظوم» تفسیر جامعی است و آیات عرفانی هم در آن پررنگ‌تر است. در عصر حاضر دو موضوع عرفان و سیاست خودنمایی می‌کند و با توجه به اینکه در حوزه عرفان بیش از ۱۰ هزار مکتب عرفانی وجود دارد، در این تفسیر بر قرآن تکیه کرده‌ام.
وی اظهار کرد: تفسیر «درّ منظوم» یک تفسیر ادبی، عرفانی، فقهی و کلامی نیست مثل قرآن که آیات گوناگون در موضوعات گوناگون دارد با آهنگ قرآن پیش رفته و در مواردی که آیات بار اخلاقی داشته تفسیر اخلاقی شده و در مواردی که بار اعتقادی داشته تفسیر اعتقادی شده الی آخر و به نوعی تفسیر چندوجهی است.
تفسیر «درّ منظوم» اثری که نگارش آن 10 سال به طول انجامید
فاضلی عنوان کرد: در واقع وقتی در منظوم را مطالعه می‌کنیم گویی تفسیر المیزان را به شعر می‌خوانیم تنها تفاوتی که با تفسیر المیزان دارد این است که مواردی در این تفسیر وجود دارد که در المیزان نیست، مثلاً بحث عرفان‌های نوظهور در زمان مرحوم علامه وجود نداشته و مباحث عرفانی که مطرح می‌شود در ذیل آن، نقد عرفان‌های نوظهور و بیان عرفان اسلامی و قرآنی وجود دارد، در زمینه مباحث سیاسی به موضوعات سیاسی روز، بحث‌های نظیر موضوع حزب الله لبنان و غزه پرداخته شده و مزیتی که «درّ منظوم» به سایر تفاسیر دارد این است که به مسائل روز می‌پردازد.

وی تصریح کرد: تفسیر «درّ منظوم» هم از جهت ظاهری با توجه به ادبی و شعری بودن و هم پرداختن به مسائل روز، یک تفسیر جدید است که ۱۰ جلد بوده و آماده چاپ است که بدلیل مشکلات مالی ناشر و مسائل مربوط به کاغذ در حال حاضر سه جلد در نمایشگاه قرآن عرضه شده و تا پایان سال نیز هفت جلد دیگر به چاپ خواهد رسید.

انتهای پیام
captcha