تمام مشکل ما در اراده است
کد خبر: 3814339
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴
علم‌الهدی:

تمام مشکل ما در اراده است

گروه سیاست و اقتصاد _ امام جمعه مشهد با بیان اینکه تمام مشکل ما در اراده است، گفت: امروز مردم اراده کرده‌اند برابر سختی‌ها و تنگناهای معیشتی مقاومت کنند و مقابل آنچه مربوط به دشمن است با همه قدرت بایستند، اما کسانی که می‌خواهند کشور را اداره کنند هم باید اراده کنند.

تمام مشکل ما در اراده استبه گزارش ایکنا از خراسان‌رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌رضوی ظهر امروز، ۳ خردادماه در خطبه‌های عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با گرامی‌داشت سال‌روز آزادسازی خرمشهر، اظهار کرد: امام خمینی(ره) فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؛ این جمله از ابعاد مختلف قابل تحلیل و تبیین است.

وی ادامه داد: در ظاهر خرمشهر با برنامه‌ریزی فرماندهان و نقشه‌ای که در عملیات بیت‌المقدس تنظیم کردند و فداکاری و شهامت و قدرت رزمندگان اسلام فتح شد؛ نه طوفانی، نه بادی، نه سیلی و نه یک حادثه‌ای طبیعی آمد که بگوییم در دست آنان نبود و آن حادثه باعث فتح خرمشهر شد.

علم‌الهدی با طرح این پرسش که نقش خدا در فتح خرمشهر چه بود؟، تصریح کرد: نیروهایی که در عرصه فتح خرمشهر اقدام کردند دو جریان بودند، یکی فرماندهانی که برنامه‌ریزی کردند و نقشه جنگ و دفاع را تنظیم کردند و یکی هم رزمندگان از جان گذشته‌ای که وارد عملیات شدند. با وجود این‌که با تمام معادلات و موازنه‌های نظامی آن روز فتح خرمشهر امکان نداشت، آن‌چه باعث شد آن‌ها جرئت کنند و به این مرحله اقدام کنند اعتقاد و اعتمادشان به خدا بود. جریان عملیاتی و رزمندگان هم اراده کردند و پیروز شوند و پیروز شدند، چراکه به خدا معتقد بودند.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین انسان‌هایی با عشق به خدا و اراده‌ای برخاسته از ایمان و اعتقاد به خدا به یک کاری که بر حسب معادلات و موازنه‌های نظامی امکان نداشت دست زدند و خدا هم کمک کرد. کمک خدا این بود که خدای رزمندگان ما خدای بعثی‌ها بود یعنی دل و اراده آن‌ها هم دست خدا بود و خداوند در دل آن‌ها غفلتی انداخت و کاری کرد که آن‌ها غافلگیر شدند.

امام جمعه مشهد افزود: هنگامی که رزمندگان ما پس از فتح خرمشهر به سنگرهای دشمن می‌رفتند می‌دیدند که لشکریان بعثی با لباس زیر خوابیده‌اند و هنگامی که از خواب پریده‌اند لشکر اسلام را بالای سر خود دیده‌اند. خدا آن‌ها غافلگیر کرده و غفلت را بر آن‌ها مسلط کرد. رعب و ترس را هم خدا بر جان آن‌ها انداخت که 50 هزار آدم اسلحه رزمنده جنگجویی که برای جنگ به آن نقطه آمدند و مجهز به همه تسلیحات و تجهیزات هستند دست‌ها را بر روی سر گرفته و تسلیم رزمندگان اسلام شوند.

وی بیان کرد: وقتی اراده‌ها برخاسته از اعتقاد و اعتماد و ایمان به خدا بود، خدا هم در دل طرف مقابل دو کار می‌کند؛ اول غافلگیر شده و سپس رعب از قدرت اسلام را در دل آن‌ها می‌اندازد. لذا خرمشهر با این کیفیت فتح شد و کسی که در لحظه اول با عمق عرفانی و بینش قوی توحیدی این واقعیت را درک کرد امام بودند که فرمودند خدا خرمشهر را آزاد کرد.

علم‌الهدی با بیان این‌که «خدای سال 61 همان خدای سال 98 است»، عنوان کرد: خدای جنگ نظامی که مسلمانان را در فتح خرمشهر پیروز می‌کند، خدای جنگ اقتصادی و جنگ نرم امروز دشمن هم است. مقام معظم رهبری فرموند که این جنگ، جنگ اراده هاست و ما پیروزیم، چراکه اراده دشمن با تیکه بر توان، منابع و تجهیزاتش است، اما تکیه ما که در مقابل دشمن ایستاده‌ایم و اداره می‌کنیم که مقاومت کنیم بر خداست.

وی تأکید کرد: دشمن مولا ندارد و تکیه‌اش بر خود و امکاناتش است، اما ما مولا و خدا داریم و تکیه‌ ما بر هر اراده‌ای بر خداست. اما اول ما باید اراده کنیم و کمک خدا در نتیجه اراده برخاسته از ایمان و توکل بر خدا به نفع ما قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه «تمام مشکل ما در اراده است»، گفت: امروز مردم اراده کرده‌اند در برابر سختی‌ها و تنگناهای معیشتی مقاومت کنند و مقابل آنچه مربوط به دشمن است با همه قدرت بایستند، اما کسانی که می‌خواهند جامعه و کشور را اراده و مدیریت کنند هم باید اراده کنند که با تمام قدرت بیایند و این تنگنای معیشتی را از سر راه مردم بردارند و مشکلات گرانی را حل کنند؛ باید اراده کرده و با توکل به پروردگار و با اراده چنینی مدیریت کنند.

وی ادامه داد: اگر خدای نکرده چنین اراده‌ای نباشد تنها اراده مقاومت از سوی مردم مشکل را حل نمی‌کند. هرچند که با وجود اراده مقاومت از سوی مردم، مردم ما نشان دادند که در هر شرایطی پیروز هستند. کما اینکه در دوران دفاع مقدس مردم بودند که پیروز شدند.

علم‌الهدی تصریح کرد: در دوران جنگ برخی از جریان‌های مدیریتی به امام گفتند که به ما اختیار و فرماندهی دهید و امام هم به این دلیل که عذر آن‌ها کاملاً موجه باشد و فردا نگویند ما اختیار نداشتیم در مسئله جنگ به آن‌ها اختیار دادند. اختیار گرفتند که در جنگ فرماندهی کنند، اما آخر این شد که دشمن مسیر 70 کیلومتری را در مرزهای کشور ما دو ساعته طی کرد که اگر با اتومبیل سواری می‌خواست بیاید به این زودی نرسیده بود و دشمن مملکت را گرفت، چراکه آن‌ها اراده نداشتند.

وی خاطرنشان کرد: آن‌ها قدرت می‌خواستند و با آن اختیار به قدرت رسیدند، اما آن را در مقابل دشمن به کار نبردند. با این وجود مردم ما خواستند در مقابل دشمن پیروز شوند، مردم ما اراده کردند خدا را کمک کنند، مردم ما اراده کردند در خط بندگی خدا را کمک کنند، پس در همه مشکلاتی که آن روز داشتیم -مشکلات اقتصادی، سیاسی، شیطنت‌های گروهک‌های الحادی اعتقادی- یک عده از جان گذشته به عشق امام و به فرمان امام جبهه‌ها پر کردند و دشمن را با دست خالی شکست دادند.

امام جمعه مشهد افزود: آن‌ها که گفتند به ما اختیار و فرماندهی دهید چهار پنج ماه نگشته سرخاب سفیدآب کردند و مانند زن از این مملکت فرار کردند و سر در دامان استکبار گذاشتند، اما مردم بودند که اراده کرده ودر جنگ پیروز شدند. مردم و امام(ره) بودند که جنگ را تمام کردند با این عزت و افتخار است که امریکا بیش از 30 سال مانند سگ در اطراف ما پارس می‌کند، اما جرئت نزدیک شدن به ما ندارد.

وی با اشاره به اینکه «امروز عده‌ای به دنبال نشاط جوان‌اند»، گفت: مگر نشاط جوان با تار و با رقص‌های نامشروع یک مشت دختر و زن هرجایی، نشاط با اجرای ناهنجاری‌ها و بی‌بند و باری‌های ضد دینی ممکن است؟ مثل امشبی که بعد از روز فتح خرمشهر بود، جوانانی که در خرمشهر نشاط داشتند، آن نشاط جوانان فاتح حرمشهر را در سال 63 امروز چگونه می‌توان در نسل جوان به وجود آوردند؟ آن نشاط را برای جوان به وجود آورید.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه نشاط جوان در آن روز جنگ نظامی بود و امروز جنگ اقتصادی است، اضافه کرد: جوان باید وارد فعالیت‌های اقتصادی شود و قدرت حرکت خود را ببیند و ببیند که فضا را برای حرکت او آماده کرده‌اند، این ایجاد نشاط برای جوان است، نه با ولنگاری و بی‌بند و باری، این برای جوان نشاط نمی‌آورد. امروز باید این کار را برای جوانان بکنید. جوان ما با تکیه بر قدرت خود بیاید کشور را بسازد و در جنگ اقتصادی در برابر دشمن بایستد مشکلات را حل کند و معیشت را بالا ببرد و این امکان و استعداد در جوان امروز ما وجود، شما باید فضا را برای او باز کنید و او اینگونه نشاط پیدا کند، این نشاط جوان ارزش دارد.

انتهای پیام

captcha