به گزارش ایکنا از گیلان، سید مجید حسینی، عضو هیپت علمی دانشگاه گیلان امروز، 4 خردادماه در گفتمان دانشجویی که با موضوع «بحران عدالت در نظام آموزشی» در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد، هزینه تحصیل دانشآموزان در مناطق محروم و کمبرخوردار را یکپنجم هزینه دانشآموزان تهرانی دانست و اظهار کرد: 80 درصد دانشآموزان سمپاد تهرانی و مابقی از مناطق دو و سه هستند.
وی با اشاره به هزینههای بالای مسکن، درمان، آموزش و...، افزود: طی 20 سال اخیر سهم کارگران و کارمندان از سرانه درآمد ملی از 40 درصد به 25 درصد کاهش یافته و در مقابل شاهد رشد سهم سرمایهداران از سرانه درآمد ملی هستیم. در واقع طبقات ضعیف و متوسط جامعه سودی از درآمد ملی نمیبرند و لذا بیکاری وجود دارد.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه در حال حاضر بالا رفتن مدرک تحصیلی کاهش امکان اشتغال را به دنبال دارد، گفت: با شروع سیاستهای توسعهای در ایران از دهه 70 توجه به استعدادهای فردی کمرنگ شد و مدرکگرایی رونق گرفت.
حسینی تصور مردم نسبت به مبارزه با فساد اقتصادی و محاکمه امثال بابک زنجانیها را نادرست دانست و یادآور شد: در شرایط فعلی اختلاس بزرگ سیاستهایی است که سهم ما را از درآمد ملی کم میکند، اما متاسفانه مسئله جامعه برگزاری کنسرت و ورزشگاه رفتن بانوان و برنامه 90 و... است، در حالی که هر روز از سهم ما از درآمد ملی، فرصتها، رفاه و برابری کم میشود.
وی خصوصیسازی را زیست مبتنی بر پول و سرمایه دانست و اضافه کرد: خصوصی کردن درمان، آموزش، تامین اجتماعی و... جامعه را به سمت تبعیض میبرد و ما به عنوان افکار عمومی این سیاستهای تبعیضانه را تقویت میکنیم لذا تک تک ما بخشی از تبعیض هستیم.
مدرس دانشگاه خصوصی کردن را به معنی ارائه گرانتر کالا و خدمات به مردم دانست و متذکر شد: سیاستهای خصوصیسازی در ظاهر توسعهای و در باطن تبعیضانه هستند. سال گذشته 20 هزار میلیارد تومان صرف تحصیل دانشآموزان در مدارس خصوصی و 10 هزار میلیارد تومان صرف تحصیل دانشآموزان در مدارس دولتی شده است. همچنین مردم هشت میلیارد تومان برای کلاسهای کنکور هزینه کردهاند. این در حالی است که براساس اصل سیام قانون اساسی، آموزش باید رایگان باشد.
وی «بیکار با مدرک بهتر از بیکار بدون مدرک» را نشاندهنده جایگاه آموزش عالی در کشور دانست و خاطرنشان کرد: رفته رفته این مفهوم نهادینه شد که مدرک دانشگاهی داشتن خوب است و لذا دانشگاههای آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی ایجاد شد. در واقع آموزش تبدیل به کالا شده و مردم با پول مدرک میخرند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه همه دولتها روند خصوصیسازی آموزش را پیگیری کردهاند، گفت: در حال حاضر دانشجوی دولتی نداریم. از دو هزار میلیارد تومان هزینهای که سال گذشته برای کتاب و کتابخوانی صرف شده، حدود 50 درصد مربوط به کنکور است.
حسینی تعداد دانشگاههای ایران را با تعداد دانشگاههای کشور چین برابر دانست! و یادآور شد: آموزش تنها راهکار مبارزه با فقر است و دولت نباید وظایف خود در آموزش، درمان، تامین اجتماعی، مدیریت بحران و... را واگذار کند.
وی مسکن، آموزش، رفاه، درمان، اشتغال و... را حق مردم از درآمد ملی دانست و عنوان کرد: تحریمهای ظالمانه آمریکا موجب شد فساد اقتصادی شکل بگیرد و جامعه به دو دسته تقسیم شود، اما در شرایط فعلی که مورد تهدید هستیم باید در کنار هم باشیم تا صحنه را نبازیم. در واقع در داخل باید برای عدالت و برابری و رفع تبعیض تلاش کنیم و در خارج اتحاد داشته باشیم. بیتردید مطالبه عدالت و جنگ برای رفع نابرابری اقتدار ملی ایجاد میکند.
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران شکوفایی استعداد افراد را به مثابه رهایی دانست و خاطرنشان کرد: برخورد فردی با فساد غلط است و باید اصلاح سیاستهای نابرابر اتفاق بیفتد. امروز تبعیض باید به مسئله اصلی کشور تبدیل شود و جنبش دانشجویی میتواند تبعیض را به مسئله اصلی کشور تبدیل کند.
انتهای پیام