تکرار چهره‌ها در مسابقات قرآن اشکالی ندارد
کد خبر: 3814668
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۷
احمدی‌وفا در گفت‌‌و‌گو با ایکنا:

تکرار چهره‌ها در مسابقات قرآن اشکالی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قاری بین‌المللی قرآن کریم گفت: کسانی که با تکرار چهره‌ها در مسابقات مخالف هستند باید تلاش کنند تا از نفر برگزیده قبلی سبقت بگیرند. اگر نتوانند و برای پیشی گرفتن تلاش نکنند، خودشان مقصرند. متأسفانه جز تعداد محدودی در مقایسه با سال‌های قبل کم‌تمرین‌تر شده‌اند.

حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی قرآن کریم، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، در خصوص بروز پدیده غرور در میان جامعه قرآنی گفت: غرور بین جامعه قرآنی نظیر قاریان و حافظان موردی است و نمی‌شود به همه تعمیم داد. من هم به صورت موردی قبول دارم اما اگر در محله‌ای یک نفر نماز نخواند نمی‌گویند همه مردم نماز نمی‌خوانند.

وی تصریح کرد: قاریان بنام که عناوین بین‌المللی و ملی دارند باید همواره خوش‌اخلاق و خوش‌رو باشند؛ زیرا اگر مردم شاهد رفتاری از سر غرور باشند قطعاً بی‌تأثیر در جامعه نیست، بنده مرتب به دوستان تذکرهای لازم را داده و آنان را به خوش‌رفتاری، خوش‌قولی و... توصیه می‌کنم اگر هم موردی پیش آید تذکر می‌دهم.

قاریان متخلق به اخلاق قرآنی باشند
احمدی‌وفا اضافه کرد: قاریان کلام خدا را تلاوت می‌کنند و قبل از اینکه قاری قرآن باشند باید اهل قرآن باشند، مؤدب به ادب قرآنی، متخلق به اخلاق قرآنی بودن از دیگر شاخصه‌هایی است که قاری یا حافظ باید رعایت کند، مردم ما را به دلیل اینکه قاری و یا حافظ هستیم دوست دارند؛ لذا اگر به ما مراجعه می‌کنند باید بسیار لطیف و مهربانانه برخورد کنیم.

قاری بین‌المللی با بیان اینکه هیچ بحث و شکی در تلاوت قاریان و حافظان وجود ندارد چون همه از کلام خداست و همه مردم این کلام را قبول دارند، اظهار کرد: به طور مثال مداحان برای ارائه اشعار باید سندیت آن را ثابت کنند، اما قاریان نیازی ندارند، قاریان بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردارند و بی‌شک این کلام وحی تأثیر خود را در جامعه می‌گذارد.

احمدی‌وفا بابیان اینکه نباید از غرور و سرسنگینی قاریان و حافظان ناراحت شد گفت: احتمال دارد قاری یا حافظ خسته بوده و نتوانسته آن طور که مخاطب انتظار داشته رفتار کند، باید به جوان‌ترها فرصت داد تا تجربه کسب کنند و بتوانند در هنگام خستگی و ... فردی را دلگیر نکنند.

ایکنا بیشتر به محافل خانگی بپردازد
وی از فعالیت بسیار خوب خبرگزاری ایکنا تقدیر کرد و افزود: این رسانه در حوزه‌های مختلف قرآنی همچون مسابقات و محافل انس با قرآن ورود داشته است اما بهتر است برای انس هرچه بیشتر مردم به ویژه نوجوانان و جوانان با کلام وحی به جلسات و محافل خانگی جدی‌تر بپردازد. خیلی از افراد نمی‌دانند در محله آنان جلسه قرآنی برگزار می‌شود چه بسا اگر بدانند حضور پیدا کرده و این مهم علاوه بر قرآنی کردن جامعه به کاهش آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کند.

احمدی‌وفا با اشاره به اینکه با حضور چهره‌های قرآنی در مسابقات موافقم؛ در این رابطه تشریح کرد: اینکه قاریان صاحب مقام فضای مسابقات را برای دیگران خالی کنند درست نیست، افرادی که برای کسب رتبه و موفقیت تلاش نمی‌کنند تنبل هستند و انگیزه‌ای ندارند، رتبه‌ای کسب نکرده و به مسابقات کشوری معرفی نمی‌شوند.

وی اضافه کرد: اما کسی که پختگی لازم را داشته، هر روز تمرین می‌کند و برای استان وزنه‌ای در تلاوت، حفظ و .. محسوب می‌شود و قطعاً اگر رقیبانش کمتر تمرین کنند باز هم نفر سال قبل به عنوان نفر برگزیده به مرحله کشوری راه پیدا می‌کند، به نظر من حرف درستی نیست در صورتی‌که توان تلاوت را دارند و در مسابقات شرکت نکنند.

تکرار چهره‌ها در مسابقات اشکالی ندارد
احمدی‌وفا افزود: آقایانی که با تکرار چهره‌ها در مسابقات مخالف هستند باید تلاش کرده و از نفر برگزیده قبلی سبقت بگیرند، اگر نتوانند و تلاش برای پیشی گرفتن نداشته یاشند مقصر خودشان هستند، متأسفانه بچه‌های ما جز تعداد محدودی نسبت به سال‌های قبل کم‌تمرین‌تر شده‌اند.

وی تصریح کرد: از مدیران ارشد خواستار توجه به فعالیت‌های قرآنی هستیم، چراکه هزینه‌کرد بودجه برای برگزاری کنسرت هیچ دستاوردی برای ما ندارد، گاهی به شهرها سفر می‌کنیم و متوجه می‌شویم به قشر قرآنی واقعاً بی‌مهری می‌شود و این عواقب خوبی ندارد، نباید از کرسی تلاوت که مدنظر رهبری است غفلت کرد، برای برگزاری کرسی‌های تلاوت سنگ‌اندازی نشود.

لزوم توجه به تلاوت قرآن در هیئت‌های عزاداری
احمدی‌وفا در ادامه خطاب به هیئتی‌ها نیز گفت: گاه برخی هیئت‌ها رقم‌های میلیاردی هزینه می‌کنند اما حاضر نیستند صوت قرآن از سیستم صوتی آنان خارج شود و می‌گویند این سیستم فقط برای عزاداری است، مگر نه اینکه امام حسین(ع) برای قرآن به شهادت رسید. خوشبختانه شاهدیم در اکثر هیئت‌های مذهبی فرهنگ‌سازی شده و قبل از آغاز عزاداری تلاوت قرآن صورت می‌گیرد.

قاری بین‌المللی گفت: همگی باید عامل به قرآن باشیم و به قرآن خدمت کنیم قرآن غریب و در جامعه ما مظلوم است. هیئت‌های مذهبی اگر فقط 5 درصد هزینه‌های سنگین خود را صرف امور قرآنی کرده یا به مؤسسات قرآن یا دانشگاه اختصاص دهند قطعاً هیئت آنان از رونق بیشتری برخوردار خواهد بود.

انتهای پیام

captcha