شب قدر؛ تأثیرپذیری از گذشته و تأثیرگذاری بر آینده
کد خبر: 3814673
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۳

شب قدر؛ تأثیرپذیری از گذشته و تأثیرگذاری بر آینده

گروه معارف ــ شب قدر هم از گذشته فرد تأثیر می‌پذیرد و هم بر آینده ما تأثیر می‌گذارد. اهمیت و قداست شب قدر به دو جهت است؛ یکی به جهت نزول قرآن که سرنوشت کل بشر در آن تعیین شده و دیگری صعود اعمال ما است که براساس آنها، تقدیر معاش و معاد ما تعیین می‌شود.

شب قدر؛ تأثیرپذیری از گذشته و تأثیرگذاری بر آیندهحجت‌الاسلام‌والمسلمین منصور کیانی، مدرس حوزه علمیه در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در ارتباط با شب قدر گفت: مستند به آیات قرآن کریم و به ویژه سوره مبارکه قدر که خداوند در آن فرموده است «شب قدر از هزار ماه بهتر است» اهمیت و قداست شب قدر به دو جهت است؛ یکی به جهت نزول قرآن و دیگری صعود اعمال ما است. در این شب چیزی نازل شده است که بهتر از آن نیست و هم اینکه چیزی باید صعود کند که تقدیر و شاکله و برنامه ما را در آینده تشکیل بدهد.

تعیین سرنوشت در شب قدر
وی بیان کرد: گویی از یک جهت، سرنوشت کل بشر در این شب نازل و تعیین شد و آن قرآنی است که برای کل بشر، هدایت است و از جهت دیگر در بُعد سعادت فردی انسان‌، تقدیر معاش و معاد او در این شب تعیین می شود. تقدیر و اندازه‌های معاش و معاد هر فرد به این شب بستگی دارد؛ از فقر و غنا تا کسب علم و خواسته‌های معنوی در این شب برای انسان تقدیر می‌شود.

این مدرس حوزه علمیه درباره زمان شب قدر و اختلاف موجود در تعیین آن نیز اظهار کرد: هیچ چیز در اسلام به صورت صُدفه و اتفاقی نیست. همه چیز به فرموده قرآن کریم براساس سنت الهی جاری است و علتی دارد. آیا شب قدر، یک شب است؟ یک لحظه است؟ و هیچ عقبی ندارد؟ نه چنین نیست. حصول شب قدر تدریجی است. اگر بخواهیم اصل آن را بگیریم، شب قدر ما از اول ماه رجب آرام آرام، تکامل پیدا می‌کند و ندای «أین الرجبیون» ندایی است انسان را برای شب قدر آماده می‌کند. بعد از آن هم ماه شعبان و عبادت‌های آن است که همه برای این است که شب قدر، شب اندازه گیری و تقدیر بشریت است.

شب قدر تدریجی الحصول است
کیانی با اشاره به روایات نقل شده از امام صادق(ع) مبنی بر اینکه «التَّقديرُ في لَيلَةِ تِسعَ عَشرَةَ و الإبرامُ في لَيلَةِ إحدى و عِشرينَ و الإمضاءُ في لَيلَةِ ثلاثَ و عِشرينَ» بیان کرد: امام فرمودند: شب نوزدهم، شب تقدیر، شب بيست و يكم، شب تثبیت و شب بيست و سوم زمان امضای تقدیر است. این روایت نشان می‌دهد، شب قدر تدریجی الحصول است. از این روایت‌ها احساس می‌شود که شب قدر هم از گذشته فرد تأثیر می‌پذیرد و هم بر آینده ما تأثیر می‌گذارد. در این شب باید از خدا بخواهیم که معاش و معادمان خیر باشد.

انتهای پیام

captcha