خط‌ خوردگی‌ در تلویزیون آن‌هم به دلیل ناشی‌گری
کد خبر: 3814269
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵

خط‌ خوردگی‌ در تلویزیون آن‌هم به دلیل ناشی‌گری

یک تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون با اعتقاد بر اینکه برنامه سازی در تلویزیون به بیراهه رفته است، اظهار کرد: تلویزیون باید از ریشه، کار را درست کند و به برنامه‌سازانی میدان دهد که دغدغه فرهنگی دارند. سایر ارکان برنامه هم با این وجود درست انتخاب و مدیریت می‌شوند. این خطاها و خط خوردگی‌هایی که در تلویزیون اتفاق می‌افتد، از ناشی‌گری در برنامه‌سازی است.

به گزارش ایکنا، ایسنا نوشت: امیرحسین خرمشاهی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره سازوکار جدید تلویزیون برای تشدید سختگیری‌ها در به کار بردن زبان فارسی و همچنین نظام تشویق و تنبیه دقیق برای مجریان در این زمینه، با اعتقاد بر اینکه تلویزیون اگر کار اجرا را به مجریان خود واگذار کند و از مجری بازیگرهایی که ادای مجری را درمی‌آورند فاصله بگیرد قطعاً محکم‌تر مورد چالش واقع خواهیم شد و از طرفی گله‌ها هم از ما کمتر خواهد بود.

او با بیان اینکه ساخت برنامه‌های زنده و تولیدی در تلویزیون با مسائل زیادی همراه بوده است، یادآور شد: در بخش تولیدی وضعیت خروجی برنامه‌ها مشخص است و قطعاً اگر اشتباهی رخ دهد، اصلاح خواهد شد، اما در ارتباط با پخش زنده، متأسفانه خیلی برای نیروهای خودمان ارزش قائل نشده‌ایم. مجریان برند و صاحب سبک را دلشکسته کرده‌ایم و آن‌ها خانه‌نشین هستند. اگر هم مجریان جدید وارد کردیم اصول رسیدن به برنامه مطلوب را رعایت نکردیم. مجری باید حتماً در حوزه اجرایش تحصیلات متناسب با برنامه‌ای که انتخاب می‌شود داشته باشد؛ دوره‌هایی را گذرانده باشد و کار اول در رسانه را با گزارشگری شروع کند، ادبیات رسانه را بداند و بعد متناسب با پیشرفت خود او، فرصت‌های جدید داده شود، شاید یک فرصت برای مجری ۱۰ سال یا ۱۵ سال دیگر باشد.

 

این برنامه‌ساز آفت‌هایی که این روزها به زبان فارسی لطمه می‌زند را این یکی از هزار دغدغه در تلویزیون دانست و تصریح کرد: علت این است که ما اشکال‌هایی را تکرار می‌کنیم و به نسل نوجوان و جوان جامعه انتقال می‌دهیم که آن شأن و منزلت را ندارند و قاعدتاً زبان فارسی هم یکی از مواردی است که بیشتر به چشم می‌آید. در پشت صحنه اتفاقاتی می‌افتد که بعدها منجر به بروز مشکلاتی می‌شود و در نهایت اینکه به خاطر نبوده نیروی کاری مناسب افراد جایگاه جدیدی پیدا می‌کنند که نباید در آن جایگاه باشند و این خود موجب زایش مشکلات بعدی می‌شود.

خرمشاهی با بیان اینکه ما در حوزه تهیه‌کنندگی و برنامه‌سازی زیاد به بیراهه رفته‌ایم، اظهار کرد: وقتی که برنامه‌ساز دغدغه فرهنگی نداشته باشد، همین اتفاقات می‌افتد. چندی پیش یکی از دوستان از من گله‌مند بود که چرا ما در برنامه به سمت هنرپیشه‌های مطرح و یا افراد مطرح در اینستاگرام نمی‌رویم تا برنامه‌مان دیده شود! باید بگویم من ۲۷ سال است همچنان در عرصه برنامه‌سازی می آموزم و به این نرسیدم که دیده شدن به هر قیمتی تنها گزینه من باشد. امیدوارم آن روز هم نیاید که سوژه‌های من به آنجا برسد که به دنبال شاخ‌های اینستاگرامی بروم، بعد فردا روزی هم ببینم آن چیزی که می‌خواستم اتفاق نیفتاده و بعد هم به حوزه سنت، رسانه، فرهنگ، اخلاق، جامعه و خانواده یک دهن کجی کنم و بگویم که مقصر نبودم، بچه‌های هماهنگی فلانی را دعوت کردند.

این تهیه‌کننده با تاکید بر اینکه اگر برنامه‌ساز دغدغه فرهنگی نداشته باشد، برنامه متریال درستی نخواهد داشت، یادآور شد: در حال حاضر برای فکر هزینه نمی‌شود آن چیزی که الان ارزان است فکر است!

خرمشاهی گفت: تلویزیون باید به برنامه‌سازانی میدان دهد که دغدغه فرهنگی دارند. تلویزیون باید از ریشه کار را درست کند. سایر ارکان برنامه هم با این وجود درست انتخاب و مدیریت می‌شوند و ما شاهد این اتفاقات نخواهیم بود. وقتی برای جایگاه برنامه‌ساز ارزش قائل نمی‌شویم و هر کسی مشارکتی پول با خود به همراه می‌آورد قطعاً نیروی درستی انتخاب نمی‌شود و شاهده خطاهایی می‌شویم که بارها در تلویزیون اتفاق افتاده است و این خطاها و خط‌خوردگی‌هایی که اتفاق می‌افتد از ناشی‌گری در برنامه‌سازی است.

وی در پایان درباره‌ی افرادی که به هر طریقی به عنوان مجری در تلویزیون دیده می‌شوند، گفت: شاید برخی مجریانی که ما گله‌مند ادبیاتشان هستیم خیلی مقصر نباشند. به هر حال جویای نام و در رویاهایشان به دنبال چیزهایی هستند. فکر می‌کنیم اگر به رسانه بیایند و ادای فلان مجری را در بیاورند همه چیز تمام است در حالی که اجرا این نیست. اجرا دنیایی است که در آن یک اقیانوس یکسان وجود دارد و برای آن باید وقت گذاشت و باید نیرو تربیت کرد، ضمن اینکه از نیروهای قوی استفاده کرد تا مجریانی که صاحب سبک هستند، فرزند رسانه هستند، دوباره برگردند. رسانه برای این حوزه ریش سفیدی می‌خواهد.

امیرحسین خرمشاهی تهیه کننده قدیمی تلویزیون این روزها برنامه «یه روز تازه» را در شبکه پنج سیما که یک برنامه صبحگاهی است، می‌سازد.

انتهای پیام

captcha