خانه‌های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید
کد خبر: 3814837
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰

خانه‌های خود را با تلاوت قرآن روشن کنید

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ آیت‌الله مجتهدی در شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان به توصیه‌ای از پیامبر گرامی اسلام مبنی بر «خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آن‌ها را گورستان نکنید» اشاره می‌کند.

خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنیدبه گزارش ایکنا از قم، آیت‌الله مجتهدی شرح دعای روز بیستم ماه مبارک رمضان را این‌گونه آورده‌ است: «اللهم افتح لی فیه ابواب الجنان؛ خدایا درهای بهشت را به روی من بگشا».

در اینجا منظور از این‌که می‌گوییم «خدایا درهای بهشت را بر روی من بگشای» این است که خداوند ما را از گناهانی که در طول عمر خویش انجام داده‌ایم پاک سازد و حسنات و کارهای نیک ما را افزون سازد؛ چرا که تا انسان گناهکار باشد و از خیرات و حسنات به دور باشد، بهشت بر او حرام خواهد بود.

هنگامی درب‌های بهشت روی انسان گشوده می‌شود که هیچ گناهی بر وی نباشد و این‌که می‌گوییم درهای بهشت را بر روی ما بگشای، به این خاطر است که خداوند به ما عنایت فرماید تا طوری در دنیا زندگی کنیم که بتوانیم در آخرت از هر دری که خواستیم وارد بهشت شویم.

«و اغلق عنی فیه ابواب النیران؛ درهای آتش دوزخ را ببند»

خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ؛ توبه/63»؛ آیا نمی‌دانند که هر کس با خداوند و رسولش دشمنی نماید، آتش جهنم برای اوست که در آن جاودان خواهد ماند» و با توجه به این آیه شریفه در می‌یابیم ما در این روز در اصل با این دعا از خداوند می‌خواهیم ما را جزء کسانی قرار دهد که از دستورات ذات اقدسش و رسول گرامی‌اش پیروی کنیم چرا که پیروی از خداوند و رسولش برابر با رستگاری در دنیا و آخرت و دوری از آتش دوزخ است.

«و وفقنی فیه لتلاوه القرآن یا منزل السکینه فی قلوب المومنین ؛ و مرا در این روز توفیق تلاوت قرآن عطا فرما ای فرود آورنده وقار و سکینه بر دل‌های اهل ایمان».

از پیامبر اکرم(ص) توصیه‌هایی در مورد تلاوت قرآن دارند؛ رسول گرامی اسلام فرمودند: «نوروا بیوتکم بتلاوه القرآن اولا تتخذوها قبورا کما فعلت الیهود و النصاری، صلوا فی لکنائس و البیع و عطلوا بیوتهم فان البیت اذا کثر فیه تلاوه القرآن کثر خیره و انسع اهله و اضاء لاهل السماء کما تصنئی نجوم السماء لاهل الدنیا؛ اصول کافی، جلد 4»

عبارت مذکور به این معناست: خانه‌های خود را به تلاوت قرآن روشن کنید و آن‌ها را گورستان نکنید چنان‌چه یهود و نصارا کردند، در کلیساها و عبادتگاه‌های خود نماز کنند ولی خانه‌های خویش را معطل گذارده‌اند.

هرگاه در خانه بسیار تلاوت قرآن شود خیر و برکتش زیاد شود و اهل آن به وسعت رسند و آن خانه برای اهل آسمان درخشندگی دارد چنان‌چه ستارگان آسمان برای اهل زمین می‌درخشند و ما نیز می‌دانیم که هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ماه مبارک رمضان است.

چنانچه امام باقر(ع) فرمودند: «لکل شی ربیع و ربیع القرآن شهر رمضان؛ هر چیزی بهاری دارد و بهار قرآن ما، ماه مبارک رمضان است.» پس با این‌حال ما نیز از خداوند در این روز می‌خواهیم که به ما توفیق عنایت فرماید تا بتوانیم کلام نورانیش را تلاوت کرده و به آن جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام

captcha