حماسه 3 خرداد الگوی پیروزی در همه عرصه‌هاست/ روز قدس؛ نماد وحدت و اراده امت اسلامی
کد خبر: 3814298
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
آیت‌الله موحدی کرمانی:

حماسه 3 خرداد الگوی پیروزی در همه عرصه‌هاست/ روز قدس؛ نماد وحدت و اراده امت اسلامی

گروه سیاسی ــ خطیب جمعه تهران با بیان اینکه حماسه بزرگ 3 خرداد الگویی برای پیروزی در همه عرصه‌هاست، گفت: وقتی ملتی به داشته‌های خود متکی باشد، پایدار و مقاوم است و ایمان را با عمل صالح همراه کرده و این ملت پیروز همه صحنه‌هاست.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی، امروز 3 خردادماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به فرارسیدن لیالی قدر گفت: در این شب‌ها از خدا چه بخواهیم؟ به نظر من باید از خدا بخواهیم حالت تقوا و توبه به ما عنایت فرماید و همت‌مان فقط این باشد که دعاهارا بخوانیم. شرط اصلی توجه به مضامین این دعاهاست. در لیالی قدر بکوشیم حال توبه و رجوع الی الله داشته باشیم و وضع و حال‌مان را بنگریم و به خود بیاییم.

موحدی کرمانی خطاب به رئیس قوه قضائیه گفت: به شما به عنوان یک نیروی تازه‌نفس، انقلابی و ولایی چند سفارش دارم که با این افرادی که اقتصاد کشور را به هم ریختند از جمله زمین‌خواران، رانت‌خواران، عوامل تولید و توزیع مواد مخدر، غارتگران جنگل‌ها و محیط زیست، عوامل قاچاق کالا به داخل کشور به ویژه مشروبات الکلی، غارتگران آب‌های زیرزمینی برخورد قاطع و انقلابی بشود.

وی با اشاره به 3 خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر گفت: امروز روزی است که حماسه معجزه‌آسای فتح خرمشهر، فصل زرینی را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم زد. خرمشهر در آبان 59 به تصرف بعثی‌ها درآمد و 578 روز در اشغال آن‌ها بود و این شهر را به یک قلعه دفاعی و دژ نفوذناپذیر تبدیل کرده بودند.

موحدی کرمانی اظهار کرد: بعثی‌ها خبرنگاران جنگی را به خرمشهر دعوت کردند و قبل از آزادی خرمشهر از این شهر دیدن کردند و اعلام کردند نفوذ در خطوط دفاعی شهر و شکستن این استحکامات و آزادی خرمشهر از سوی ایران غیرممکن است. صدام، آن مغرور ملعون، با اطمینان گفته بود اگر ایرانی‌ها خرمشهر را فتح کنند، من کلید بصره را به آنان خواهم داد، اما این غیرممکن در پرتو ایمان و مقاومت مردم شجاع و غیور و مبارز ممکن شد و مجاهدان جان برکف پیروزی بر ارتشی که از سوی تمام قدرت‌های بزرگ دنیا تجهیز شده بود غالب شدند و خرمشهر با 19 هزار اسیر، 16 هزار کشته و انبوهی از غنایم جنگی به آغوش کشور بازگشت.

خطیب جمنعه تهران با اشاره به تعبیر امام(ره) مبنی بر اینکه «خرمشهر را خدا آزاد کرد» گفت: این عملیات بهت و حیرت کارشناسان نظامی را به دنبال داشت. آمریکا بعد از 5 روز سکوت در 8 خرداد ناچار به اعتراف شد و اعلام کرد ماشین نظامی ایران اعجاب‌آور بود.

وی با بیان اینکه حماسه بزرگ 3 خرداد یک الگو برای پیروزی در همه عرصه‌هاست، گفت: وقتی ملتی به داشته‌های خود متکی شد، پایدار و مقاوم بود و ایمان را با عمل صالح همراه کرد این ملت پیروز همه صحنه‌هاست.

خطیب جمعه تهران بیان کرد: جمعه آینده روز جهانی قدس است. این روز نماد وحدت و اراده امت اسلامی و روز حمایت از ملتی است که با خون خود به دفاع از قبله نخستین مسلمانان برخاسته و هنوز هم هر جمعه جمعی از آنان از سوی رژیم دژخیم صهیونیستی به خاک و خون کشیده شوند.

وی با بیان اینکه روز قدس متعلق به یک ملت نیست، گفت: این روز مخصوص یک قطعه جغرافیای این کره خاکی نیست بلکه روز تقابل حق و باطل و روز ایستادگی و مقاومت مظلومان عالم در برابر ظالمان و روز ستیز مستضعفان با مستکبران است.

موحدی کرمانی با اشاره به هفته اطعام نیازمندان و اکرام یتیمان گفت: جایگاه انفاق و رسیدگی به ایتام و محرومان بر کسی و پوشیده نیست و این موضوع اهمیت والایی در آمزوه‌های اسلامی و قرآنی دارد. قرآن هرجا که از نماز به عنوان قرب به خدا یاد کرده از انفاق نیز به عنوان خدمت به خلق یاد کرده است. بدون توجه به بندگان خدا قرب به خدا ممکن نیست و کمال آدمی براین اصل استوار است؛ عبادت خدا و کمک به بندگان خدا.

وی اظهار کرد: سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین(ع) رسیدگی به ایتام، فقرا و محرومان جامعه بوده است؛ ترک این ویژگی پیامدهای زیان‌باری دارد. این مسئله در شرایط کنونی اقتصادی که زندگی برای محرومان دشوارتر شده، اهمیت مضاعفی دارد. همه کسانی که تمکنی دارند نباید از این موضع غفلت کنند. امیدوارم با مشرکت مردم مؤمن امور رسیدگی به ایتام و محرومان شتاب بیشتری بگیرد.

بنابراین گزارش آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه اول نماز جمعه تهران با بیان اینکه هدف از روزه پیدایش تقواست، گفت: اگر سرمایه تقوا را در این ماه به دست آوردیم سرافراز و سعادتمندیم اما اگر ماه رمضان بگذرد و روزه نتواند ما را به تقوا برساند وای بر من و امثال من.

وی ادامه داد: گاهی فرد و جامعه خود را در بن‌بست می‌بیند اما قرآن می‌گوید اگر کسی تقوا داشته باشد برای او بن‌بست مفهوم ندارد و از هر دشواری می‌تواند رهایی پیدا کند. گاهی انسان فکر می‌کند اگر فلان کار را بکند به این نتایج می‌رسد اما قرآن می‌گوید اگر انسان تقوا داشته باشد از جایی که فکر نمی‌کند چیزهایی به دستش می‌رسد.

موحدی کرمانی در ادامه به تبیین شخصیت امام علی(ع) پرداخت و گفت: درباره کسی که دشمنانش تا توانستند به او تهمت زدند و اهانت کردند و فضایلش را کتمان کردند و دوستانش هم از ترس لب فروبستند و از فضایلش چیزی نگفتند و در عین حال زمین و آسمان و شرق وغرب از فضایلش پر است چه می‌توان گفت.

خطیب جمعه تهران اظهار کرد: امام علی(ع) شخصیتی است که نه فقط شیعه بلکه اهل سنت و حتی نصرانی‌ها نیز در برابر او خضوع دارند.

وی افزود: امام علی(ع) به مالک اشتر می‌فرماید: «به خودت بفهمان که باید مردم را دوست داشته باشی و اینک که مسئولیت سرزمین وسیع مصر را به تو واگذار می‌کنم مردم را دوست بدار و به آن‌ها نیکی کن». امام علی(ع) با سه واژه «رحمت»، «احسان» و «لطف» به مالک توصیه می‌کنند که به مردم برسد.

موحدی کرمانی بیان کرد: مسئولان نسبت به مردم نیکی کنید و به آن‌ها برسید و مشکل گرانی را حل کنید. در هیمن رابطه می‌بینیم که امام علی(ع) به شخصیت انسان‌های ضعیف، فقیر و فراموش‌شده اهمیت می‌دهند و توجه دارند. این‌هاست که عشق علی(ع) را دردل‌ها مملو می‌کند و این فضیلت‌ها را نباید فراموش کرد.

وی افزود: به حضرت گزارش دادند که عثمان بن حنیف، استاندار بصره، در یک مجلس تشریفاتی با حضور اعیان و اشراف حضور داشته است. امام علی(ع) در نامه‌ای عثمان را مورد عتاب و خطاب قرار داد. البته اعتراض حضرت این نبود که چرا از غذای آنجا میل کردی بلکه می‌فرمایند من فکر نمی‌کردم تو بر سر سفره‌ای حاضر شوی که فقط پولدارها هستند و فقرا حضور ندارند. این‌ها مسائل حیاتی ماست.

موحدی کرمانی ابراز کرد: مسئولان به اقشار ضعیف توجه کنید. مبادا از عنصر خدومی که به انقلاب خدمت کرده و در دفاع مقدس جانباز شده و آسیب دیده بی‌خبر باشید؛ اینها حکومت ما را می‌لرزاند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: امام علی(ع) با زیاده‌خواهان از بیت‌المال برخورد می‌کردند حتی اگر برادرش عقیل باشد. عقیل فقط می‌خواست یک «من» گندم بیشتر از بیت‌المال داشته باشد اما امام علی(ع) با وجود علاقه به برادر به این درخواست اعتنایی نکرد وعدالت را از برادر بیشتر دوست داشت.

وی اضافه کرد: حضرت درباره خراج به مالک دستور می‌دهند: «درآمدها را جمع کن» اما گرفتن مالیات هم حساب دارد و ممیز مالیاتی باید اهل تشخیص باشد و اگر دید فردی واقعاً ضعیف است از او مالیات نگیرد. امام علی(ع) در همین رابطه خطاب به مالک می‌فرمایند: «بیش از اینکه توجه تو به گرفتن مالیات باشد به آباد کردن زمین‌ها و افزایش درآمدها توجه کن. اگر می‌خواهی مالیات حلال به دستت برسد اول امکانات را در اختیار مردم قرار بده که اگر برای گرفتن مالیات فشار بیاوری هم شهر راخراب کردی و هم مردم را ضعیف».

موحدی کرمانی اظهار کرد: درباره تولید در حالات امام علی(ع) بیان شده که ایشان کلنگ می‌زدند و عرق می‌ریختند تا بالاخره به آب می‌رسیدند و بلافاصله قلم و کاغذی می‌خواستند و همان‌جا آن را در اختیار فقرا قرار می‌دادند. آز ان طرف هم حضرت دستورات عجیبی درباره اسراف دارند که متأسفانه در جامعه ما مغفول مانده است.

خطیب جمعه تهران با اشاره به دستور حضرت به مالک مبنی بر اینکه باید با دشمنان مسلمانان بجنگی، گفت: نظام ما چقدر جهاد فرهنگی دارد و چقدر با کسانی که بدخواه و دشمن فرهنگ و دین هستند می‌جنگیم. ما نه تنها نمی‌جنگیم بلکه فرش قرمز هم پهن می‌کنیم و می‌گوییم بیایید فرهنگ اسلام را از مردم بگیرید و جوانان را لامذهب کنید. فضای مجازی مگر الان چه می‌کند؟ من که نگاه نمی‌کنم اما کسانی که نگاه می‌کنند چیزهای عجیب و غریب می‌گویند.

وی افزود: بعضی‌ها می‌گویند ما می‌توانیم آن مسائلی که در فضای مجازی وجود دارد و جوانان را مسموم می‌کند کاری کنیم که در اختیار آنها قرار نگیرد اما من نمی‌دانم چه کسی طرفدار است و روز قیامت چه جوابی می‌دهد.

موحدی کرمانی در ادامه به نمایشگاه کتاب و برخی کتب عرصه شده ضد دینی اشاره کرد و گفت: ما طرفدار مطالعه کتاب هستیم اما مطالعه چه کتابی؟ زمانی که نماینده رهبری در سپاه بودم عده‌ای را فرستادم که ببینند که چه کتاب‌هایی در نمایشگاه عرضه می‌شود. به من خبر دادند کتاب‌های ضد خدا، الحادی، ضد دین، ضد انقلاب و ... هست. مگر شوخی داریم که این کتاب‌ها را در اختیار همگان بگذاریم. مراجع می‌گویند حفظ کتب ضاله حرام است و باید محو شود.

وی اظهار کرد: من به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد می‌دهم اگر می‌خواهید سال آینده نمایشگاه کتاب برگزار کنید دست به کار شوید و به کشورهایی که کتاب‌های‌شان را مانند سیل روانه ما می‌کنند از همین حالا زمانی برای ارسال کتاب اعلام کنید و بگویید ما آن‌ها را مطالعه می‌کنیم و اگر نقاط انحرافی در کتاب شماست، جواب این نقطه انحرافی را تهیه و مکتوب می‌کنیم و به کتاب شما پیوست می‌کنیم و در نمایشگاه عرضه می‌کنیم. اگر می‌خواهید نمایشگاه شما خداپسند باشد راهش این است و اقلا این کار را بکنید.

موحدی کرمانی در ادامه به بیان دیگری از امام علی(ع) به مالک اشاره کرد و گفت: «مگذار آدمی در دلش از تو کینه‌ای داشته باشد. کینه‌ها را از دل مردم بیرون بیاور». طبیعی است مردم مختلفند و عده‌ای طرفدار حکومت هستند و عده‌ای مخالفند و عده‌ای اعتراض دارند. کی و کجا این عقده‌ها باید از دل مردم بیرون بیاید و فردی اگر می‌خواهد با وزیر ملاقات کند و حرفی بزند و درد دل کند راهش چیست؟ از درد ل مردم با خبر شوید و بدانید مشکل مردم چیست.

وی ابراز کرد: من زمانی گفتم هر یک از قوا، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌ها و نهادها نماینده‌ای را معرفی کنند و ساعت و مکانی را مشخص و اعلام کنند و حاضر شوند تا مردم حرف‌هایشان را بیان کنند. چرا این کار را نمی‌کنید؟ جرم ما فقط این است که در نماز جمعه می‌گوییم اما گوش شنوایی نیست. مسئولان حداقل از مقام معظم رهبری یاد بگیرید و یک نفر را معرفی کنید و تا مردم با او در زمان و مکان مشخصی بتوانند حرف بزنند. نگذارید عقده‌ها بماند. ناراحت می‌شوم وقتی مطلع می‌شوم عده‌ای در خیابان جمع شده‌اند و اعتراض می‌کند و شعارهای چنین و چنان می‌دهند. چرا باید چنین باشد.

انتهای پیام

captcha