صداوسیما می‌تواند زمینه‌ساز اقبال مردم به جلسات قرآن باشد
کد خبر: 3814620
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
سیدمحسن موسوی بلده:

صداوسیما می‌تواند زمینه‌ساز اقبال مردم به جلسات قرآن باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ پیشکسوت قرآنی کشور گفت: صداوسیما می‌تواند فضای اقبال مردم به جلسات تلاوت قرآن را فراهم کند. اگر صداوسیما اراده کند، می‌تواند چنان فضایی برای تلاوت قرآن فراهم کند که مردم به سمت جلسات قرآنی روی آورند.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق این هفته رادیو قرآن به موضوع تحلیل و بررسی جلسات قرآنی با تکیه بر تأکیدات مقام معظم رهبری در این زمینه و نیز موضوع ارتباط جلسات قرآنی با فضای رسانه پرداخت. این برنامه با حضور سیدمحسن موسوی بلده، پیشکسوت قرآنی کشور، تولید و پخش شد.

موسوی بلده در ابتدای سخنان خود اظهار کرد: آرزوی بنده و تمامی فعالان قرآنی این است که مسئولان نظام اسلامی ما دیدگاهی را در رابطه با قرآن و فرهنگ قرآنی پیدا کنند که در سنت پیامبر(ص) و سیره ائمه معصومین(ع) وجود داشته و به دست ما رسیده است. خداوند متعال در سوره مبارکه مزمل خطاب به پیامبر اکرم(ص) می‌فرماید که قرآن را در دل شب و به صورت ترتیل بخوان. بنابراین پیامبر(ص) موظف است که برای خود و در دل شب تلاوت کند و این تلاوت بر پیامبر(ص)، آورنده قرآن، واجب است.

وی ادامه داد: پیامبر(ص) در پی این مأموریت شخصی و اجتماعی، جریان تلاوت و استماع و انصات را به راه انداخت که این جریان در طول تاریخ وجود داشته و به ما رسیده است. در زمنیه تلاوت پیامبر(ص) مأمور به تلاوت قرآن برای خود و مردم است. نکته جالب توجه این است که پیامبر(ص) جریان استماع و انصات را نیز طبق آموزه‌های قرآنی بنیانگذاری کرده‌اند، یعنی ایشان گاه اتفاق می‌افتاد که به اصحاب می‌فرمودند که قرآن بخوانید تا من بدان گوش فرا دهم.

موسوی بلده تصریح کرد: قرار بود که در جامعه اسلامی هم مسئولان حکومت و هم مردم قرآن بخوانند و قرآن بشنوند. امروز چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار نظام جمهوری اسلامی در کشور می‌گذرد. بنده به عنوان یک معلم قرآن عرض می‌کنم که در این چهل سال هیچ شخصیتی را در بین مسئولان رده‌بالای مملکت و حتی علما سراغ ندارم که نظیر مقام معظم رهبری تا این حد به مسئله جریان تلاوت در کشور توجه کند.

پیشکسوت قرآنی کشور بیان کرد: خداوند به این دلیل تلاوت قرآن در دل شب را برای پیامبر(ص) واجب کرده است که تفکر در دل شب اثر بیشتری دارد و از این مسئله معلوم می‌‌شود که تلاوت و انس با قرآن برای یک مسئول بیشتر از توده‌های مردم لازم است تا جایی که وقتی مسئولیت به حد رهبری و پیامبری جامعه می‌رسد، مسئله تلاوت واجب می‌شود.

وی در ادامه درباره موضوع فضاسازی قرآنی در جامعه نیز با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور مردم در جلسات قرآنی، تصریح کرد: صداوسیما می‌تواند فضای اقبال مردم به جلسات تلاوت قرآن را فراهم کند. کاری که صداوسیما از ابتدای انقلاب در راستای ایجاد شبکه‌ها و برنامه‌های قرآنی در رادیو و تلویزیون انجام داده، قدم‌های بسیار خوبی بوده که قابل تقدیر است. اگر صداوسیما اراده کند، می‌تواند چنان فضایی برای تلاوت قرآن در کشور ایجاد کند که مردم به سمت جلسات قرآنی اقبال آورند.

موسوی بلده ضمن تقدیر از سازمان صداوسیما جهت فعالیت‌هایی که طی این سال‌ها در زمینه قرآن انجام داده، اظهار کرد: البته با تمام این تلاش‌ها این انتقاد وجود دارد که چرا صداوسیما هنوز نتوانسته تا در رابطه با منویات مقام معظم رهبری در مورد ایجاد فضای قرآنی در کشور طوری عمل کند که این فضا ایجاد شده و مردم به سمت جلسات قرآنی اقبال آورند؟ ممکن است مسئولان صداوسیما در پاسخ به این سؤال اشاره کنند که در این راستا شبکه‌های مختلفی همچون رادیو قرآن، شبکه قرآن و ... ایجاد شده است که مشغول فعالیت هستند، ولی باید اشاره کرد که ما درباره مسئله ورزش نیز شبکه‌های مستقلی داریم، ولی تمامی شبکه‌ها نیز به طور ویژه بخش‌های مختلف ورزشی دارند و حداقل به اخبار ورزشی می‌پردازند، ولی درباره مسئله قرآن این گونه نیست.

وی با بیان اینکه صداوسیما می‌تواند کاری کند که مردم طالب قرآن شوند، افزود: سال‌های اول انقلاب وضعیت خیلی بهتر بود و چهره قاریان قرآن از نوجوان تا جوان در شبکه‌های مختلف صداوسیما دیده می‌شد. وقتی تلاوت‌های قاریانی همچون جواد فروغی در تلویزیون مشاهده شد، ما به عنوان معلمان قرآن با سیل درخواست‌های والدین برای ترتبیت قرآنی فرزندان روبه‌رو بودیم. امروز باید پرسید که چرا فضای آن سال‌ها در صداوسیما وجود ندارد و چهره‌های قرآنی نوجوان ما که تعداد ایشان نیز کم نیست، دیده نمی‌شود؟

پیشکسوت قرآنی کشور در ادامه با اشاره به وظیفه و عملکرد استادان و معلمان قرآن در جذب نوجوانان و جوانان به قرآن، به نقش کلیدی صداوسیما در جذب مخاطبان تأکید و تصریح کرد: اگر صداوسیما برنامه‌های جذاب و جلب‌کننده قرآنی را پخش کند، مردم به این برنامه‌ها جذب می‌شوند. یکی از نکات بسیار خوب در پخش برنامه‌ها و تلاوت‌های قرآنی، بحث تشویق در جلسات تلاوت است. تشویق‌های قرآنی که اوج آن در مصر برقرار است، نوجوانان و جوانان را به خوبی جذب می‌کند.

موسوی بلده با بیان اینکه تشویق‌های قرآنی دقیقاً پایه دینی و مذهبی دارد، به اصل «تجاوب» اشاه کرد و گفت: وقتی قرآن می‌شنوید، ساکت باشید، این تأکید برای هنگام خواندن قرآن است، ولی اتفاقا در برخی روایات از امام علی(ع) و امام باقر(ع) آمده است که در هنگام وقف قاری می‌توان ساکت نبود و به تشویق قاری پرداخت. بنده که معلم تجوید قرآن هستم، در تمام طول عمر خود تا به حال 10 تلاوت استودیویی گوش نکرده‌ام و تنها به تلاوت‌های مجلسی گوش داده‌ام؛ چراکه این تلاوت‌ها مردم را جذب می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود افزود: مسئله‌ای در صداوسیما وجود دارد که هر صدایی در حین تلاوت به گوش برسد، خطای فنی است و بنابراین تلاوت‌های مجلسی که تشویق حاضران در جلسه را به همراه دارد نیز پخش نمی‌شود. اگر این دیدگاه وجود داشته باشد، بحث فضای قرآنی در کشور آن طور که باید و شاید رخ نمی‌دهد.

پیشکسوت قرآنی کشور در پایان سخنان خود ضمن درخواست از قاریان قرآن کریم جهت پرداختن به معانی و مفاهیم آیات قرآنی برای ارائه بهتر به مخاطبان، از مسئولان و دست‌اندرکاران صداوسیما نیز درخواست کرد تا تلاوت‌های مجلسی ایرانی را همراه با فضای محل برگزاری که در مساجد و حسینیه‌ها برگزار می‌شود و نیز با تشویق‌های مردمی از قاریان این محافل و کرسی‌ها ضبط و پخش کند تا فضای قرآنی بیشتری در کشور ایجاد شود و بتوانیم در زمینه تحقق منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره گام برداریم.
انتهای پیام

captcha